Polska Izba Handlu: Struktura handlu w Polsce podlega ostatnio silnym zmianom

2020-09-01 | 09:00

Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa postawiła właścicieli sklepów spożywczych przed nowymi wyzwaniami, muszą się oni odnaleźć w innej rzeczywistości, dostosować do niej swoje biznesy. Po blisko trzech miesiącach takiego funkcjonowania wyraźnie widać, że doskonale sobie poradzili - twierdzi Maciej Ptaszyński, Wiceprezes Polskiej Izby Handlu

W prowadzeniu firmy trzeba być zawsze elastycznym i umieć się dostosowywać, nie dotyczy to tylko sytuacji pandemii, ale tak naprawdę każdego czasu. Nie można otworzyć sklepu i przez lata nic nie zmieniać, bo po prostu rzeczywistość nieustannie ewoluuje, a wraz z nią klienci.

Zauważmy, że w wielu sektorach gospodarki problemem jest utrzymanie miejsc pracy, nie dotyczy to branży handlu spożywczego. Ta sytuacja to wyzwanie dla zarządzających sieciami handlowymi – w sklepach bezpiecznie muszą czuć się zarówno klienci, jak i pracownicy. Sieci handlowe nie tylko na bieżąco monitorują zarówno zalecenia ze strony organów państwowych oraz procedowanie specustawy, jak i własnej inicjatywy podejmują kroki o charakterze prewencyjnym. Bardzo szybko wprowadziły zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny w większości przypadków wyprzedzając przyjęte później rozwiązania prawne. Nierzadko sklepy oddolnie podejmują działania, które idą znacznie dalej jeżeli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa. Klienci to doceniają i chętnie robią zakupy w placówkach, które uważają za bezpieczne – często są to małe, osiedlowe sklepy, w których można bez tłoku szybko zrobić zakupy blisko domu.

Sklepy osiedlowe przez wiele lat zdobyły duże zaufanie lokalnej społeczności, powinny o to dbać i je podtrzymywać, bo w tym tkwi ich siła. Wokół takich placówek wytworzyła się społeczność wiernych klientów i warto to wykorzystać również w sytuacji pandemii można np. zaproponować lokalne dostarczanie zakupów.

Struktura handlu w Polsce podlega ostatnio silnym zmianom. W szczególności dotyczy to handlu internetowego – silnym bodźcem do rozwoju tego segmentu było wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Sytuacja związana z koronawirusem bez wątpienia wzmocniła ten trend. Można zatem zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna temu kanałowi sprzedaży nawet po zakończeniu epidemii – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet w tym trudnym okresie. Dla sklepów osiedlowych dobrym pomysłem jest umożliwienie odbierania przesyłek – w bezpiecznym miejscu blisko domu. Rozwój handlu internetowego nie osłabi stacjonarnych sklepów, klienci wciąż będą chcieli zobaczyć towar, wybrać go osobiście oraz robić zakupy na bieżąco. Dobrym krokiem może być prowadzenie sklepu stacjonarnego i wzmocnienie go ofertą internetową.

Tagi: Maciej Ptaszyński Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Fot: Polska Izba Handlu Źródło: Polska Izba Handlu

Polska Izba Handlu: Struktura handlu w Polsce podlega ostatnio silnym zmianom

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.