Polskie marki mają ogromny potencjał za granicą, zwłaszcza ze względu na wysoką jakość. Jednak Polacy nadal zbyt rzadko korzystają z opcji rozwoju zagranicznego – zwykle ze względu na koszty lub obawy. Dlatego wsparcie tego sektora jest z punktu widzenia państwa niezwykle ważne. Kreowanie marki „MADE IN POLAND” powinno być priorytetem w rozwoju gospodarki, a katalog narzędzi wspierających przedsiębiorców należy nieustannie rozszerzać. FPP z pewnością będzie angażować się w takie inicjatywy w ramach bezpośredniej współpracy z przedsiębiorcami. Postrzeganie i popularność polskich marek za granicą to praca na dziesięciolecia i jest tu jeszcze bardzo dużo do zrobienia - zapewnia Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Prowadzenie biznesu za granicą zawsze wymaga ogromnej wiedzy o lokalnej specyfice, ale przede wszystkim zabezpieczeń. Eksporter musi przebrnąć przez gąszcz przepisów, znać obowiązki formalno-prawne, poziom ryzyka handlowego czy terminy płatności i długość postepowań sądowych w kraju, do którego wchodzi. To ogromne przedsięwzięcie. Na szczęście można korzystać z pomocy wyspecjalizowanych podmiotów. Dziś ubezpieczenie od ryzyka handlowego (typu niewypłacalność kontrahenta), politycznego, a nawet zmian prawnych czy legislacyjnych, jest dostępne łatwo i elastycznie, co pozwala bezpieczniej prowadzić działalność i skupić się na budowaniu marki czy sprzedaży. Dlatego przedsiębiorcy powinni przede wszystkim korzystać z instrumentów wspierających i zabezpieczających ich obrót handlowy.
Z pewnością polskie produkty doskonale odnajdują się w Europie, zwłaszcza u naszych najbliższych sąsiadów – na Ukrainie, w Niemczech, Czechach, Słowacji czy krajach bałtyckich. Jest jednak wiele firm, które rozwijają coraz bardziej odległe, a nawet egzotyczne kierunki eksportu. Azja i Afryka to dla przedsiębiorców ogromne rynki zbytu i powinny być coraz częściej eksplorowane. Choć w wielu krajach w tych regionach ryzyko handlowe jest wyższe, to warto szukać swoich nisz i budować tam polskie marki. Ważne jest korzystanie z mechanizmów wsparcia oferowanych przez państwo oraz wyspecjalizowane podmioty krajowe. Przykładem może być szansa dla eksportu polskiego drobiu w oparciu o najnowsze umowy handlowe z Chinami czy Japonią. Takie możliwości pojawiają się coraz częściej – zarówno w oparciu o bilateralne umowy zawierane przez Polskę, jak i na bazie misji gospodarczych czy współpracy na poziomie Izb Gospodarczych i Rad Biznesowych. Przykładowo FPP bierze udział w powołaniu i rozwoju Polsko-Filipińskiej Rady Biznesu, która ma intensywnie wspierać wymianę handlową z tym krajem.