Reagować trzeba natychmiast

2019-04-08 | 09:00

Jak zauważa Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, w 2018 roku nabrała tempa realna, światowa dyskusja i pierwsze apele oraz działania w zakresie ochrony klimatu. Zgodnie z ostrzeżeniami ekspertów reagować trzeba natychmiast, bo zniszczenie środowiska naturalnego, zwłaszcza przez plastik, jest zastraszająco szybkie.

Rozwiązania legislacyjne, jak opłaty za torby foliowe, wspierają ochronę środowiska, jednak to nadal kropla w morzu. Naturalnie oczekiwane byłyby dalsze regulacje prawne podejmowane na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim oraz światowym, jednak już teraz można bardzo wiele zrobić. Chodzi przede wszystkim o wewnętrzne wymogi, jakie sieci handlowe mogą wprowadzić względem producentów. Wykluczenie plastikowych opakowań i specjalne warunki współpracy dla tych firm, które produkują wyroby z recyklingu (np. worki na śmieci) powinny już być elementem strategii dużych grup zakupowych. To zdecydowanie przesada, że praktycznie każdy towar jest niepotrzebnie opakowany plastikiem. Rozumiem, że to wygoda w transporcie, ale czas szukać rozwiązań mniej szkodliwych dla środowiska.

Duże firmy, zwłaszcza producenci dóbr konsumpcyjnych oraz sieci handlowe, powinny (poza wskazanymi wyżej strategiami zakupowymi) podejmować przede wszystkim działania edukacyjne. Mają ku temu doskonałe kanały dotarcia bezpośredniego w punktach sprzedaży, za pośrednictwem radiowęzłów, specjalnych wydarzeń i konkursów oraz własnych gazetek promocyjnych. Takie odpowiedzialne podejście do środowiska powinno być priorytetem. Najwyższy czas, by prawdziwe zachowania proekologiczne stały się „trendy”. Plastikowe słomki to ciekawa inicjatywa, ale nadal to wierzchołek góry lodowej. Choć tu polscy producenci mogliby wrócić do stosowanej kiedyś tradycji, czyli słomek ze słomy, jako, że Polska jest potentatem w produkcji słomy. Jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia i każdy osobiście, jak również każda firma, powinien zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia. Każdy z nas ma wpływ na to, by ograniczać tzw. „ślad węglowy” zarówno własnym działaniem, jak i presją na producentów, dystrybutorów i sieci handlowe.

Tagi: Federacja Przedsiębiorców Polskich FPP Marek Kowalski
Oceń artykuł:

Źródło: FPP

Zobacz także

Reagować trzeba natychmiast

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.