Roboty będą konkurować z człowiekiem

2018-04-17 | 09:00

W tej najbardziej ponurej wizji przyszłości maszyny odbiorą pracę człowiekowi, sztuczna inteligencja przebije w wyścigu o wymarzoną uczelnię, a wykonywane zawody przejdą do lamusa. Bezsprzecznie roboty mają wiele zalet. Każdy z nich jest właściwie wydajniejszy od człowieka. Nie prosi też o przerwę na lunch. Nie choruje i może na tym samym poziomie wykonywać żmudne czynności. Czy jednak rzeczywiście powinniśmy mieć aż tak duże powody do obaw? Wielu ekspertów twierdzi, że nawet najdoskonalszy robot nie będzie miał emocji i empatii, tak ważnej w interakcji. O przyszłości branży handlowej zdeterminowanej nowoczesnymi techonologiami opowiada Marcin Olesiak, właściciel Sweet Gallery s.c., Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży.

Roboty humanoidalne będą w stanie zastąpić człowieka w wielkich fabrykach i powierzchniach magazynowych wysokiego składowania. W takich miejscach, gdzie inteligencja emocjonalna nie jest potrzebna. Samochody autonomiczne to już przecież żadne novum. W planach jest zastąpienie kierowców ciężarówek i maszynistów robotami. A co w przypadku, gdy robot się pomyli, kto wówczas poniesie odpowiedzialność? Z jednej strony to utrata miejsc pracy, a z drugiej uzupełnienie kadr na rynku zawodów techniczno-manualnych. Profesje wymagające kreatywnego podejścia i elastyczności, a czasem nawet improwizowanych rozwiązań nigdy nie będą mogły być zastąpione przez roboty. Ale trzeba przyjąć, że świat się zmienia, więc coraz częściej roboty będą konkurować z ludźmi.

Roboty na pewno pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze, gdyż mogą pracować 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. Mogą też – np. w weekend – planować dostawę towaru na kolejne dni. I to jest super. To na pewno duże wyzwanie dla naukowców, którzy próbują stworzyć idealnego robota, który byłby w stanie widzieć, słyszeć i reagować w odpowiednim momencie – tak jak człowiek. Takim robotom brakuje jednak emocji i empatii, nie odróżniają dobra od zła. Przez to, że roboty nie mają pamięci emocjonalnej, nie są w stanie rozpoznać, co w danej chwili się liczy, co jest najważniejsze. Posługują się tylko logicznym rozumowaniem.

W sprzedaży bardzo ważne są emocje, czyli to, czego nie posiadają roboty. Liczy się profesjonalna i miła obsługa, która wyczuwa nasze potrzeby i jest w stanie sprostać naszym oczekiwaniom. Według mnie branża RETAIL opiera się przede wszystkim na ludziach. Jestem nowoczesny, ale nie wyobrażam sobie, żeby obsługiwały mnie roboty w tej sferze.

W naszej sieci od dłuższego już czasu korzystamy z komputerowego zarządzania magazynem wysokiego składowania i bardzo ułatwia nam to pracę. Korzystamy oczywiście z wózków widłowych, owijarek, frezarek CNC i wielu innych udogodnień, które nie są już novum. Jednak stawiamy na pracę zespołu i wykwalifikowanych pracowników, którzy profesjonalnie obsługują naszych franczyzobiorców. I na pewno się to w tej kwestii nie zmieni, ponieważ jesteśmy przekonani, że rozwój firmy jest ściśle związany z bliskimi kontaktami międzyludzkimi. W naszej sieci sprzedaży Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab korzystamy z kasoterminali iPOS i czytników kart zbliżeniowych.

Tagi: Marcin Olesiak Sweet Galery Lodolandia
Oceń artykuł:

Źródło: Lodolandia

Roboty będą konkurować z człowiekiem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.