Polacy coraz więcej wydają na konsumpcję

2018-06-18 | 09:00

W ostatnim czasie duże zmiany zachodzą w branży artykułów spożywczych. Dyskonty umacniają coraz bardziej swoją pozycję rynkową, rozbudowując asortyment produktów własnych i rywalizując w zakresie wysokości wypłat i świadczeń pracowniczych. Branża coraz bardziej naszpikowana jest nowinkami technologicznymi i w wielu przypadkach podporządkowuje swoje działania zmieniającym się trendom i wysokim wymaganiom konsumentów. O przyszłości rynku handlowego opowiada Michał Kaleta, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju w firmie Wyjątkowy Prezent. 

Tempo zmian oraz duża konkurencja na rynku mogą mieć pozytywny efekt dla konsumentów, jednakże już niekoniecznie dla samych sieci handlowych. Prawdą jest, że Polacy coraz więcej wydają na konsumpcję i częściej kluczową rolę w zakupach odgrywa szybkość oraz wygoda całej transakcji. Stąd też – biorąc pod uwagę tylko te czynniki – można w pełni uzasadnić dynamiczny wzrost liczby sklepów typu convenience. Jednakże każda z sieci powinna brać pod uwagę, że rynek nie może się tylko nieustannie rozwijać, dlatego ważne jest to, aby nie tylko otwierać jak największą liczbę placówek sprzedaży, ale dopasować ją do profilu konsumenta. Jestem przekonany, że za kilka lat rynek zostanie w mniejszy lub większy sposób zweryfikowany. Wtedy konsumenci przede wszystkim będę kierować się czynnikiem cenowym i odpadną podmioty, które nie mogą sobie pozwolić na walkę cenową z konkurencją, czyli nie będą miały wystarczająco mocnej karty przetargowej w rozmowach z producentami. W drugiej kolejności sieci powinny postawić na automatyzację sprzedaży. Możemy spodziewać się, że kupujący przyzwyczajeni do wygody i szybkości transakcji z branży e-commerce będą tego samego oczekiwać w świecie rzeczywistym. Dlatego duża część Klientów (szczególnie młodego pokolenia) wybierze marki oferujące im jak największą wygodę zakupów, m.in. kasy samoobsługowe czy system click & collect.

Ważną kwestią jest wprowadzenie wolnych od handlu niedziel. Szacuje się, że w sklepach typu convenience utrata sprzedaży w wymiarze tygodniowym oscyluje w granicach od 3 do 9 proc. Jest to bardzo ważny czynnik, który marki muszą uwzględnić w swoich biznesplanach. Wszystko wskazuje na to, że wprowadzenie niehandlowych niedziel może zaowocować rozwojem e-commerce w branży spożywczej. Dzięki temu rozwiązaniu konsumenci mogą wciąż robić zakupy w wolne niedziele, dopóki luki w ustawie to umożliwiają. Dodatkowo jest to alternatywa dla zakupów w przepełnionych sklepach. Z podobnych względów zyskać mogą zakupy w stylu click & collect, które dopiero są testowane w polskich sklepach.

Obecna walka o Klientów spowoduje, że to oni na pewno zyskają (mniejsze ceny, większy wybór). Każda marka będzie chciała być najtańszą (przynajmniej jeśli chodzi o podstawowe produkty) i jednocześnie zyskać unikalny styl oraz charakter, m.in. stawiając na produkty kategorii premium, rozbudowując strefę ready-to-eat etc.

Tagi: Michał Kaleta Wyjątkowy Prezent
Oceń artykuł:

Źródło: Wyjątkowy Prezent

Zobacz także

Polacy coraz więcej wydają na konsumpcję

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.