Relacji międzyludzkich na żywo nic nie jest w stanie zastąpić

2022-07-25 | 07:00

Handel detaliczny, w tym zarządzanie centrami handlowymi, to zawsze był biznes dynamiczny i konkurencyjny. Wiedzieliśmy to długo przed pandemią, dlatego od dawna doskonaliliśmy nasze narzędzia kompleksowej analizy konsumentów niezbędne do zrozumienia kluczowych zmian, wyzwań i pojawiających się możliwości - podkresla Adam Bajer, Head of Marketing & Specialty Leasing Multi Poland.


W obecnej sytuacji należy zwrócić uwagę na trzy obszary: po pierwsze trendy, które kształtowały krajobraz branży na długo przed pandemią, po drugie – te, które będą kształtować zachowania konsumentów w nadchodzących latach, a po trzecie – te, które są tymczasowe i zależne od regulacji administracyjnych będących odpowiedzią na pandemię oraz teraz zapewne na wydarzenia geopolityczne. Choć jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, by prognozować, jaki wpływ na zachowanie konsumentów będą mieć wydarzenia ostatnich dni, to jedno możemy powiedzieć na pewno: dwa ostatnie lata nauczyły nas bardzo szybkiego reagowania i dostosowywania się do nowych okoliczności.

Przez wiele lat przed pandemią obserwowaliśmy, jak sprzedaż urządzeń mobilnych, smartfonów i tabletów, na całym świecie osiąga rekordowe wzrosty, jak ta technologia zaczyna być integrowana z najróżniejszymi, coraz bardziej nieoczekiwanymi, aspektami naszego życia. Wystarczy wymienić choćby płatności zbliżeniowe, przesyłki kurierskie, rozszerzoną rzeczywistość czy wirtualne spotkania. Jednak zachowania konsumentów w świecie online nadal były znacząco różne w zależności od branży, inne przy zakupach detalicznych, inne w rezerwacji podróży, biletów na eventy sportowe czy na platformach komunikacyjnych. Dodatkowo obserwowaliśmy znaczne równice w zależności od kraju. Nawet globalna standaryzacja usług cyfrowych wymagała dalece zniuansowanego podejścia na każdym rynku geograficznym. Dotyczyło to zwłaszcza handlu internetowego, który był bardzo zróżnicowany w poszczególnych krajach europejskich, a dodatkowo pod względem demograficznym, przy czym młodsi użytkownicy mieli większą skłonność do zakupów online. W ostatnich dwóch latach coraz więcej produktów, usług i interakcji społecznych jest przeprowadzanych online, często było to w bezpośrednim związku z przepisami pandemicznymi. To z jednej strony do pewnego stopnia zniwelowało te różnice w zachowaniu konsumentów, które obserwowaliśmy wcześniej, np. w sposobie działania e-commerce’u na rynkach krajowych. Z drugiej strony badania pokazują jednoznacznie, iż pandemia nasiliła stres psychiczny, z którym nie można sobie poradzić za pomocą jeszcze większej liczby ekranów. Co więcej, to zjawisko najszybciej rosło właśnie w grupie osób w wieku 18-29 lat, która najbardziej intensywnie korzysta z rozwiązań online. Z tego powodu okazuje się, że obiekty stacjonarne, jak centra handlowe, mogą mieć jeszcze większe znaczenie niż miały przed pandemią, a to okazja do utrzymania ich wartości w portfelach inwestorów.

Nasze analizy świadczą o tym, iż konsumenci w czasie pandemii i po niej coraz intensywniej poszukują „offline’owych” alternatyw dla ciągłego przebywania przed ekranem. Dla większości z nich, badania wskazują nawet na 64%, nasze galerie to atrakcyjna jakościowa alternatywa spędzania czasu w porównaniu do świata online. Z doświadczenia lockdownów wyciągamy wniosek, że relacji międzyludzkich na żywo nic nie jest w stanie zastąpić. Obserwowaliśmy na przykład, jak ludzie na nowo odkrywają przyjemność z przebywania wśród innych, czy picia kawy z przyjaciółmi w otwartej przestrzeni poza domem. Wymiar psychologiczny oraz społeczny mają tu ogromne znaczenie. Zatem wartość odpowiednio spozycjonowanych pod te socjalizacyjne potrzeby aktywów nieruchomościowych pozostanie nadal wysoka i atrakcyjna dla inwestorów. W grę wchodzą usługi spędzania wolnego czasu, oferowanie aktywności społecznych, kulturalnych i rozrywkowych, a zatem kierunek mixed-use. 40-letnie doświadczenie Multi w całej Europie pokazuje, że projekty i obiekty, które już przeszły taki proces zmian, potwierdziły swoją atrakcyjność i społecznościową rolę po lockdownach. Poza tym uzupełnienie miksu handlowego o usługi ochrony zdrowia i urody czy mieszkania znacznie zwiększa odporność takich aktywów na lockdown czy konkurencję ze strony sklepów internetowych. Jesteśmy przekonani, że centra handlowe mają przed sobą bardzo duże szanse do wykorzystania dla przyszłego wzrostu. Klient ma bardzo silną potrzebę oryginalnych produktów, rozwiązań i doświadczeń. W przypadku Multi Corporation od wielu lat ważnym elementem odpowiedzi na te oczekiwania jest kreowanie jakości doświadczeń zakupowych klientów w nieruchomości. Jesteśmy zarządcą aktywnym i dynamicznie wprowadzamy istotne ulepszenia, często w samej strukturze obiektu. Tworzymy nowoczesne wielofunkcyjne przestrzenie nie tylko w celu stworzenia platformy łączącej najemców z konsumentem, ale także będące centralną częścią społeczności. Nasz własny zespół architektów, na przykład, pozwala nam znacznie skrócić czas wdrażania zmian w zarządzanych obiektach, nawet jeśli w grę wchodzi rozbudowa czy remodelling.

Wierzymy w to, iż następujące odbicie w zakresie najmu zarówno mniejszych, jak i dużych marek handlowych będzie się utrzymywało. Prognozowaliśmy, że pojawią się na europejskim rynku zupełnie nowe formaty najemców. W zarządzanym przez Multi centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu zadebiutowała właśnie na europejskim kontynencie marka szczególnie oryginalnych sklepów kosmetycznych Nectar Bath Treats. Dla takich innowacyjnych konceptów ważna jest umiejętność przygotowania i zaoferowania lokalizacji, które odpowiadają ich specjalnym preferencjom. Często wiąże się to ze zmianą layoutu lokali. To właśnie osiągnęliśmy w przypadku Carrefoura w Magnolii Park poprzez przebudowę 11 tys. mkw. powierzchni dla uzyskania większej liczby lokali. Dzisiejszy zarządca centrum handlowego, by sprostać oczekiwaniom handlowców, musi mieć kompetencje (prze)budowy i komercjalizacji w swoim własnym zespole. Innym zjawiskiem jest wyraźny wzrost znaczenia najmu krótkoterminowego oraz specjalistycznego. W Multi mocno stawiamy na profesjonalną obsługę tej kategorii najemców. U nas miejsce na event czy akcję promocyjną w najbardziej obleganych obiektach można wynająć już na godziny, a kiosk na pasażu – już na okres poniżej miesiąca.

Tagi: Adam Bajer Multi Poland
Oceń artykuł:

Fot: Multi Poland Źródło: Multi Poland

Relacji międzyludzkich na żywo nic nie jest w stanie zastąpić

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.