Media społecznościowe są dziś najszybszą formą komunikacji z klientem, a przede wszystkim pozwalają na angażujący dialog. Umiejętnie dobrane pomagają również dotrzeć do wybranych grup użytkowników. Centra handlowe coraz częściej wykorzystują je do swoich działań, stawiając tradycyjne strony internetowe na drugim planie. Zapytaliśmy Aleksandrę Stefaniak, Business Partner, U. Marketing Agency czy w obecnych czasach profil firmy w mediach społecznościowych powinien stanowić dodatek do dobrze zaprojektowanej strony internetowej, czy może na odwrót?
W żadnym wypadku media społecznościowe nie powinny być jedynie dodatkiem do strony – każde z tych narzędzi służy czemuś innemu. Media społecznościowe są dziś najszybszą formą komunikacji z klientem, a przede wszystkim pozwalają na angażujący dialog. Umiejętnie dobrane pozwalają również na dotarcie do wybranych grup użytkowników. Problemem jest jednak jakość prezentowanych w nich treści. Często content wydaje się być powielany między kanałami, a tym samym niedostosowany do ich przeznaczenia (bo nie chodzi tu tylko o tzw. „przefromatowanie” kreacji), nie wspominając już o braku dopasowania treści do oczekiwań użytkowników danego kanału. Wciąż również media społecznościowe traktowane są jak tuba reklamowa dla promowania ofert najemców, a nie do końca temu służą a przynajmniej nie w formie jaką najczęściej oglądamy – ta sama kreacja, w tym samym czasie na wszystkich profilach przestaje być wyróżniająca. Z resztą widać też, że zdecydowanie większą klikalność postów generują tzw. „zdjęcia z życia wzięte” niż posty graficzne. Komunikacja w mediach społecznościowych centrów handlowych zdecydowanie potrzebuje nowej jakości i świeżości - indywidualizmu i pomysłu na siebie. Potrzeba nie tylko umiejętności wykorzystywania pojawiających się nowych funkcji tych narzędzi, ale również stałej obserwacji i analizy potrzeb i preferencji odbiorców. Pomimo planu, tu trzeba być czujnym i elastycznym, by móc działać szybko. Poza możliwością prowadzenia komunikacji, to również ogromny kanał reklamowy, w którym możliwe jest precyzyjne zbieranie danych o użytkownikach. Pomimo, iż media społecznościowe są wciąż stosunkowo tanie w porównaniu z np. reklamą outdoorową, budżety przeznaczane na ich obsługę nie powinny być marginalizowane. Prowadzenie skutecznej, wyróżniającej komunikacji wymaga zaangażowania i poświęcenia znacznej ilości czasu po stronie agencji.
Strona internetowa pełni dziś przede wszystkim formą wizytówki w sieci, może również stanowić miejsce kierowania ruchu z kampanii online i zbierania leadów, ale czy faktycznie wiemy po co chcemy przyciągać ludzi na naszą stronę? Jaki mamy my w tym cel, a jaką korzyść mogą z tego wyciągnąć użytkownicy? Co za pośrednictwem strony możemy im zaoferować? Sprawdzenie godzin otwarcia? Promocji? Listy sklepów? Pewnie tak, ale czy to wystarczy? A może lepiej postawić na kontekstowe treści? Materiały w formie bloga, zdjęć czy vloga? W tym przypadku również trzeba szukać nowej formy i unikać powielania schematów. Pamiętajmy, że nasi Klienci są coraz bardziej świadomi i coraz bardziej wymagający. Chcą być pozytywnie zaskakiwani, a nie zanudzani.