Reduce, Reuse, Recycle

2020-05-12 | 14:00

Rocznie aż 1 mln ton odzieży trafia na wysypiska śmieci. Statystyki te wyraźnie wskazują na niski poziom świadomości społeczeństwa, a wśród wielu z nas nadal brakuje odpowiedzialności za otaczające nas środowisko. Łukasz Kowalczyk, Zastępca Dyrektora Sprzedaży ds. B2C sieci VIVE Profit uważa, że stuprocentowe wykorzystanie zasobów i przedmiotów, które posiadamy powinny stać się naszym ogólnospołecznym celem. 

Działając od 27 lat, VIVE Textile Recycling jest liderem branży recyklingu tekstyliów w Polsce i Europie. Jak na przestrzeni tego czasu zmieniła się świadomość klientów dotycząca odzieży używanej? 
Świadomość klientów, potrzebowała naprawdę wielu lat, aby ewoluować do obecnego stanu. Mogę to przeanalizować na przykładzie sklepów VIVE Profit. Początkowo, w 1995 roku, sieć zaczęła pracę od uruchomienia trzech sklepów w Kielcach. Dziś jest ich 34 w całym kraju. Okres ten pokazywał, że zapotrzebowanie na second hand rośnie. Należy jednak podkreślić, że początkowo było to podyktowane przede wszystkim oszczędnością klientów. 

Czy może Pan wskazać kluczowe wydarzenia, które wpłynęły na ich zmianę sposobu postrzegania?
Myślę, że wraz z nadejściem Internetu i wzrostem popularności mass mediów ranga odzieży z drugiej ręki zaczęła się zmieniać. Społeczeństwo stało się lepiej doinformowane, m.in. w kwestii środowiska naturalnego oraz tego w jaki sposób recycling i takie nurty jak „zero waste” wpływają na jego poprawę. Ludzie sami zaczęli szukać informacji i zmienili swój sposób myślenia m.in. o zakupach odzieży second hand.

Stawiają sobie Państwo za cel stuprocentowe wykorzystanie odzieży używanej. 
Zgadza się i uważam, że stuprocentowe wykorzystanie zasobów i przedmiotów, które posiadamy powinny stać się naszym ogólnospołecznym celem. Nadszedł czas, w którym marnotrawstwo przybliża nas, jako ludzi do coraz bardziej realnej wizji przyszłości, w której natura obraca się przeciwko nam.

Rozumiem. W jaki sposób udaje się Państwu osiągnąć te założenia?
VIVE Group, w której skład wchodzi m.in. spółka VIVE Textile Recycling (właściciel sklepów VIVE Profit), prowadzi działalność opartą na polityce obiegu zamkniętego. W tym okręgu przy wykorzystaniu zasobów całej Grupy VIVE (sortowni odzieży używanej, sklepów, hurtowni, logistyki, biura badań i rozwoju, akcji marketingowych itd.) działamy w systemie Reduce, Reuse, Recycle. To kompleksowe, zaplanowane działanie całego przedsiębiorstwa, które na każdym etapie maksymalizuje wykorzystanie surowca tekstylnego. W ramach tego systemu VIVE Textile Recycling wprowadziło również szereg innowacji. Jesteśmy jedną z największych firm w Polsce, która produkuje paliwa alternatywne z tekstyliów (do Cementowni Ożarów trafiają dziesiątki tysięcy ton takiego biopaliwa) oraz tworzą produkty użytkowe (m.in. meble ogrodowe, lampy) z przetworzonych tekstyliów. 

Używana odzież, którą Państwo sortują trafia do ponad 70 krajów na świecie. Które rynki Państwo zaopatrują?
Dzięki rozwiniętej sieci sprzedaży i sprawnie zorganizowanym procesom logistycznym w Grupie VIVE przesortowana odzież trafia nie tylko do Polski, do sklepów VIVE Profit oraz hurtowników, ale również do odbiorców na całym świecie. Z pomocą transportu intermodalnego zaopatrujemy rynek Afryki (np. Uganda, Ghana), Azji (np. Indie, Pakistan), Ameryki Południowej (np. Chile), czy Europy (np. Rosja, Białoruś, Ukraina).

Jakie widzi Pan podobieństwa i różnice pomiędzy polskim rynkiem, a zagranicznymi na które trafia Państwa odzież? 
Różnice między naszymi rynkami zbytu są wyraźne. Na każdym z rynków Klienci zwracają uwagę na coś innego: dla jednych kluczowa jest marka, dla innych jakość, część świata stawia na odzież letnią, w innych regionach zainteresowaniem cieszą się tkaniny grubsze i cieplejsze. Wszystko zależy od szerokości geograficznej, klimatu, preferencji odbiorców i świadomości społecznej. Jako firma skupiamy się jednak przede wszystkim na jakości świadczonych usług, niezależnie od rynku docelowego.

VIVE Group to przedsiębiorca odpowiedzialny społecznie. 
To prawda. Jako VIVE Group zdajemy sobie sprawę jakie społeczne i środowiskowe wyzwania stawia przed przedsiębiorstwami obecny świat. Sposobem na sprostanie im jest m.in. wdrożenie polityki zrównoważonego rozwoju. Grupa VIVE w jej ramach akcentuje zwłaszcza aspekty ekologiczne (w tym prace w trybie gospodarki obiegu zamkniętego), wsparcie dla społeczności lokalnej (wspieranie Klubu Sportowego VIVE oraz Fundacji VIVE Serce Dzieciom), a także edukację B2C (dzieci, młodzież, dorośli) i B2B. Dbamy o to, aby długoterminowy sukces firmy osiągać nie tylko poprzez innowacyjne produkty i usługi, ale również poprzez edukację najmłodszych członków społeczeństwa.

Jakie projekty Państwo wspierają i w jakim zakresie?
Przykładem edukacyjnych projektów są m.in. „Dbam o świat od najmłodszych lat” (czytanie dzieciom w wieku przedszkolnym opowiadań z eko-morałem; nauka dbania o Ziemię poprzez zabawę), czy konkurs „Recycling na miarę” (zachęcenie do kreatywnego podejścia do recyclingu; np. przygotowanie obrazów z materiałów tekstylnych pochodzących z recyclingu). Należy wspomnieć również o innowacyjnym nurcie zapoczątkowanym przez Grupę VIVE - Textile Upcycling to forma przetwarzania wtórnego odpadów tekstylnych, w wyniku której powstają produkty o wyższej wartości niż sam surowiec. W ramach tego przedsięwzięcia zostało zrealizowanych wiele edukacyjnych projektów związanych w dużej mierze z branżą modową (współpraca z projektantem Mariuszem Przybylskim). Należą do nich TRANSPLANTACJA, ADAPTACJA, RE:AKTYWACJA z akcją “Torba za torbę” i BOW RE:TIED.

Branża recyklingowa rozwija się dynamicznie. Jakie są zastosowania odpadów tekstylnych? 
Duża część osób może być zaskoczona tym jak szerokie zastosowanie mogą mieć odpowiednio przetworzone odpady tekstylne. Oprócz tak prozaicznych jak zastosowanie ich w realizacji kostiumów teatralnych i filmowych, możemy mówić o produkcji dywanów w Indiach, podsufitek samochodowych, czy użyciu tekstyliów w edukacyjnych projektach CSR. Ponadto wytwarzamy z nich paliwa alternatywne (nasza w pełni wydajna, nowoczesna linia jest w stanie wytwarzać 16-18 tys. ton takiego biopaliwa rocznie), czyściwo przemysłowe czy granulat, który wykorzystywany jest w produkcji kompozytu tekstylnego (deski, słupy) używanego do konstrukcji produktów użytkowych (meble ogrodowe, lampy, ławki, stoły, itd.). Z poddanych recyclingowi odpadów tekstylnych korzystają również wspierane przez nas organizacje. Przykładem jest mini-przedsiębiorstwo „Animalki” prowadzone przez uczniów liceów, które z dostarczonego przez nas asortymentu tworzy produkty użytkowe dla zwierząt (maty, szarpaki) i jednocześnie wspiera schroniska.

Są Państwo uczestnikami projektu „Ten 1 dzień”. Na czym polega jego idea i jakie działania są realizowane w ramach tej inicjatywy?
Projekt „Ten 1 dzień” to inicjatywa Koalicji Liderzy Pro Bono, której celem jest pokazanie wartości wolontariatu w każdej jego postaci, a szczególnie wolontariatu pracowniczego. W ramach przedsięwzięcia pracownicy i liderzy firm są motywowani do uczestnictwa w działaniach społecznych. Na początek właśnie choćby przez 1 dzień. Grupa VIVE motywuje społeczeństwo do działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego i dzielenia się nimi na kanałach social media z użyciem hashtag’u – #ten1dzien. Poprzez kanały komunikacji edukujemy jak w prosty sposób pomóc naturze i w konsekwencji nam samym.

Rocznie aż 1 mln ton odzieży trafia na wysypiska śmieci. Jak Pan myśli, jakie są główne przyczyny tego zjawiska?
Niestety statystyki związane z odzieżą wyrzucaną na wysypiska śmieci wyraźnie wskazują na brak świadomości społeczeństwa. Wśród wielu z nas nadal brakuje odpowiedzialności za otaczające nas środowisko, zwłaszcza takiej wspólnej, społecznej. Nie zdajemy sobie sprawy jakie konsekwencje mają nawet proste, niewłaściwe czynności (wyrzucenie plastikowej butelki nie tam gdzie trzeba, czy właśnie pozbywanie się nieużywanych już ubrań na wysypiskach) w szerszej skali. Bez wątpienia przyczyną takiej sytuacji jest również zbyt mała ilość kontenerów w miastach i na wsiach, do których moglibyśmy wrzucić odzież. Grupa VIVE pracuje nad budowaniem świadomości recyclingu tekstylnego uczestnicząc w różnych przedsięwzięciach (jak np. „Ten 1 dzień” Koalicji Liderzy Pro Bono) oraz prowadząc własne działania społeczne (np. projekty w ramach nurtu Textile Upcycling, edukacyjne treści we własnych kanałach komunikacji).

W raporcie Goldman Sachs przygotowanym na zlecenie magazynu Quartz czytamy, że nieobecna w Polsce marka odzieżowa ASOS zanotowała 30% wzrost sprzedaży dzięki stosowaniu polityki krótkich kolekcji. Także Reserved co tydzień oferuje w swoich sklepach nowe modele. Jakie konsekwencje dla środowiska ma tego typu polityka sprzedażowa?
Konsekwencje stosowania tego typu polityki to ciągły wzrost zanieczyszczenia środowiska. Takie działania marek odzieżowych napędzają swoisty cykl, w którym kupujemy coraz więcej, często zupełnie zbędnych ubrań, aby za jakiś czas się ich pozbywać. Społeczeństwo nadal nie ma świadomości, że w celu wyprodukowania nawet pojedynczej koszulki niezbędna jest określona ilość energii, wody, których to nadmierna eksploatacja niszczy naszą planetę. Na szczęście trend krótkich kolekcji jest stopniowo blokowany przez „zero waste”, który zyskuje na popularności. Coraz więcej osób przekonuje się do odzieży z drugiej ręki. Myślę, że w przyszłości stosowanie opisywanej, szkodliwej polityki sprzedaży nie będzie dobrze widziane wśród większości klientów, co wymusi na markach zmianę taktyki sprzedażowej.

W jaki sposób ograniczenie w handlu w niedzielę wpłynęło na funkcjonowanie Państwa obiektu, strategię obranych działań i kalendarz akcji marketingowych?
Z pewnością ograniczenie związane z niedzielami niehandlowymi wpłynęły na funkcjonowanie sieci sklepów VIVE Profit na wielu płaszczyznach. Początkowy okres zakazu handlu w niedzielę przyniósł pogorszenie wyników finansowych w znacznej części naszych sklepów. Dało się odczuć powoli zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie klientów, choć należy podkreślić, że był to swoisty „okres przejściowy” związany z ograniczeniami. Z czasem ich elastyczność wobec zmian zwiększyła się i zaczęli dokonywać zakupów w sklepach niezależnie od tego czy były one otwarte, czy zamknięte w niedziele. Jeśli chodzi o strategię działania oraz marketing, również po stronie przedsiębiorców i sieci sklepów niezbędna jest wspomniana elastyczność. Pamiętajmy, że odgórne zmiany i wytyczne wpływają na obie strony, które powinny odpowiednio reagować. Dotyczy to zwłaszcza biznesu. Sklepy powinny jeszcze bardziej zwiększyć komfort klienta i dostosować do niego ofertę. 

Na jakim zatem poziomie kształtuje się odwiedzalność sklepów VIVE Profit?
Sieć sklepów VIVE Profit, mimo wprowadzenia ograniczeń w postaci niehandlowych niedzieli, w skali rocznej odnotowywało stały wzrost liczby klientów. Oferta była dla nich atrakcyjna i odpowiednio promowana co przekładało się na zwiększającą się odwiedzalność. Niestety wraz z nadejściem pandemii koronawirusa wszystkie sklepy sieci VIVE Profit zostały zamknięte do odwołania, co niewątpliwie w znaczący sposób wpłynie na wszelkie statystyki.

Apropo koronawirusa, jak oceniają Państwo obecną sytuację w kontekście rozszerzania się epidemii?
Sytuacja jest wyjątkowa, bardzo trudna i dynamiczna. Dotyka praktycznie każdą osobę, każdą rodzinę oraz każde przedsiębiorstwo. Nawet branże, które w obecnej chwili odnotowują wzrost wskaźników, w perspektywie czasu oraz kryzysu gospodarczego, napotkają trudności w wielu aspektach (np. w zakresie zatrudnienia). Najtrudniejszym elementem pandemii koronawirusa jest to, że bardzo trudno jest przewidzieć przebieg kolejnych wydarzeń. Po ponownym otwarciu wszystkich sklepów - długofalowo przewidujemy wzrost liczby klientów, ponieważ kryzys bez wątpienia odbije się na ich budżecie. Będą oni poszukiwać oszczędności, jednocześnie pamiętając o swoich wymaganiach i przyzwyczajeniach np. w kwestii jakości ubrań. Nasza sieć spełni ich oczekiwania. 

Jaki wpływ obecna sytuacja wywrze na branżę RETAIL w kolejnych miesiącach?
Pandemia wywrze ogromny wpływ na całą branżę retail. Jednak próba przewidywania już nawet najbliższego miesiąca jest bardzo utrudniona, nie wspominając o dłuższym okresie. Uważam, że konsekwencje obecnej sytuacji będą miały znacznie większy wpływ na branżę niż kryzys gospodarczy w 2008 roku. Dużo zależy od decyzji rządu i wsparcia, które państwo zaoferuje przedsiębiorcom i społeczeństwu (duże bezrobocie również wpłynie na sprzedaż). Nadchodzący czas z pewnością będzie obfitował w wiele zmian. Póki co powinniśmy pamiętać, że priorytetem zawsze jest nasze zdrowie i bezpieczeństwo. Zachowajmy zdrowy rozsądek, dbajmy o higienę i stosujmy się do zaleceń rządu oraz sanepidu.

Co obecnie stanowi największe wyzwanie w Pana pracy? 
Oczywiście w obecnej trudnej sytuacji moim głównym wyzwaniem oraz celem jest powrót do normalnego funkcjonowania firmy po zakończeniu epidemii, co – mam nadzieję – nastąpi jak najszybciej. Obecny rok będzie stał pod znakiem wielu zmian w zakresie organizacji pracy sklepów. Jak nigdy dotąd będziemy musieli zadbać o pracowników i klientów, aby sprostać ich zmieniającym się oczekiwaniom. Ponadto zmieni się rynek, a skuteczne odnalezienie się w nim z siecią 34 sklepów odzieżowych będzie wymagającym zadaniem.

Jakie są plany rozwoju VIVE Profit w nadchodzącym czasie? 
Naszym priorytetem jest - powrót do normalnego funkcjonowania i dostosowanie się do nowych regulacji, jakie czekają nas po otwarciu wszystkich sklepów na nowo. Jestem pewien, że cały rok 2020 będzie wyglądał w podobny sposób dla większości przedsiębiorstw. Kolejnym etapem, który chciałbym wprowadzić w życie w jak najkrótszym czasie, jest otwarcie 6 nowych sklepów VIVE Profit. Planujemy również wdrażanie programu lojalnościowego dla klientów oraz uruchomienie sprzedaży internetowej.

Kliknij i czytaj online!

Tagi: VIVE Profit Łukasz Kowalczyk
Oceń artykuł:

Źródło: VIVE Profit

Zobacz także

Reduce, Reuse, Recycle

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.