Polska to jeden z głównych rynków fitness w Unii Europejskiej

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-05-27 | 08:00

Brak innowacyjności to etykieta, która przywarła do Polski w wielu aspektach działalności. Dla niektórych firm staje się ona czynnikiem wykorzystywanym w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej. Z tego faktu zamierza również skorzystać CityFit, nowa sieć klubów fitness, która od połowy ubiegłego roku podbija polski rynek. O szczegółach mówi Richard Keen, prezes CityFit.

Zarządza Pan siecią klubów fitness, która postawiła sobie za cel uruchomienie aż 50 placówek w naszym kraju. Co w Pana opinii jest bardziej pomocne w tym przypadku – edukacja czy doświadczenie?
Aktualnie na rynku liczy się zarówno odpowiednia wiedza, jak i doświadczenie. Oczywiście, teoretyczne podstawy dają bazę do rozpoczęcia biznesu, ale jak pokazują światowe przykłady, wiele największych firm zostało stworzonych przez ludzi, którzy nie ukończyli najlepszych możliwych szkół z czołówek rankingów.
 

Jakiej rady mógłby Pan zatem udzielić osobie, która chciałaby otworzyć swój własny fitness club?
Przede wszystkim klub musi być zorientowany na klienta. Korzyści wynikające dla jego członków powinny być zauważalne w całej ofercie, m.in. w przejrzystych zasadach członkostwa, wydłużonych godzinach otwarcia, nowoczesnym sprzęcie oraz udogodnieniach, a także atmosferze, w której można uprawiać sport w komfortowych warunkach.


Co było dotąd największym wyzwaniem podczas budowania sieci CityFit?
Największym wyzwaniem jest każdorazowo podczas otwarcia nowego klubu znalezienie wystarczająco dużej powierzchni, która gwarantuje naszym potencjalnym klientom odpowiednią jakość ćwiczeń, co stanowi bardzo ważny element naszej strategii. W dodatku, czynnikiem determinującym nasz biznes jest lokalizacja sama w sobie, która ma zapewnić łatwy dostęp do naszych klubów.


Czy w związku tym centra handlowe spełniają Państwa wymagania?
Poszukujemy powierzchni oscylujących w granicach 1,5 – 2,5 tys. m kw. miejsc łatwo dostępnych i widocznych z 24-godzinnym dostępem dla naszych członków. Centra handlowe, które posiadają oprócz pobliskich parkingów także odpowiedni zasięg oddziaływania, wydają się więc idealnie współgrać z naszym konceptem.


Pierwszy klub CityFit powstał w Rzeszowie. Jak wspominają Państwo jego otwarcie?
Spotkaliśmy się tam z niezwykle pozytywną reakcją ze strony klientów. Nasze prognozy przedsprzedaży przerosły wszelkie oczekiwania, a w ocenie naszych członków zaproponowaliśmy korzystną ofertę cenową bez ukrytych zapisów w zamian za usługi fitness na wysokim poziomie. Znaczny odsetek nowych klientów to osoby, które przychodzą do nas po wygaśnięciu umów z poprzednimi klubami.


Proces ekspansji CityFit rozpoczął się w ubiegłym roku. Kiedy planowane jest osiągnięcie punktu rentowności?
Zakładamy, że przy aktualnej stopie wzrostu ekspansja powinna zająć 3-4 lata, ale z powodu skomplikowanych procedur, takich jak pozwolenia na użytkowanie, budowę, inspekcje przeciwpożarowe, itp., które w Polsce stwarzają dużą barierę, ten plan może zostać zweryfikowany w przyszłości.


Czy klienci spotkają się z taką samą ofertą w każdym z Państwa klubów?
Nie różnicujemy ofert naszych klubów ze względu na lokalizację. Zapewniamy klientom szeroki wachlarz ćwiczeń w strefach cardio, maszyn oporowych, wolnych ćwiczeń, sportów walki, wolnych ciężarów, rozgrzewki i schłodzenia ciała. Dodatkowo, oferujemy również funkcjonalne ćwiczenia w grupach, także wirtualnych, dzięki czemu klienci mogą skorzystać z nich o każdej porze dnia i nocy.


Czy Polacy rzeczywiście korzystają z Państwa klubów nocą? Jak wygląda odwiedzalność klubów w tym czasie?
Klienci CityFit w Rzeszowie jak najbardziej korzystają z niego w godzinach nocnych, choć w mniejszym natężeniu niż w ciągu dnia. Odpowiedzialność określa regulamin klubu. Dodatkowo kluby są pod stałym monitoringiem, dostęp do nich mają tylko autoryzowane osoby, których dane znajdują się w naszej bazie. Na terenie całego klubu ulokowane są liczne punkty pomocy, które można wykorzystać w nagłych przypadkach.


Pana zdaniem polscy klienci są gotowi na tak innowacyjne rozwiązania, jakimi są wirtualni trenerzy czy identyfikacja członka klubu za pomocą odcisków palców?
CityFit jest często mylnie identyfikowane wyłącznie ze światem wirtualnym. W zakresie technologii posiadamy wysoko rozwinięte rozwiązania, które pozwalają naszym klientom na intuicyjne korzystanie z klubu. To nie znaczy jednak, że nie uwzględniamy czynnika ludzkiego. W naszych klubach dostępne są zarówno wirtualne, jak i tradycyjne formy zajęć. Doświadczenia z rzeszowskiego klubu pokazują, że klienci bardzo szybko przyzwyczaili się do oferowanych rozwiązań i obecnie chętnie z nich korzystają. Musimy też podkreślić, że dzięki nim oszczędzają pieniądze.


Aby zostać członkiem Państwa sieci nie jest wymagane podpisanie żadnej umowy. Jak to możliwe, że taki sposób prowadzenia biznesu jest opłacalny?
Koncentrujemy się na głównym obszarze naszego biznesu, jakim jest fitness. Mamy zajęcia grupowe wellness, ale zrezygnowaliśmy z sauny i basenu. Stosujemy technologię minimalizującą koszty, dlatego jesteśmy w stanie zaproponować klientom najwyższą jakość oferty, wypełniając jednocześnie lukę na rynku fitness.


Rozumiem, że konkurencja nie stanowi zatem dla Państwa większego problemu?
Nie porównujemy się do wszystkich sieci klubów fitness, które funkcjonują na polskim rynku, ponieważ nasza oferta znacznie odbiega od większości firm. Zasady członkostwa klubu CityFit są zrozumiałe i przejrzyste. Ponadto, zapewniamy klientom stałość i niezmienność miesięcznej opłaty. Wszystko to sprawia, że blisko 30% naszych członków deklaruje, że CityFit to pierwszy klub fitness, z usług którego kiedykolwiek korzystali. W tym kontekście możemy powiedzieć, że nie mieliśmy do tej pory porównywalnego konkurenta, którego oferta byłaby tak transparentna i stałaby na tak wysokim światowym poziomie.


Według badania firmy Deloitte, Polska posiada jedynie 3% udział w całym europejskim rynku fitness. Czy był to jeden z głównych powodów, dla których brytyjski fundusz zdecydował się zainwestować w Polsce?

Cieszymy się, że CityFit jest częścią polskiego rynku fitness. W przyszłości zamierzamy uplasować się w ścisłej czołówce graczy europejskiego rynku fitness. Niezależne badania potwierdzają nasze założenia i klasyfikują Polskę jako jeden z dwóch głównych rynków UE w tym segmencie usług. Wśród Polaków wzrasta bowiem zainteresowanie zdrowiem i modą na fitness. Dysponując taką wiedzą, stwierdziliśmy, że jest to doskonała okazja do rozpoczęcia tutaj działalności.
Można więc powiedzieć, że stanowimy dobrą inwestycję na przyszłość.Polska jest bardzo interesującym rynkiem i może być porównana do rynku Wielkiej Brytanii sprzed 5-6 lat. Aktualnie mamy do czynienia z dużym rozdrobnieniem w branży, w której spotyka się wielu małych graczy i jedynie kilka dobrze znanych sieci klubów fitness. Należy jednak uczciwie powiedzieć, że w stosunku do nich CityFit wyróżnia się konceptem, dlatego też pod tym względem widzimy potężny potencjał rozwoju.


Podobno Turcja również wykazuje wysoki potencjał w branży fitness. Czy rozważają Państwo możliwość rozpoczęcia działalności w tym kraju?
To prawda, Turcja posiada niewykorzystany potencjał, ale CityFit koncentruje się aktualnie i skupia wszystkie swoje siły na ekspansji w Polsce. Zostało udowodnione, że gdy ekspansja przebiega jednocześnie w kilku regionach, zasoby zostają rozłożone nierównomiernie i osiągane rezultaty nie są tak wymierne.


Siła nabywcza Polaków co prawda rośnie, ale ich przychody są nadal niższe w porównaniu do innych krajów Europy. Dla wielu z nich, korzystanie z klubów fitness jest ciągle zbyt kosztowne. Czy nie obawiają się Państwo tej mentalności?
W branży fitness najważniejsze jest zwiększanie bazy potencjalnych klientów poprzez oferowanie przejrzystych warunków w atrakcyjnej cenie. Zbyt często zapomina się o tym w efekcie proponując oferty nieadekwatne do możliwości klientów. Członkowie klubów fitness przeważnie płacą zbyt wysoką cenę i z powodu przepełnienia sal, czas oczekiwania na sprzęt znacznie się wydłuża. Należy pamiętać, by zapewnić im wysoką jakość usług jednocześnie w przystępnej cenie.


Polski rynek fitness jest jednak bardzo rozdrobniony. Czy uważa Pan, że sytuacja może ulec zmianie w niedalekiej przyszłości?
Aktualnie rynek fitness w Polsce faktycznie wykazuje wysoki stopień fragmentaryzacji, który objawia się przede wszystkim w małej ilości powszechnie znanych sieci klubów oraz w dużej liczbie małych biznesów prowadzonych w przestarzałym modelu, który naszym zdaniem nie świadczy o dobrym stanie branży. Formalne i nieformalne badania ujawniają wysoki stopień niezadowolenia klientów z ofert dostępnych na polskim rynku fitness. Wysokie ceny, restrykcyjne umowy, niedogodne godziny otwarcia, jak również niezbyt satysfakcjonujący sprzęt i poziom usług były i nadal, są na porządku dziennym. W takich warunkach zawsze jest więc miejsce na konsolidację oraz debiut nowych, inteligentnych biznesów.

Dziękuję za rozmowę.

Tagi: CityFit Richard Keen
Oceń artykuł:

Źródło: CityFit

Zobacz także

Polska to jeden z głównych rynków fitness w Unii Europejskiej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.