Księgarnie z szeroką ofertą dla dzieci – uzupełnioną o troskliwie dobrany asortyment papierniczy, gadżetowy i upominkowy – oraz koncept kawiarniany przeznaczony dla wszystkich miłośników książek, którzy w kameralnej przestrzeni przy filiżance kawy chcą zapoznać się z interesującymi pozycjami już dziś wyróżnia księgarnie Świat Książki na rynku. Z kolei plany związane z rozwojem e-commerce oraz stacjonarnych punktów sprzedaży mogą jedynie umocnić ugruntowaną już pozycję marki. O nowoczesnych technologiach, konkurencji oraz ulubionych książkach rozmawiamy z Januszem Arsłanowowem, Dyrektorem Zarządzającym siecią Księgarni Świat Książki.
Świat Książki, należący wcześniej do wydawnictwa Weltbild, jest marką działającą od ponad pięciu lat pod skrzydłami Dressler Sp. z o.o. Jak Pan postrzega rozwój marki z dzisiejszej perspektywy?
Udało się nam zrealizować założenia przyjętej pięć lat temu strategii średniookresowej, która zakładała, że będziemy drugą po Empiku ogólnopolską siecią księgarń, naturalnie przy założeniu, że Empik jest siecią księgarń, a nie konceptem wielobranżowym.
A zatem pełny sukces!
Zgadza się. Marka Księgarnie Świat Książki w ciągu minionych pięciu lat stała się nie tylko drugą siecią księgarską w Polsce, co stanowi realizację priorytetu w strategii rozwoju marki i firmy, ale również wyjątkowym na polskim rynku konceptem łączącym szeroką ofertę wydawniczą książkowych nowości, bestsellerów itp., z asortymentem artykułów papierniczych (kartki i karnety, artykuły i akcesoria do pakowania, materiały szkolne i biurowe), produktów impulsowych i prezentowych oraz gier i zabawek. W ostatnim czasie w ramach tej właśnie oferty wprowadzamy do większości naszych sklepów nowości i bestsellery muzyczno-filmowe. Zaczynamy też testować sprzedaż tytułów prasowych w takim wyborze, by dotrzeć do jak największej liczby naszych Klientów. Staramy się wsłuchiwać w oczekiwania, które zgłaszają nam Klienci, i reagować w miarę możliwości adekwatnie do nich.
Na szczególną uwagę zasługuje także koncept Świąt Książki KIDS oraz profil submarki gastronomicznej.
Unikatowy w Polsce projekt księgarni dla dzieci znanej pod logotypem Świat Książki KIDS (także występującym w postaci wydzielonej części Księgarni Świat Książki z ofertą dla najmłodszych) to jedyna na polskim rynku księgarnia oferująca wyselekcjonowaną wydawniczą ofertę dla dzieci młodszych i starszych, uzupełnioną o troskliwie dobrany asortyment papierniczy, gadżetowy i upominkowy. Nowością w ramach asortymentu oferowanego już przez blisko 10 tego typu punktów sprzedaży są wydawnictwa i pomoce edukacyjne. Obserwując żywe zainteresowanie naszych Klientów tym konceptem, mamy pewność, że chcemy ten pomysł realizować w większej liczbie naszych sklepów. Widzimy duży potencjał na polskim rynku dla rozwoju księgarń z ofertą dla dzieci. Udało nam się również stać się rozpoznawalną na polskim rynku submarką gastronomiczną w wybranych lokalizacjach (Częstochowa – Galeria Jurajska, Bytom – CH Agora, Kraków – Serenada), zrealizowaną w koncepcie kawiarni stanowiącej integralną część księgarni. Uważamy też, że w sklepach – ze względu na swą powierzchnię oraz lokalną tradycję małej gastronomii – szczególnie ważne jest oferowanie Klientom nieco innych doznań (w tym nie tylko smakowych, ale i estetycznych), które uczynią pobyt w księgarni czymś więcej niż tylko okazją do zakupów. Świat Książki to także skutecznie realizowany projekt dwukanałowej sprzedaży – równolegle do rozwoju księgarń stacjonarnych rozwijamy kanał sprzedaży e-commerce, który w ciągu najbliższych dwóch lat będzie stanowił przynajmniej 30 proc. naszych przychodów i jest już dziś wysoko ocenianym sklepem internetowym, specjalizującym się w sprzedaży książek oraz produktów papierniczych i prezentowych.
Zaznaczył Pan, że w ofercie Państwa sieci znajdują się nie tylko książki, ale także produkty cyfrowe, papiernicze i multimedialne. Jakim zainteresowaniem Klientów cieszy się pozostały asortyment?
Wciąż rosnącym. W naszym biznesowym koncepcie zdecydowaliśmy się na 25-procentowy udział w powierzchni handlowej wydawnictw nieksiążkowych i wiem, że była to trafna decyzja. Między innymi dlatego staramy się urozmaicić tę ofertę, wprowadzając produkty multimedialne (muzyka, film) w zakresie nowości i bestsellerów. Chcemy dać Klientom możliwie szeroki wybór najlepszych produktów. Rozmawiamy również z innymi podmiotami, by móc nadal urozmaicać naszą ofertę.
W 2017 roku Państwa sieć powiększyła się o 50 nowych lokalizacji i obecnie posiada niemal 120 punktów handlowych w całej Polsce. Jakie cele rozwojowe stawiają sobie Państwo w 2018 roku?
Chcemy otwierać nasze sklepy w tych lokalizacjach, w których z jednej strony przewija się dużo osób i możemy liczyć tam na określony potencjał sprzedażowy, z drugiej zaś chcemy, by księgarnie Świat Książki były wygodnymi punktami odbioru przesyłek e-com zamawianych przez naszych Klientów. Istotne dla nas są też przyjęte już jako standard na rynku te cechy placówek handlowych, które decydują o atrakcyjności centrum handlowego w zakresie doboru innych najemców, komunikacji w ramach miasta, wygody i atrakcyjności spędzania w nich czasu wolnego (nie tylko zakupy, ale też rozrywka).
Jakie więc lokalizacje są dla Państwa najbardziej interesujące?
Przede wszystkim szukamy miejsca dla naszych księgarń w galeriach czy centrach handlowych, ale jesteśmy też obecni w lokalizacjach wolnostojących, usytuowanych przy głównych ulicach miast, od lat cieszących się dużą popularnością wśród mieszkańców. Interesują nas również rewitalizowane miejsca zabytkowe przeznaczone na niestandardowy handel, np. Hala Koszyki, fabryka wódek Koneser na Pradze itp. Zwracamy uwagę na duże miasta (powyżej 150 tysięcy mieszkańców) i wielkie aglomeracje i te właśnie lokalizacje mają dla nas charakter priorytetowy. Nie tracimy jednak z oczu miast o nieco mniejszej liczbie mieszkańców, w których dostrzegamy określony potencjał sprzedażowy i w których powstają interesujące obiekty handlowe. Z reguły są to jedyne w mieście nowoczesne galerie, które – przez wybór najemców reprezentujących różne branże – zaspokajają właściwie wszystkie potrzeby zakupowe mieszkańców.
Są to zatem lokalizacje bardzo obiecujące.
W tych miastach widzimy coraz wyraźniej powiększające się grono naszych Klientów, czytelników książek, którzy poszukują też dobrej oferty produktów prezentowych czy impulsowych. Jesteśmy operatorem bardzo elastycznym, który w swoim portfolio ma księgarnie o powierzchni w przedziale od 36 do 450 m kw. Umiemy z powodzeniem przygotować ofertę dla naszych Klientów korzystających z dworców kolejowych, typowych centrów czy galerii handlowych, których w Polsce jest najwięcej, księgarń zlokalizowanych przy głównych ulicach kilkunastu polskich miast, czy też wreszcie miejsc szczególnych najczęściej ze względu na swe walory architektoniczne lub historię miejsca.
A na jakim poziomie kształtuje się liczba Klientów Świata Książki?
Również rosnącym. Bardzo nas to cieszy, bo to dla nas mocne potwierdzenie nie tylko atrakcyjności oferowanych Klientom lokalizacji, ale też unikalności mikstu asortymentowego, który jest – co warto podkreślić – prezentowany na nowoczesnych meblach, w przytulnych i elegancko zaaranżowanych wnętrzach. Mamy doświadczenie w doborze oczekiwanej przez Klientów oferty zarówno pod względem jej szerokości w odniesieniu do konkretnych powierzchni (czy to najmniejszych jak te dworcowe, czy też największych jak w Agorze i Serenadzie), jak i jej merytorycznej wartości (bardzo dokładnie analizujemy listy bestsellerów i tytułów o sporym potencjale sprzedaży z tła oferty). Jako jedyna sieć księgarń na polskim rynku kierujemy do naszych Klientów stałą akcję promocyjną, gwarantującą im wybór z minimum stu nowości książkowych obecnych w każdej Księgarni Świat Książki przy założeniu, że drugą nowość Klient może nabyć z 50 proc. bonifikatą. Uważamy, że jest to realny wpływ firmy Dressler Sp. z. o.o., właściciela sieci Księgarń Świat Książki, w rozwój czytelnictwa w Polsce. Bo wszystkie badania wskazują, że największym zainteresowaniem czytelników cieszą się właśnie nowości.
Wspomniał Pan, że księgarnie Świat Książki uzupełniane są o koncept kawiarni. Jakim zainteresowaniem cieszy się ten format?
Kawiarnie, stanowiące integralną część naszego księgarnianego konceptu w wybranych lokalizacjach, są odpowiedzią na oczekiwania naszych Klientów, nie tylko odnośnie usług gastronomicznych, ale też miejsca, w którym w atrakcyjnym otoczeniu, delektując się kawą i wyrobami cukierniczymi wysokiej jakości, każdy może przeglądnąć interesującą go książkę czy oddać się lekturze prasy. W niektórych księgarniach chcemy stworzyć przestrzeń, gdzie Klienci mogą bliżej zapoznać się z dobrami kultury dostępnymi w ofercie sklepu. Obecnie proponujemy kawiarnie w naszych księgarniach zlokalizowanych w Galerii Jurajskiej (Częstochowa), Serenadzie (Kraków) oraz Centrum Agora (Bytom).
A jak wyglądają dalsze plany ekspansji tego konceptu?
Zamierzamy otworzyć kawiarnie w księgarniach największych miast w Polsce, ale zależy to też od wielkości oferowanej nam lokalizacji. Jednym z warunków rozwoju tego gastronomicznego konceptu jest szeroko rozumiana atrakcyjność konkretnej lokalizacji i dobre warunki do prowadzenia efektywnej działalności biznesowej w tym zakresie.