Pracujemy zgodnie z filozofią zero waste

2019-04-24 | 09:00

Zmiany klimatyczne są jednym z kluczowych wyzwań naszych czasów. Dbałość o środowisko i zwiększanie świadomości naszych klientów oraz pracowników to jeden z celów, jakie stawiamy sobie od kilku lat - zaznacza Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.

Szczególnie istotne jest zużycie mediów, a zwłaszcza energii elektrycznej. W codziennej pracy używamy energooszczędnych maszyn, urządzeń biurowych czy systemów oświetlenia. Na przełomie kilku lat udało nam się znacząco ograniczyć korespondencję papierową, a faktury oraz inne dokumenty są w większości wysyłane w formie elektronicznej. Staramy się również ograniczać podróże służbowe, które czasami mogą zostać zastąpione wideokonferencją.

Pracujemy również zgodnie z filozofią zero waste. Wśród licznych działań możemy wyróżnić m.in. wielokrotne wykorzystywanie tych samych kartonów papierowych do przesyłania produktów w ramach sieci, ograniczenie wykorzystywania toreb foliowych w salonach (te, które są nadal wykorzystywane, są zgodne z przyjętymi normami europejskimi, nadają się do wielokrotnego użytku oraz zawierają składnik D2W, pozwalający na szybszy rozkład materiału) na rzecz toreb papierowych, segregację odpadów produkcyjnych czy pakowanie produktów ze sklepu online wyłącznie w kartony papierowe. Aby ograniczyć produkcję dodatkowych kart lojalnościowych w formie papierowej, dopuszczamy również identyfikację klienta bez konieczności posiadania fizycznej karty. W najbliższych latach planujemy zastąpić wszystkie materiały drukowane w salonach (plakaty, naklejki itp.) wyświetlaczami, które pozwolą nam nie tylko na szybsze zarządzanie wyświetlaną treścią, ale przede wszystkim ograniczą produkcję materiałów drukowanych oraz kosztów i konsekwencji związanych z ich transportem.

Od kilku lat obserwujemy, że centra handlowe starają się być coraz bardziej przyjazne środowisku. Świadczy o tym m.in. fakt, że rośnie liczba centrów handlowych, które pozytywnie przechodzą proces certyfikacji budynków energooszczędnych LEED oraz BREEM, co gwarantuje, że te obiekty spełniły liczne kryteria środowiskowe.

Wiele centrów wdraża systemy zarządzania ochroną środowiska, na podstawie których wprowadzane są liczne dokumenty oraz instrukcje dla pracowników i najemców. Jednym z przykładów może być tutaj łódzkie centrum handlowe, które wdrożyło energooszczędne oświetlenie LED, dba o zmniejszanie zużycia energii oraz wody na terenie obiektu, zachęca najemców do wdrażania poszczególnych zaleceń wynikających z aktualizowanych umów najmu czy prowadzi zrównoważoną politykę zakupów produktów, m.in. takich jak środków czystości czy materiały do prac remontowych. Jeżeli chodzi o eventy, mieliśmy okazję brać udział w akcji, która polegała na zachęcaniu klientów do oddania min. 1 kg używanej odzieży, rozdając w zamian kupony rabatowe na zakupy w centrum. Cieszy nas fakt, że część galerii stara się uświadamiać klientów, że każdy z nas ma realny wpływ na zmianę klimatyczną. Organizowane są m.in. warsztaty dla dzieci i rodziców, w których najmłodsi poznają zasady ochrony środowiska i odpowiedzialnych zachowań. Dzięki powyższym działaniom centra handlowe nie tylko minimalizują negatywny wpływ na środowisko, ale wypracowują również realne oszczędności.

Myślę, że bardzo istotne jest myślenie o środowisku już w fazie projektowej przy tworzeniu danego centrum. Zagranicą bardzo często wykorzystywane są dachy obiektów handlowych, gdzie stosowane są panele fotowoltaiczne. Tworzy się tam również zielone ogrody, które wpływają na poprawę jakości powietrza, są przestrzenią przyjazną dla ptaków, a ponadto mogą być tam prowadzone uprawy wybranych roślin. Na tego typu dachach można byłoby także wykorzystać jedno z rozwiązań polskiego start-upu, tj. ławki solarne, które pozwalają na naładowanie telefonu komórkowego. Nie można też zapominać o zielonym transporcie. Istotne jest, aby centra handlowe rozwijały na terenie parkingów sieć ładowarek do samochodów elektrycznych. Ciekawym pomysłem byłoby również nagradzanie najemców aktywnych w aspekcie ochrony środowiska, m.in. bezpłatnymi nośnikami na terenie galerii czy umieszczaniem logotypu najemcy w kampaniach reklamowych prowadzonych przez centrum handlowe. Warto byłoby, aby galerie częściej organizowały eventy, których celem byłaby edukacja klientów w zakresie ochrony środowiska. Wspólne działania centrum handlowego, jego najemców oraz klientów mogą znacząco przyczynić się do ograniczenia zmian klimatycznych.

Tagi: Recman Wojciech Tulwin
Oceń artykuł:

Źródło: Recman

Zobacz także

Pracujemy zgodnie z filozofią zero waste

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.