Marcin Olesiak, Właściciel Sweet Gallery Sp. z o.o. Sp. K., Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży, uważa rok 2018 za przełomowy dla firmy. Na początku roku marka rozpoczęła wdrażanie pierwszego projektu Master Franczyzobiorcy na rynku zagranicznym. - Projekt ten uznajemy za nasz największy sukces na drodze do ekspansji zagranicznej. Inicjatywa ta jest przełomem dla naszej strategii rozwoju firmy na rok 2018, jak i na kolejne lata. Pozwala ona myśleć o rozwoju naszej sieci i konceptów poza Polską w całkiem nowej skali - dodaje.
Początki projektu sięgają roku 2016, w którym wystartowaliśmy z punktami pilotażowymi poza granicami naszego kraju. Przez kilkanaście miesięcy doświadczenie organizacyjne, administracyjne i logistyczne pozwoliło nam poznać wyzwania, jakie stoją przed rozwojem sieci na nowych rynkach. Kluczowe znaczenie miała również bezpośrednia sprzedaż na punkcie. Dzięki temu poznaliśmy naszych nowych, docelowych klientów i lepiej oszacowaliśmy potencjał rynku.
Projekty pilotażowe wykrystalizowały opinię, że kluczowym dla nas rynkiem będą Niemcy. Jest to kraj o wielkim potencjale ekonomicznym i demograficznym. Nie do przecenienia są również walory logistyczne, które są oferowane przez naszych zachodnich sąsiadów. Naszego Mastera Franczyzobiorcę wybraliśmy na podstawie jego doświadczenia w branży i znajomości lokalnego rynku, jak i przygotowania administracyjno-handlowego. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że nie każdy może być Masterem na tak dużym rynku. Nasz przedstawiciel w praktyce przejmuje większość naszych obowiązków i zadań w danym kraju. Jedna, przypadkowa osoba nie podoła temu wyzwaniu. Konieczne jest zebranie kompetentnej grupy osób i solidne zaplecze operacyjne. Od kilku miesięcy nasz niemiecki przedstawiciel jest już w pełni aktywny i samodzielny na rynku. Zdążyliśmy już wspólnie wystawić się na targach we Frankfurcie tej jesieni. Targi były ogromnym sukcesem, a ilość potencjalnych klientów zrównała się z najlepszymi wynikami z Polski. Z satysfakcją patrzymy jak nasz pomysł na biznes sprawnie i dynamicznie wkomponował się w rynek niemiecki. Dział handlowy naszego Mastera odbywa obecnie ok. 1-2 spotkań franczyzowych dziennie. Planujemy uczestniczyć w kolejnych targach i wystawach w niemieckojęzycznych krajach Europy.
Z naszej strony nasz pierwszy Master jest wspierany na wszystkich płaszczyznach. Odbywa regularne szkolenia, organizujemy dla niego telekonferencje i utrzymujemy tzw. gorącą linię, aby wyznaczone osoby mogły w każdej chwili omawiać bieżące kwestie.
Już dziś możemy stwierdzić, że proste i wysokomarżowe koncepty Ice and Roll/Cake and Roll (zagraniczne odpowiedniki Lodolandii i Kołacza na Okrągło) sprawdzają się na nowym rynku, a pomysł powołania Master Franczyzobiorcy na pierwszym zagranicznym rynku był strzałem w przysłowiową „10” w historii rozwoju naszej firmy. To niezwykłe uczucie, gdy poza Polską można odwiedzić budynek ozdobiony naszym logo.
Obecnie planujemy powielić model naszego przedstawicielstwa na kolejnych rynkach zagranicznych. W 2019 roku będziemy mieć nasze biura w krajach, w których już mamy swoje punkty (Wielka Brytania, Słowacja) oraz na kilku nowych rynkach (Litwa, Dubaj). Prowadzimy także rozmowy w kilku innych krajach. Z dużym optymizmem i jednocześnie dumą patrzymy na rozwój naszych brand’ów na rynkach zagranicznych.