Podczas planowania działań marketingowych warto zwrócić uwagę szczególnie na trzy trendy

2023-07-10 | 08:00

Handel to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki, a centra handlowe i sklepy detaliczne stanowią jej nieodłączny element. Aby osiągać jak najlepsze wyniki, takie miejsca muszą być odpowiednio zarządzane, a ich marketing powinien być skuteczny i dostosowany do aktualnych trendów rynkowych oraz potrzeb klientów. Jak podkreśla Dariusz Sinkiewicz, Dyrektor Zarządzający ds. Handlowych i Innowacji w Lagardère Travel Retail - każda marka działająca w obiektach handlowych musi uwzględniać w swojej strategii marketingowej trendy.


Jakie są obecnie najważniejsze narzędzia marketingowe stosowane przez centra handlowe i w sklepy detaliczne i jakie są najefektywniejsze sposoby ich wykorzystania?

Każda marka działająca w obiektach handlowych musi uwzględniać w swojej strategii marketingowej trendy, które implikują dzisiaj rozwój kanałów cyfrowych, automatyzację i personalizację ofert oraz maksymalne proste i skrócone ścieżki zakupowe. W Lagardère Travel Retail adresujemy wszystkie te potrzeby, przy czym akcent stawiamy na lojalizację. Po pierwsze, dbamy o wysoką jakość obsługi klienta. Wykorzystujemy w tym obszarze nasze doświadczenia z lotnisk, z biznesu luxury, gdzie profesjonalizm, wysoka kultura osobista, wsparcie i doradztwo mieszczą się w standardzie customer serwisu. Przenosimy te zasady do naszych innych lokalizacji i konceptów. Po drugie, rozwijamy Kameleona, czyli multibrandowy program cashback dostępny we wszystkich naszych markach na lotniskach i w lokalizacjach miejskich: dworcach, stacjach metra, obiektach handlowych, ulicach itd. Za jego pomocą z powodzeniem zwiększamy koszyk zakupowy, budujemy powracalność klientów do sklepów i kierujemy ich do innych naszych brandów. W przeciwieństwie do rynku oferujemy w programie lojalnościowym oferty z całego spektrum kategorii – od foodu, poprzez readables, po produkty luksusowe. Mamy także zdecydowanie najsilniejsze na rynku benefity ekonomiczne.

Na jakie aspekty i trendy rynkowe warto dziś zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych?

Podczas planowania działań marketingowych warto zwrócić uwagę szczególnie na trzy trendy. Pierwszym jest digitalizacja i omnikanałowość. Nawet dla marek takich jak nasze, dla których podstawowym kanałem sprzedaży jest i zapewne pozostanie lokal stacjonarny, obecność cyfrowa i budowanie wielokanałowej strategii dotarcia i kontaktu i z klientem to dziś absolutna konieczność. W tym obszarze na pierwszy plan wysuwają się potrzeby młodych generacji, które chętnie korzystają z nowych technologii, a stare media konsumują w zupełnie inny sposób niż ich rodzice i dziadkowie. Warto jednak podkreślić, że starsi klienci, choć wolniej i w mniejszym zakresie niż młodzi, ale również coraz bardziej przekonują się do kanałów cyfrowych, co jeszcze potęguję rolę wielokanałowej komunikacji i A-commerce. Drugim obszarem, o którym z satysfakcją mogę stwierdzić, że jest coraz bardziej widoczny w strategiach nie tylko marketingowych, ale i biznesowych różnych spółek działających w handlu, jest ESG. Odpowiedzialność za wpływ na otoczenie społeczne, środowisko i zarządzanie to temat, o którym mówi się dzisiaj głośno i dużo. Co więcej, na rozmowach się nie kończy i coraz to kolejne firmy przyjmują ambitne strategie zrównoważonego rozwoju i dzielą się z rynkiem dobrymi praktykami. W Lagardère Travel Retail przyjęliśmy i realizujemy globalną strategię PEPS, która określa nasze cele w obszarach takich jak społeczeństwo, ekologia, zarządzanie czy etyczny biznes. Trzeci trend, który warto mieć na uwadze planując działania marketingowe, łączy się z budowaniem zaangażowania i zapraszaniem odbiorców do wspólnej aktywności, dostarczaniem im rozrywki i pozytywnych wrażeń. Tego dziś oczekują konsumenci i w tym duchu zainicjowaliśmy ostatnią współpracę Costa Coffee z marką Ptasie Mleczko. W jej ramach w kawiarniach pojawiły się kawy z dodatkiem kultowych pianek od Wedla, a na sklepowych półkach – limitowane edycje Ptasiego Mleczka w smakach inspirowanych kawami Costa Coffee. Bardzo istotne jest również bycie blisko konsumenta i dbanie o wysoką atrakcyjność oferty - również w aspekcie kosztowym. Wzrost inflacji spowodował, że klienci znów bardziej przyglądają się cenom. Dlatego w planie marketingowym nie może zabraknąć dobrej ekspozycji oferty promocyjnej i private label.

Które akcje promocyjne przyciągają najefektywniej konsumentów do obiektów handlowych i sklepów detalicznych?

Bardzo efektywne, nie tylko w dobie inflacji, są zwykłe promocje cenowe. W komunikacji sieci sklepów detalicznych dobrze sprawdzają się też umiejętnie wprowadzane i promowane nowości oraz sezonowe odsłony produktów. W Lagardère Travel Retail dbamy o to, żeby na miks oferty, poza stałymi pozycjami, składały się również produkty dopasowane do sezonu czy aktualnych trendów – np. słodycze w odpowiednich wariantach smakowych.

Czy proces komunikacji centrum handlowego i sklepów detalicznych jest dziś bardziej skuteczny online, czy też z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów reklamowych?

Nie ma prostej odpowiedzi na to, czy bardziej skuteczne są dziś kanały online czy tradycyjne offline. Oba te kanały – online i offline - mogą być skuteczne, pod warunkiem, że zostanie w nich przedstawiony spójny przekaz marketingowy i że będzie on dobrze dostosowany do grupy docelowej i celu komunikacji.

Dziękujemy za Pana opinię.
Dziękuję.

 

Tagi: Dariusz Sinkiewicz Lagardere Travel Retail Polska Marketing
Oceń artykuł:

Fot: Lagardere Travel Retail Polska Źródło: Lagardere Travel Retail Polska

Podczas planowania działań marketingowych warto zwrócić uwagę szczególnie na trzy trendy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.