Rafał Comber, Atlantic: Obecnie mamy odpowiedni know-how, który skraca drogę otwarcia sklepu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-05-23 | 09:15

Kiedy, gdzie i dlaczego po raz pierwszy firma zdecydowała się otworzyć swoje pierwsze sklepy poza granicami Polski? Jak Atlantic został przyjęty na rynkach zagranicznych? Z jakimi trudnościami spotkała się firma na rynkach zagranicznych? Na te pytania odpowiada Rafał Comber, dyrektor sprzedaży w Europie Środkowej i Wschodniej Atlantic.

Pierwsze sklepy zostały otwarte na terytorium Czeskiej Republiki. Od 2003 zostało otwarte 30 sklepów monobrandowych, w tym pięć własnych i 25 partnerskich. Kolejnymi rynkami na których Atlantic otwierał swoje sklepy monobrandowe była Rosja i Ukraina. Wynikało to z faktu bardzo bliskiej współpracy z partnerami na tamtych rynkach, jak również w 2006r., otwarciem na obu rynkach spółek córek, które od 2007 roku przejęły główną role dystrybucyjna. Od tego czasu posiadamy na tamtych rynkach ponad 110 sklepów z czego 60 w Rosji i 50 na Ukrainie. Sklepy firmowe otwieramy w większości na rynkach na których posiadamy swoich dystrybutorów którzy pełnia rolę naszego przekaźnika z rynkiem. Posiadamy 12 sklepów monobrandowych na Białorusi, 1 w Kazachstanie, 1 w Gruzji, 3 w Litwie i 1 w Rumuni oraz 2 w Mołdawii.

Eksport dla firmy Atlantic stanowi 60% obrotu firmy, co pokazuje bardzo pozytywną tendencję. Dostosowanie swojego portfela produktowego do potrzeb rynku zostało zmodyfikowane i dzięki częstym spotkaniom z dystrybutorami ciągle jest modyfikowane, aby podążać za trendami rynkowymi. Obecnie spotykamy się z wysoką świadomością marki dzięki wypracowanej wieloletniej strategii stawiania na jakość i cenę.

Podczas procesu otwierania sklepu franczyzowego zagranicą stawiamy w pierwszej kolejności na analizę finansową projektu. Oceniamy parametry zwrotu inwestycji, gdyż partner inwestuje stosunkowo duże pieniądze w otwarcie sklepu. Największym kosztem jest czynsz i depozyt, który 3, bądź nawet 8-krotnie przekracza realia znane z rynku polskiego, w zależności od galerii handlowej, jej umiejscowienia i trafiku. Ze względu na rodzaj działalności na rynku otwieramy sklepy franczyzowe i partnerskie.

Dzięki posiadaniu spółek córek na rynku rosyjskim i ukraińskim eliminujemy wszystkie trudności prawne z otwarciem sklepów. Zatrudniamy specjalistów z rynków lokalnych, aby oni mogli dostosowywać nasz format sklepów do potrzeb i oczekiwań rynkowych. Największym problemem jest otrzymanie odpowiedniej jakości mebli jak również wszystkich pozwoleń na rozpoczęcie działalności sklepu. Obecnie mamy odpowiedni know-how, który skraca drogę otwarcia sklepu i maksymalnie zmniejsza koszty mogące powstać. Obecnie rynkiem najszybciej rozwijającym się i przynoszącym efekt skali jest rynek rosyjski. Na nim obserwujemy najszybszą transformację handlu ze sprzedaży bazarowej na galerie handlowe, które wyrastają jak przysłowiowe „grzyby po deszczu”.

Skupiamy się na umocnieniu pozycji na obecnych rynkach, na których występujemy. Chcemy otworzyć w roku 2012 tylko monobrandowych sklepów franczyzowych: ponad 20 w Rosji, 10 na Ukrainie, co najmniej 5 w Białorusi, 2 w Kazachstanie i 2 w Czechach. Nie wspominamy o wielu sklepach partnerskich na tych rynkach, które otworzymy równolegle. Uważamy, że działania podjęte na lata 2012-2014 pozwolą nam umocnić nasza pozycję na największych rynkach eksportowych, które posiadamy.

Polskie firmy przed wejściem na rynek zagraniczny powinny oprzeć to o wieloformatową analizę potrzeb lokalnych konsumentów. Trzeba brać pod uwagę gusta konsumenta, które różnią się znacząco od konsumenta polskiego. Tak zmodyfikowana przemyślana oferta, oparta o własną spółkę lub dobrego partnera z rynku lokalnego, pozwala osiągnąć sukces handlowy. Polskie firmy posiadają dobry produkt i koncept handlowy do tego, aby zając znaczące miejsce na rozwijających się bardzo silne rynkach wschodnich, dzięki podobnej mentalności lokalnego konsumenta.

Oceń artykuł:

Rafał Comber, Atlantic: Obecnie mamy odpowiedni know-how, który skraca drogę otwarcia sklepu

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.