Przez polski rynek przetacza się fala modernizacji

2020-06-01 | 09:00

Przez ostatnie 2 dekady centra handlowe ewoluowały od zakupów do doświadczenia zakupowego. 20 lat temu, kiedy kształtował się polski rynek retail, najważniejsze było zapewnienie konsumentowi szerokiej oferty handlowej. Na rynku dominowały proste formaty, oparte wyłącznie na handlu, np. hipermarkety - podkreśla Anna Borecka-Suda, Zastępca Dyrektora Galerii Jurajskiej

Przełomem było pojawienie się w drugiej połowie lat zerowych pierwszych centrów handlowo-rozrywkowych III generacji, a w późniejszych latach IV generacji, które poszerzyły tradycyjną funkcję galerii, wprowadzając do oferty np. rozrywkę i gastronomię, skupioną wokół food court. Dynamiczny rozwój rynku w latach 2008-2013 sprawił jednak, że i to okazało się niewystarczające.

Duże nasycenie oraz rosnąca konkurencja miedzy obiektami sprawiły, że rynek wkroczył w nowy etap rozwoju. Zbiegło się to ze zmianą pokoleniową wśród konsumentów – decydentów. Baby-boomersi ustąpili miejsca millenialsom, a chwilę później także post millenialsom, dla których sama oferta handlowa to za mało. Rynek zaczął ewoluować. Pojawiły się nowe formaty, w tym m.in. galerie społecznościowe. W konsekwencji centra obecne na rynku od lat, powstałe przed 2010 rokiem, chcąc utrzymać pozycję, zaczęły inwestować w modernizacje, dostosowując się do nowych oczekiwań. Te nowe oczekiwania wiązały się przede wszystkim z rozwojem oferty rozrywkowej, F&B, ale także – co było nowością na polskim rynku – atrakcji poza handlowych.

Od 2016 roku przez polski rynek przetacza się fala modernizacji. Ewoluują zarówno stosunkowo młode galerie, powstałe ok. 2009 roku, jak również centra 20-letnie. W tej ewolucji duży nacisk kładzie się m.in. na dywersyfikację tenant mix'u i wprowadzenie rozrywki, adaptację w przestrzeni tzw. idei „trzeciego miejsca”, rozwój terenów zielonych czy customer experience. W efekcie w ostatnich 5 latach polskie centra handlowe znacznie poszerzyły swoje funkcje, stając się miejscami robienia zakupów, ale także integracji społeczności lokalnej, zabawy, wypoczynku, a nawet edukacji. Paradoksalnie w ostatnich 2 latach katalizatorem tych zmian stała się także ustawa ograniczająca handel w niedziele i święta.

Tagi: Anna Borecka-Suda Galeria Jurajska
Oceń artykuł:

Fot: Galeria Jurajska Źródło: Galeria Jurajska

Przez polski rynek przetacza się fala modernizacji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.