Przyszłość jest bliższa, niż nam się wydaje

2018-04-16 | 09:00

W położonym niedaleko japońskiego miasta Nagasaki powstał park rozrywki Henn Na Hotel (z japońskiego: Dziwny Hotel). Obiekt jest dosyć nietypowy – obsługują go humanoidy. Roboty przyjmują gości w recepcji, przenoszą bagaże i sprzątają. Czy również w niedalekiej przyszłości wchodząc do centrum handlowego od progu klientów będą witać roboty i będą towarzyszyć im na każdym etapie zakupów? O humonoidalnej przyszłości branży mówi Beata Chojecka-Kuczek, zastępca dyrektora sprzedaży i marketingu w Jet Line.

Humanoidalne roboty mogą w niedalekiej przyszłości zastąpić człowieka, bo technicznie na pewno jest to możliwe. Ta przyszłość jest bliższa, niż wydaje się wielu z nas. Takie „przekazywanie” pewnych prac i czynności maszynom jest też moim zdaniem jak najbardziej uzasadnione – opłacalne ze względów ekonomicznych, roboty są też dokładniejsze, mogą pracować np. w warunkach dla człowieka niebezpiecznych, są zawsze dyspozycyjne. Jednak roboty nie wszędzie skutecznie zastąpią człowieka. Samoobsługowa kasa, dystrybutor na stacji benzynowej czy czytnik cen w supermarkecie – już się do tego przyzwyczailiśmy, nauczyliśmy się z nich korzystać. A jednak ciągle potrzebujemy sprzedawcy, który oprócz podania parametrów produktu powie nam po prostu, że w tej bluzce wyglądamy atrakcyjniej, albo że ta farba kryje lepiej (wie, bo sam wypróbował). Proces zakupowy to nie tylko nabycie określonej rzeczy, to przyjemność, której częścią jest na przykład potwierdzenie dobrego wyboru, zadowolenie z kontaktu z drugim człowiekiem. Żaden robot, nawet wyposażony w miliardy opcji i zmiennych, nie zastąpi takiej relacji. Kawa podana przez robota w Café X z pewnością będzie doskonała, ale czy nie przyjemniej jest ją kupić od uśmiechniętego baristy? Wiemy, jak bardzo nasi Klienci cenią sobie kontakt z handlowcem – doradcą, ekspertem. Tego nie jest w stanie zastąpić nawet najlepszy, najbardziej inteligentny system.

Korzyścią jest na pewno odciążenie człowieka od prac żmudnych, monotonnych, mechanicznych; możliwość przesunięcia go do zadań, w których lepiej można wykorzystać jego „ludzki” potencjał, zresztą ku zadowoleniu obu stron. Jednak rozwój technologii będzie powodował, że wielu pracowników zostanie zastąpionych przez automaty. Obawiałabym się wtedy odhumanizowania naszej pracy, kontaktów, relacji.

W Polsce nie przewiduję rewolucji w tej kwestii, jesteśmy raczej zachowawczy i wolimy pokłócić się o rację z człowiekiem niż maszyną (chętniej wybieramy na infolinii połączenie z konsultantem), a branża na pewno będzie próbować, zwłaszcza w miejscach przeznaczonych dla młodych osób. Na pewno jest to trend, którego nie da się odwrócić, ale sądzę, że jeszcze przez długi czas nowości w tej dziedzinie będą traktowane przez konsumentów jako fajny bajer, a nie standard obsługi i codzienny element naszego konsumenckiego życia.

Tagi: Jet Line Beata Chojecka-Kuczek
Oceń artykuł:

Źródło: Jet Line

Przyszłość jest bliższa, niż nam się wydaje

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.