Zmiany klimatyczne są jednym z kluczowych wyzwań naszych czasów. Dbałość o środowisko i zwiększanie świadomości naszych klientów oraz pracowników to jeden z celów, jakie stawiamy sobie od kilku lat - zaznacza Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.
Szczególnie istotne jest zużycie mediów, a zwłaszcza energii elektrycznej. W codziennej pracy używamy energooszczędnych maszyn, urządzeń biurowych czy systemów oświetlenia. Na przełomie kilku lat udało nam się znacząco ograniczyć korespondencję papierową, a faktury oraz inne dokumenty są w większości wysyłane w formie elektronicznej. Staramy się również ograniczać podróże służbowe, które czasami mogą zostać zastąpione wideokonferencją.
Pracujemy również zgodnie z filozofią zero waste. Wśród licznych działań możemy wyróżnić m.in. wielokrotne wykorzystywanie tych samych kartonów papierowych do przesyłania produktów w ramach sieci, ograniczenie wykorzystywania toreb foliowych w salonach (te, które są nadal wykorzystywane, są zgodne z przyjętymi normami europejskimi, nadają się do wielokrotnego użytku oraz zawierają składnik D2W, pozwalający na szybszy rozkład materiału) na rzecz toreb papierowych, segregację odpadów produkcyjnych czy pakowanie produktów ze sklepu online wyłącznie w kartony papierowe. Aby ograniczyć produkcję dodatkowych kart lojalnościowych w formie papierowej, dopuszczamy również identyfikację klienta bez konieczności posiadania fizycznej karty. W najbliższych latach planujemy zastąpić wszystkie materiały drukowane w salonach (plakaty, naklejki itp.) wyświetlaczami, które pozwolą nam nie tylko na szybsze zarządzanie wyświetlaną treścią, ale przede wszystkim ograniczą produkcję materiałów drukowanych oraz kosztów i konsekwencji związanych z ich transportem.
Od kilku lat obserwujemy, że centra handlowe starają się być coraz bardziej przyjazne środowisku. Świadczy o tym m.in. fakt, że rośnie liczba centrów handlowych, które pozytywnie przechodzą proces certyfikacji budynków energooszczędnych LEED oraz BREEM, co gwarantuje, że te obiekty spełniły liczne kryteria środowiskowe.
Wiele centrów wdraża systemy zarządzania ochroną środowiska, na podstawie których wprowadzane są liczne dokumenty oraz instrukcje dla pracowników i najemców. Jednym z przykładów może być tutaj łódzkie centrum handlowe, które wdrożyło energooszczędne oświetlenie LED, dba o zmniejszanie zużycia energii oraz wody na terenie obiektu, zachęca najemców do wdrażania poszczególnych zaleceń wynikających z aktualizowanych umów najmu czy prowadzi zrównoważoną politykę zakupów produktów, m.in. takich jak środków czystości czy materiały do prac remontowych. Jeżeli chodzi o eventy, mieliśmy okazję brać udział w akcji, która polegała na zachęcaniu klientów do oddania min. 1 kg używanej odzieży, rozdając w zamian kupony rabatowe na zakupy w centrum. Cieszy nas fakt, że część galerii stara się uświadamiać klientów, że każdy z nas ma realny wpływ na zmianę klimatyczną. Organizowane są m.in. warsztaty dla dzieci i rodziców, w których najmłodsi poznają zasady ochrony środowiska i odpowiedzialnych zachowań. Dzięki powyższym działaniom centra handlowe nie tylko minimalizują negatywny wpływ na środowisko, ale wypracowują również realne oszczędności.
Myślę, że bardzo istotne jest myślenie o środowisku już w fazie projektowej przy tworzeniu danego centrum. Zagranicą bardzo często wykorzystywane są dachy obiektów handlowych, gdzie stosowane są panele fotowoltaiczne. Tworzy się tam również zielone ogrody, które wpływają na poprawę jakości powietrza, są przestrzenią przyjazną dla ptaków, a ponadto mogą być tam prowadzone uprawy wybranych roślin. Na tego typu dachach można byłoby także wykorzystać jedno z rozwiązań polskiego start-upu, tj. ławki solarne, które pozwalają na naładowanie telefonu komórkowego. Nie można też zapominać o zielonym transporcie. Istotne jest, aby centra handlowe rozwijały na terenie parkingów sieć ładowarek do samochodów elektrycznych. Ciekawym pomysłem byłoby również nagradzanie najemców aktywnych w aspekcie ochrony środowiska, m.in. bezpłatnymi nośnikami na terenie galerii czy umieszczaniem logotypu najemcy w kampaniach reklamowych prowadzonych przez centrum handlowe. Warto byłoby, aby galerie częściej organizowały eventy, których celem byłaby edukacja klientów w zakresie ochrony środowiska. Wspólne działania centrum handlowego, jego najemców oraz klientów mogą znacząco przyczynić się do ograniczenia zmian klimatycznych.