Poczta Polska jest aktywnym uczestnikiem rynku e-commerce

2019-07-16 | 09:00

Każdy kolejny rok jest ogłaszany rokiem „mobile”, ale w branży zakupów internetowych w Polsce udział smartfonów stanowi niewiele więcej niż ¼ (26%). Zdecydowana większość Polaków preferuje zakupy w „tradycyjny” sposób – za pomocą komputerów i laptopów (72%). Tylko 1 na 50 zakupów to zakup z tabletu (wg raportu Interaktywnie.com). Niemniej e-commerce rośnie w siłę, a Klienci czekają na kolejne możliwości odbioru zakupów internetowych oferowanych przez rynek. Poczta Polska jako aktywny uczestnik rynku e-commerce wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom – zapewnia Artur Więckowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Sprzedaży Poczty Polskiej.

Jednym z pierwszych skojarzeń z Pocztą Polską są listy. Jednak wydaje się, że w dobie smartfonów, portali społecznościowych i licznych komunikatorów ten typ komunikacji przechodzi do lamusa. Czy rzeczywiście Polacy wysyłają coraz mniej kartek z wakacji czy na Boże Narodzenie?
Obserwujemy stagnację w przesyłaniu kartek świątecznych, w 2018 roku nadano ich ponad 22 mln sztuk i jest to poziom zbliżony do 2017 roku. W porównaniu z 2011 rokiem, gdzie wysłanie kartek było na poziomie ponad 90 mln sztuk, nastąpił spadek nadań o 75%.

Z jakich więc usług najczęściej korzystają Państwa Klienci?
W usługach paczkowych są to usługi kurierskie Pocztex, natomiast w usługach listowych – listy nierejestrowane, a konkretnie przesyłka firmowa. Podobnie jak w całej Europie, wraz z rozwojem nowoczesnych technologii w Polsce spada liczba tradycyjnej, papierowej korespondencji. W pierwszym kwartale tego roku liczba listów spadła o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednocześnie z roku na rok rośnie liczba paczek.

Placówki Poczty Polskiej oferują liczne dodatkowe usługi.
To prawda. Oferujemy w placówkach produkty handlowe w podziale na kilka grup asortymentowych. Podstawową stanowią różnego rodzaju artykuły papiernicze i pocztowe: koperty, np. klejone na mokro, samoklejące, z rozszerzanymi bokami, bąbelkowe, specjalistyczne Double Bag Strong, artykuły opakowaniowe, czyli papierowe zestawy, folie bąbelkowe, taśmy pakowe, kartony, a także skrzynki pocztowe (metalowe i z tworzywa), kartki i karnety okolicznościowe, widokówki (m.in. pocztówki, karnety, zaproszenia, papeteria, książeczki pamiątkowe jako zestaw widokówek). Oferujemy też szeroką gamę artykułów biurowych (m.in. notesy, organizery, papier, papeterię, teczki, koszulki, zeszyty, kredki, taśmy, nożyczki, bloczki post-it, długopisy z wymiennymi wkładami, żelowe, automatyczne, wymazywalne, ołówki automatyczne, zakreślacze tekstu). W placówkach dostępne są walory filatelistyczne, m.in. znaczki okolicznościowe, koperty pierwszego dnia obiegu FDC, kartki z nadrukowanym znakiem opłaty oraz artykuły filatelistyczne i numizmatyczne (pakiety filatelistyczne, klasery, lupy, pincety do znaczków i do monet, albumy do monet, walizki numizmatyczne i inne akcesoria filatelistyczno-numizmatyczne).

Ponadto na poczcie możemy kupić m.in. zabawki, książki, kalendarze, kosmetyki.
Zgadza się. Nasze pozostałe grupy asortymentu handlowego stanowią: prasa (dostępna w sprzedaży egzemplarzowej i w prenumeracie) i wydawnictwa prasowe, wydawnictwa książkowe, artykuły dla dzieci. Wśród tych ostatnich sprzedajemy m.in. książeczki, układanki, puzzle, gry i zabawki. Oferujemy także artykuły okolicznościowe, m.in. artykuły dekoracyjne, upominki, kalendarze, albumy, znicze, kosmetyki, chusteczki higieniczne, świece, obrusy, zapachy. Są też karty telefoniczne (karty zdrapki i zestawy startowe do telefonów komórkowych, karty do tanich połączeń) oraz artykuły tzw. impulsowe (słodycze, napoje, herbaty, baterie). W naszych palcówkach można także skorzystać z takich usług, jak: doładowanie telefonu, doładowanie kart zbliżeniowych, można też kupić bilety komunikacji miejskiej, a nawet dokonać zakupu biletów na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz zawrzeć zakłady i kupić kupony losowe.

Czy ta działalność będzie rozwijana?
Asortyment znajdujący się w placówkach pocztowych oraz w sklepach internetowych jest sukcesywnie rozszerzany. Ofertę w placówkach dywersyfikujemy i dostosowujemy do potrzeb lokalnych rynków. Dla naszego rozwoju obecnie istotne znaczenie ma cyfryzacja i handel internetowy. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii w Polsce spada liczba tradycyjnej, papierowej korespondencji.

Które punkty w historii działalności Poczty Polskiej były kluczowe dla jej rozwoju?
Poczta Polska ma 460 lat, nie chciałbym jednak sięgać do naszej najdawniejszej historii (śmiech). Na pewno wpływ na naszą działalność miały: liberalizacja rynku pocztowego w 2013 roku oraz wygranie konkursu na operatora wyznaczonego w 2015 roku, świadczymy powszechne usługi pocztowe, czyli listy do 2 kg, paczki do 10 kg (20 kg w obrocie zagranicznym) i przesyłki dla niewidomych. Dla naszego rozwoju obecnie istotne znaczenie ma cyfryzacja i handel internetowy. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii w Polsce spada liczba tradycyjnej, papierowej korespondencji. Jednocześnie z roku na rok rośnie liczba paczek, ponieważ intensywnie rozwija się e-commerce.

Przy każdej możliwej okazji Poczta Polska wydaje znaczki okolicznościowe (np. 100. rocznicę utworzenia Uniwersytetu Poznańskiego, 40. rocznicę pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski). Jaką popularnością cieszy się dziś filatelistyka?
Popularność filatelistyki jest obecnie dużo mniejsza niż w latach 70., podobnie jak popularność tradycyjnej korespondencji. Jeszcze do połowy lat 90. filatelistyka była bardzo popularnym hobby, o czym świadczą nakłady znaczków. Potem w wyniku zmiany stylu życia, powszechności komputerów, Internetu, filatelistyka przestała być hobby masowym. Dziś jest elitarnym zajęciem dla pasjonatów i dla tych, którzy traktują znaczki jak inwestycję. Nakłady znaczków okolicznościowych są obecnie znacznie niższe niż przed laty.

Kim jest współczesny kolekcjoner?
Współczesny kolekcjoner to częściej osoba w średnim i starszym wieku, mająca dużo czasu i środków na budowanie kolekcji, zdarzają się też młodzi ludzie, którzy za sprawą dziadka lub opiekuna koła filatelistycznego zainteresowali się znaczkami. Odnotowujemy przykłady zainteresowania filatelistyką młodych ludzi, o czym świadczy ich zaangażowanie w młodzieżowych kołach filatelistycznych oraz udział w konkursach filatelistycznych organizowanych przez PZF. Do ścisłego ogólnopolskiego finału dostaje się młodzież, która posiada dużą wiedzę z zakresu filatelistyki, buduje eksponaty filatelistyczne i biegle posługuje się katalogiem znaków pocztowych. Filatelistyka bawi, rozwija i edukuje.

Na początku maja poinformowali Państwo o planach rozwoju automatów pocztowych. Czym była podyktowana ta decyzja?
Paczek z roku na rok jest więcej, a nasi Klienci potrzebują alternatywnych opcji dla zamawiania zakupów internetowych na wskazany adres. Obecnie Poczta Polska wspólnie z partnerami buduje największą sieć w kraju, którą tworzy 11,6 tys. punktów odbioru. Placówki pocztowe mają ugruntowaną pozycję wśród Klientów, między innymi ze względu na ich dogodne lokalizacje, dlatego postanowiliśmy usprawnić odbiór przesyłek, stawiając w części placówek nasze automaty pocztowe.

Automaty pocztowe nie są innowacyjną usługą, z powodzeniem korzystają z nich już miliony Polaków.
Dokładnie, i potwierdzają to badania, z których wynika, że coraz większą popularnością cieszy się nie tylko możliwość odebrania przesyłki w wybranym punkcie, ale także w automatach odbioru. Kanał dostaw przesyłek kurierskich do sieci urządzeń samoobsługowych może zwiększyć konkurencyjność Poczty Polskiej na rynku usług paczkowych. Zapewni multikanałowość dostaw, umożliwi pozyskanie nowych Klientów, co spowoduje dynamiczny wzrost wolumenów przesyłek paczkowych, szczególnie w segmencie e-commerce, a w konsekwencji zwiększy udziały Poczty Polskiej w rynku paczkowo-kurierskim.

Ruch Poczty Polskiej wydaje się być naturalnym etapem dalszego rozwoju.
Powiększanie naszej sieci jest warunkiem koniecznym dalszego rozwoju biznesu kurierskiego. Konsekwentnie chcemy proponować naszym Klientom kolejne miejsca odbioru zakupów internetowych. Poczta Polska jest aktywnym uczestnikiem rynku e-commerce, bez wątpienia kluczowego dla polskiej gospodarki.

Kiedy Klienci będą mogli skorzystać z pierwszych automatów pocztowych?
Poczta na początku maja podpisała umowę z firmą SwipBox na dostawę 200 automatów pocztowych do odbioru przesyłek. Do końca III kwartału br. w placówkach pocztowych i marketach Biedronka zostaną uruchomione automaty w największych aglomeracjach miejskich, w tym w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Trójmieście oraz Poznaniu.

Automaty pocztowe Poczty Polskiej będą miały silną konkurencję. Na rynku bowiem działa już kilku tego typu operatorów.
Nowe automaty pocztowe to kolejny etap rozwoju sieci Odbiór w Punkcie, która jest największą siecią typu click&collect w Polsce i liczy obecnie 11,6 tysiąca punktów. W kilkudziesięciu placówkach Poczty w strefach czynnych 24h już od kilku lat Klienci odbierają przesyłki z automatów pocztowych. Możliwość samodzielnego odbioru przesyłki cieszy się coraz większą popularnością wśród eKupujących i tu zasada jest prosta – im więcej udostępniamy Klientom nowych punktów, tym częściej wybierają tę metodę dostawy. Przy współczesnym tempie życia wszelkie rozwiązania umożliwiające zaoszczędzenie choćby kilku minut w ciągu dnia są na wagę złota.

W jaki sposób chcą Państwo zbudować swoją przewagę?
Od początku naszym założeniem było stworzenie nowoczesnej sieci, maksymalnie dostosowanej do preferencji i stylu życia Klientów, która będzie alternatywną opcją dla Klientów mogących w tej chwili korzystać z funkcjonujących na rynku kurierskim rozwiązań. Dlatego skupiamy się na współpracy z silnymi i rozpoznawalnymi partnerami, którzy dysponują sieciami lubianymi i często odwiedzanymi. Biedronka idealnie wpisuje się w ten koncept. Nasz Klient będzie mógł odbierać przesyłki w miejscu, które odwiedza regularnie w toku codziennych czynności. Nie ma konieczności nadkładania drogi: Klient robi zakupy i odbiera przesyłkę w jednym miejscu, „przy okazji”. Przy współczesnym tempie życia wszelkie rozwiązania umożliwiające zaoszczędzenie choćby kilku minut w ciągu dnia są na wagę złota. Automaty pocztowe są umiejscowione wewnątrz marketów i placówek pocztowych, co gwarantuje komfort oraz bezpieczeństwo zawartości przesyłki np. w przypadku bardzo wysokich lub niskich temperatur zewnętrznych. Dzięki takiemu podejściu odbiór przesyłki staje się tylko dodatkiem, wygodnym i prostym rozwiązaniem na co dzień i przy okazji, które jeszcze bardziej motywuje do robienia zakupów online.

Według portalu Statista Digital Market Outloook w 2019 roku Polacy wydadzą aż 150 mld zł na zakupy w Internecie. W jaki sposób Poczta Polska odpowie na to wzmożone zainteresowanie e-zakupami?
Poczta Polska odpowiada na potrzeby eKupujących, a dla nich coraz bardziej istotna jest możliwość wyboru różnorodnych metod dostawy. Obserwujemy rosnące oczekiwania Klientów, którzy wybierając dostawę kurierem bezpośrednio do pracy, mogą wybierać spośród kilku serwisów Pocztexu. A my wprowadzamy kolejne udogodnienia, jak płatność kartą u kuriera czy sms z numerem kontaktowym do niego. Coraz częściej eKupujący rezygnują z dostawy pod wskazany adres i decydują się na punkty odbioru.

Poczta Polska zatrudnia blisko 81 tys. osób, co oznacza, że pozostaje ona największym pracodawcą w Polsce.
To prawda. Jako największy polski pracodawca jesteśmy otwarci na zatrudnianie osób w różnym wieku i o zróżnicowanym stażu pracy. Szeroki wachlarz stanowisk, jakie oferujemy, to m.in. stanowiska administracyjne w centrali i regionach spółki. Szukamy listonoszy, pracowników ochrony, pracowników obsługi Klientów w placówkach pocztowych, pracowników zaplecza pocztowego przygotowujących przesyłki do doręczenia, kierowców pojazdów z kat. B, C oraz C+E, pracowników sortowni.

Jakie elementy decydują o popularności Poczty Polskiej wśród potencjalnych pracowników?
Zatrudnienie w Poczcie Polskiej mogą znaleźć zarówno osoby młode, które wchodzą na rynek pracy, jak również posiadające już doświadczenie zawodowe, osoby wracające na rynek pracy po dłuższej przerwie w pracy (np. po urlopie macierzyńskim), osoby po 50. roku życia, osoby z niepełnosprawnościami, jak i kandydaci do pracy, którzy chcieliby dodatkowo dorobić w ramach pracy sezonowej. Należy wspomnieć, że oprócz bieżących rekrutacji, poszukiwanie kandydatów do pracy sezonowej realizowane jest w ramach trzech głównych kampanii rekrutacyjnych prowadzonych w Poczcie Polskiej w ciągu roku. Pierwsza z nich to kampania wiosenna/wielkanocna związana ze zwiększeniem zainteresowania zakupami internetowymi, druga to wakacyjna/letnia – wynikająca z potrzeby zastępstw naszych pracowników, którzy w okresie wakacyjnym będą korzystać z urlopów wypoczynkowych, a trzecia – świąteczna realizowana w okresie przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy notujemy zwiększone zainteresowanie zakupami świątecznymi i korzystaniem z usług Poczty Polskiej. Rozbudowana sieć placówek pocztowych i sortowni umożliwia kandydatom podjęcie pracy blisko miejsca zamieszkania.

Jakie warunki pracy Państwo oferują?
Poczta Polska zapewnia stabilne warunki zatrudnienia na umowę o pracę oraz stałą miesięczną pensję wypłacaną terminowo, dodatek stażowy wynoszący do 20% wynagrodzenia zasadniczego w zależności od posiadanego stażu pracy w Poczcie Polskiej, premię do 356 zł brutto miesięcznie, a w przypadku służb handlowych do 546 zł brutto miesięcznie. Przy dłuższej współpracy nasi pracownicy mogą liczyć na premię roczną (tzw. trzynastą pensję). Prowadzimy też szereg akcji, dzięki którym pracownicy mogą pozyskać bonusy, np. dodatkowe świadczenia finansowe (np. nagrody w konkursie poleceń kandydatów do pracy).

Poczta Polska aktywnie działa przeciwko wykluczeniu osób niepełnosprawnych, choćby poprzez zatrudnianie osób z dysfunkcjami.
Obecnie w Poczcie Polskiej zatrudnionych jest ponad 1650 osób z niepełnosprawnościami (ok. 2% ogółu zatrudnionych w naszej spółce). Liczba ta systematycznie się zwiększa. Pracują oni na różnych stanowiskach (w sortowniach, w placówkach pocztowych, także jako listonosze). Naszą otwartość i aktywność w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami odzwierciedlają otrzymywane nagrody, w tym m.in. „Pracodawca godny zaufania” w kategorii „Firma przyjazna niepełnosprawnym”. Działania te zachęcają osoby z niepełnosprawnościami do podejmowania zatrudnienia w naszej spółce.

Podejmujecie Państwo również liczne inicjatywy w tym zakresie. Jakie projekty udało się już Państwu wdrożyć przeciwko wykluczeniu osób niepełnosprawnych?
Jako narodowy operator pocztowy realizujemy działania zmierzające do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnościami (OzN). W przypadku OzN prowadzimy szereg działań na rzecz tej grupy. Z jednej strony, dopasowujemy usługi i architekturę placówek pocztowych do potrzeb zarówno Klientów, jak i pracowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności, a z drugiej, zatrudniając osoby z orzeczeniami o niepełnosprawności. Działania realizowane są dzięki ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Poczta Polska bez barier”, która skierowana jest do osób z niepełnosprawnościami i ich bliskich.

Czy coś jeszcze?
Poczta Polska współpracuje z podmiotami, które wspierają zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. W październiku 2017 r. podpisaliśmy porozumienie z PFRON o współpracy i przystąpiliśmy do pilotażowego programu „Praca-Integracja”. Ma on zwiększyć zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami na otwartym rynku pracy. Następstwem powyższych działań było podpisanie w styczniu 2018 r. kolejnego porozumienia dotyczącego realizacji wspomnianego programu. Dotyczyło ono współpracy z Fundacją Aktywizacja. W trakcie 2-letniego projektu we współpracy z Fundacją Aktywizacja, która w drodze konkursu została wyłoniona przez PFRON, zatrudnienie w Poczcie Polskiej ma znaleźć łącznie 400 osób z orzeczoną niepełnosprawnością. Od lipca 2018 r. w Poczcie Polskiej funkcjonuje „Polityka zatrudnienia osób z orzeczoną niepełnosprawnością”. Polityka ta ma zastosowanie zarówno w przypadku osób zatrudnionych w naszej spółce, jak i aplikujących na wszystkie stanowiska w Poczcie Polskiej. W odniesieniu szczegółowym jej cele opierają się na: aktywnym uczestnictwie naszej firmy w różnego rodzaju konferencjach, wydarzeniach, debatach dotyczących osób z niepełnosprawnościami, co promuje chęć zatrudniania, a w konsekwencji aktywizację osób z niepełnosprawnościami. Osoby niepełnosprawne, u których stwierdzono umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, mogą dzięki Poczcie skorzystać z głosowania korespondencyjnego. Pierwszym krokiem do wyboru tej formy głosowania jest konieczność zgłoszenia komisarzowi wyborczemu chęci głosowania korespondencyjnego. Można tego dokonać bez wychodzenia z domu, logując się poprzez profil zaufany na platformę obywatel.gov.pl.

Wracając do zatrudnienia, w jaki sposób osoby z dysfunkcjami mogą dołączyć do zespołu Poczty Polskiej?
Osoby z niepełnosprawnościami, które zgłaszają się do pracy w Poczcie Polskiej bezpośrednio z otwartego rynku pracy, odpowiadają m.in. na nasze ogłoszenia o pracę zamieszczane na stronie internetowej naszej spółki, internetowych portalach rekrutacyjnych, ogłoszenia w prasie; pozyskują też informacje o zatrudnieniu z ulotek czy plakatów dystrybuowanych m.in. w placówkach pocztowych. Zatrudnienie w naszej firmie osoby te mogą znaleźć również dzięki polecaniu pracy przez znajomych czy członków rodziny, którzy są już pracownikami Poczty Polskiej.

Święta Bożego Narodzenia to chyba najbardziej pracowity okres w roku. Ile przesyłek zrealizowała Poczta Polska w grudniu 2018 roku?
Sezon przedświątecznego piku paczkowego rozpoczął się w ubiegłym roku w połowie listopada, w grudniu liczba paczek rosła dynamicznie z tygodnia na tydzień. Staramy się do tych wzrostów dobrze przygotować. W ubiegłym roku dysponowaliśmy dodatkowymi pracownikami w sortowniach, dodatkowymi kurierami. W ciągu roku zwiększyliśmy też powierzchnię hal sortowniczych, w tym roku planujemy podobne działania. Okres listopada i grudnia to czas najbardziej wytężonej pracy dla pocztowców. Do tego okresu przygotowują się też nasi partnerzy, bo także w punktach odbioru spodziewamy się wtedy większej liczby paczek niż zazwyczaj. A biorąc pod uwagę, że Klienci nadają kilkanaście procent więcej paczek niż rok wcześniej, tegoroczny pik przedświąteczny będzie jeszcze większy niż ubiegłoroczny.

Z jakimi wynikami (m.in. sprzedaż, ilość przesyłek) Poczta Polska zamknęła 2018 rok?
W 2018 roku przychody wzrosły o blisko 500 mln zł, czyli do poziomu około 6,5 mld zł. Obsłużyliśmy 1,8 mld przesyłek (listowych, paczek i druków bezadresowych). To był też rok ważnych inwestycji, uruchomiliśmy sorter paczkowy w Zabrzu, który usprawni sortowanie przesyłek dla południowej Polski, obsługując ponad 12 tys. paczek na godzinę. Po raz kolejny też podnieśliśmy wynagrodzenia pracowników, w efekcie wynagrodzenia pracowników w porównaniu z rokiem 2015 wzrosły o 20%.

Jakie są plany rozwoju spółki w nadchodzącym czasie?
Rozwój przesyłek paczkowo-kurierskich to bardzo ważny obszar naszej działalności. Planujemy pozyskanie partnerów i zwiększenie sieci punktów odbioru oraz automatów pocztowych. Strategia Poczty Polskiej zakłada podwojenie przychodów z rynku paczkowego w perspektywie do 2023 roku. Obecnie wynoszą one już prawie 1 mld zł rocznie. Rozwijamy też usługi logistyczne, w tym roku wprowadziliśmy przesyłkę paletową międzynarodową. Pierwsze miesiące pokazują, że ta usługa ma duży potencjał. Dla obsługi Klientów istotna jest informatyzacja. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy systemu IT dla placówek pocztowych.

Tagi: Artur Więckowski Poczta Polska
Oceń artykuł:

Źródło: Poczta Polska

Zobacz także

Poczta Polska jest aktywnym uczestnikiem rynku e-commerce

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.