„Sharing is caring”

2019-08-21 | 09:00

Korzystamy zarówno ze wsparcia agencji zewnętrznej, jak i doświadczenia specjalistów wewnątrz firmy, bo taki model pracy sprawdza się najlepiej. Wielu osobom wydaje się, że komunikacja to nic trudnego – przecież każdy umie pisać i mówić. Jednak, gdy przychodzi moment kryzysu, wszyscy są zdziwieni, jak mogło do niego dojść. Otóż mogło, jeśli „pracowało się” na ten kryzys zaniedbaniami, amatorskimi posunięciami czy nieprzemyślanymi cięciami kosztów - uważa Wincenty Zawadzki, Brand Manager w Neinver.

Po pierwsze, konieczna jest stała współpraca z konsultantem lub agencją w zakresie komunikacji B2B, aby rynek nie miał wątpliwości, że ma do czynienia z profesjonalistami, którzy umieją dzielić się wiedzą. Pamiętajmy – „Sharing is caring”. Po drugie, w sferze B2C bezwzględnie obowiązkowy jest stały monitoring i moderowanie rozmów z Klientami oraz szybkie reagowanie. Nie da się tego załatwić przy pomocy praktykanta. Myślenie, że wszyscy mają Facebooka i Instagram, a zatem też wszyscy potrafią go poprowadzić, może być katastrofalne w skutkach. Wystarczy spojrzeć na facebookową grupę „Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy”. Podsumowując, zatrudniamy zewnętrzne podmioty specjalizujące się w konkretnych obszarach i zawsze zwracamy uwagę na to, aby agencje miały zasoby, kadrę i doświadczenie gwarantujące „spokojne weekendy”.

Kontakt „fizyczny” przez cały czas nie jest potrzebny. Butikowa agencja kreatywna, z której korzystamy, ma współpracowników rozsianych po całym świecie: accounta w Gdańsku, retuszera w Londynie, a grafika gdzieś w Andaluzji w Hiszpanii. Z pewnością jednak regularne spotkania co kilka miesięcy z właścicielem bądź dyrektorem zarządzającym i chociaż jedno spotkanie w roku z teamem obsługującym pozwala budować relacje i nadać pracy również ludzki, bliski wymiar.

Kluczem współpracy jest zaufanie i doświadczenie. Jednym z kryteriów, na podstawie których decydowaliśmy o współpracy, był szeroki profil agencji i różnorodni Klienci, ale też niezbyt rozbudowane struktury i elastyczność. Jedna z agencji obsługujących nas na stałe ma Klientów ze świata sztuki, ale także farmaceutyki, motoryzacji i suplementów diety.

Moją dewizą jest szacunek dla innych i kredyt zaufania należny ekspertom branży. Jeśli agencja proponuje mi rozwiązanie, to zakładam, że nie wymyślił go gimnazjalista, ale ekspert czy osoba mająca niezwykłe zdolności i szerokie horyzonty.

W przypadku komunikacji korporacyjnej nie obędzie się bez doświadczenia i odpowiedniego „track recordu”, udokumentowanych sukcesów i sprawdzenia w boju, gdy jest ciężko. Jednym z kryteriów przy współpracy B2B jest też dla mnie charyzma, spokój i opanowanie. PR-owo współpracujemy właśnie z agencją o takim profilu. Ważne jest też, aby pracować na wyłączność – branży lub lokalizacji, unikając w ten sposób niezręcznych sytuacji z konkurencją.

Bezwzględnie nie należy delegować ludzi bez doświadczenia do pozornie prostych działań. 21-letni praktykant nie poprowadzi nam dobrze i skutecznie Facebooka. Nie wymądrzajmy się i zaufajmy rekomendacjom. Dzielmy się merytorycznymi uwagami, a nie refleksjami w stylu „podoba mi się, nie podoba”. Nie odnośmy się z lekceważeniem do pracy agencji – oczywiście nie mówię tu o sytuacji, gdy agencja nie dotrzymuje terminów lub jej praca jest słaba jakościowo. Jako że sam wyrosłem ze środowiska agencyjnego, wiem doskonale, jakie są grzechy Klientów korporacyjnych i często wręcz żenujące sytuacje, gdy ktoś po prostu wstydzi się powiedzieć, że się nie zna. Polecam kolejną grupę na Facebooku – „Grafik płakał jak projektował”.

Rekomendowałbym również, aby nie zlecać „komuś z marketingu” pisania informacji prasowych. Przede wszystkim traktujmy agencję jako partnera, a nie podwykonawcę. Partnerstwo, szacunek, kultura osobista i serdeczna „ludzka” współpraca to gwarancja, że agencje pomogą nam w kłopocie, szybko zareagują, nawet jeśli czas reakcji w umowie to na przykład tydzień i zawsze pójdą za nami w ogień. Wówczas opisywane na Facebooku sytuacje o weekendowych kryzysach komunikacyjnych, nie będą nas dotyczyć.

Tagi: Neinver Wincenty Zawadzki
Oceń artykuł:

Źródło: Neinver

„Sharing is caring”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.