Recepta na udaną inwestycję

2017-09-21 | 08:01

Dekada to sieć centrów handlowych typu convenience. Grupa wybiera tylko prestiżowe lokalizacje pod swoje inwestycje, najczęściej w centrach miast, przywracając im historyczną funkcję ośrodka handlu i usług dla całego regionu. Na temat działalności spółki, realizowanych inwestycji, ich specyfiki oraz osiągniętych na przestrzeni lat sukcesów rozmawiamy z Aleksandrem Walczakiem, Prezesem Zarządu Dekada S.A.

Grupa Dekada ma wieloletnie doświadczenie zdobyte na rynku nieruchomości w zakresie budowy, komercjalizacji oraz zarządzania obiektami handlowymi.

To prawda. Dekada ma swoją specjalizację na rynku nieruchomości handlowych. Działamy w segmencie convenience shopping center, budując nieduże centra handlowe, umożliwiające szybkie i wygodne zakupy. Nasze obiekty są zlokalizowane w mniejszych miejscowościach lub na osiedlach dużych aglomeracji i są dla okolicznych mieszkańców centrami handlowymi pierwszego wyboru. W mniejszych miejscowościach Dekada jest przeważnie największym i najlepszym centrum handlowym, gdzie większość mieszkańców robi regularnie zakupy, wybierając się tylko raz na jakiś czas na większe lub specjalistyczne zakupy do dużych miast.

Czym charakteryzują się Państwa inwestycje?

Budujemy dwa typy obiektów. Najczęściej parterowe obiekty typu strip mall (czyli w kształcie paska) z wejściami do sklepów bezpośrednio z parkingu. Takie obiekty błędnie są określane czasami jako „parki handlowe”, ale to jest nieporozumienie, bo to nie są żadne parki handlowe, przez które należy rozumieć zespół parterowych obiektów handlowych, połączonych wspólnym parkingiem, zlokalizowanych na obrzeżach miast. A drugi typ obiektu to małe galerie handlowe parterowe lub dwukondygnacyjne, ulokowane przeważnie w mieście, gdzie nasz obiekt jest głównym centrum handlowym dla miasta i powiatu.


Gdzie zlokalizowane są centra handlowe Dekada? Czym kierują się Państwo przy doborze lokalizacji dla nowego obiektu?

Nasze obiekty są zlokalizowane w centrum miasta lub dużego osiedla. Cztery Dekady są połączone z dworcami autobusowymi, tworząc zintegrowane centra komunikacyjno-handlowe, co zapewnia dodatkową możliwość robienia zakupów przed lub po podróży. Najważniejszy jest łatwy dostęp klientów w preferowany przez nich sposób.

Zależy nam, aby mieszkańcy mogli dojść pieszo do galerii, swobodnie dojechać własnym samochodem lub komunikacją miejską. Takie warunki spełniają przeważnie tylko lokalizacje śródmiejskie. Budują one w najbardziej prawidłowy sposób strukturę i siłę przyciągania miasta.

Proszę zauważyć, co się stało w wielu miastach, kiedy duże obiekty handlowe zostały wyprowadzone poza miasto. Centra miast wymarły, przy przerażeniu lokalnych władz, które często same nie dopuszczały do lokalizacji nowoczesnych obiektów handlowych w śródmieściu. W dużych miastach takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław czy Kraków szybko zostały wybudowane kolejne galerie handlowe, ale już w historycznych centrach tych miast. Przestrzegamy tych zasad wybierając nowe lokalizacje i planując nowe centra handlowe. W każdym przypadku konsultujemy wybór lokalizacji z najważniejszymi najemcami, wychodząc z założenia, że to oni najlepiej znają rynek i bez pozytywnej decyzji kluczowych najemców nie uda się stworzyć dobrego obiektu handlowego. I to jest nasza recepta na udaną inwestycję.

A jak kształtuje się sytuacja w mniejszych miastach?

Proszę sprawdzić, jak to wygląda w Koninie, Ostrowie Wielkopolskim, Ciechanowie, a nawet w Kielcach. Centra tych miast nie żyją i w perspektywie najbliższych kilkudziesięciu lat nie mają szans na rozwój, bo obiekty handlowe tzw. „zamykające miasto”, powstały na obrzeżach tych miast, a często nawet w sąsiadujących gminach, gdzie można było łatwo pozyskać teren i pozwolenie na budowę. W Kielcach nawet późniejsze wybudowanie galerii w pobliżu (ale niestety cały czas za daleko) historycznego Rynku, nie odwróciło sytuacji, gdyż największe centrum handlowe znajduje się w osiedlowej lokalizacji na „wylocie z miasta”. Dekada poszukuje zatem śródmiejskich lokalizacji i stąd m.in. nasze kolejne projekty realizowane wspólnie z PKP (Konin i Mińsk Mazowiecki) oraz Nysa – wszystkie są usytuowane w ścisłych centrach tych miast.

Dlatego też budujecie Państwo centra zintegrowane z dworcami autobusowymi i kolejowymi.

Dokładnie. Łączenie centrów komunikacyjnych z centrami handlowymi jest naturalnym procesem wynikającym z potrzeby podnoszenia standardu życia. Ludzie mają coraz mniej czasu i chcą coraz wygodniej żyć. Zakupy po drodze z pracy lub szkoły lub przy okazji podróży stają się standardem na całym świecie. Jeżeli dworzec jest zlokalizowany w centrum miasta (a tak jest w większości przypadków), to automatycznie jest to dobra lokalizacja handlowa dla wszystkich mieszkańców miasta oraz dla mieszkańców regionu. Przez wiele lat lokalizacje dworcowe były niedostępne dla deweloperów, znajdując się w rękach państwowych lub samorządowych przewoźników, a budynki dworcowe były niechlubną pamiątką socjalizmu. Dopiero w ostatnich latach po udanych pierwszych realizacjach zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych w takich miastach jak Warszawa, Katowice, Kraków czy Poznań (na działkach PKP), czy też Nowy Targ i Myślenice (obiekty Dekady na działkach PKS), nastąpiła zmiana. Szkoda tylko, że tak późno.

Dlaczego?

Kiedy w każdym mieście są już centra handlowe, czasami zlokalizowane z dala od centrów miast, trzeba wykonać mozolną pracę, aby „powróciło życie” do śródmieścia. Taką właśnie sytuację mamy w Koninie, gdzie obecnie na zakupy wyjeżdża się do Starego Miasta pod Koninem, a centrum miasta jest wymarłe. Nasza inwestycja polegająca na wybudowaniu nowych dworców: kolejowego i autobusowego, zintegrowanych z centrum handlowym przywróci centrum miasta jego tradycyjną funkcję ośrodka handlowo-usługowego.

Dziękuję za rozmowę.

Pełny wywiad z Aleksandrem Walczakiem przeczytasz we wrześniowym wydaniu Magazynu Galerie Handlowe, www.magazyngalerie.pl

Oceń artykuł:

Źródło: Dekada

Recepta na udaną inwestycję

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.