W I półroczu 2012 odwiedziło nas ok 650 tys. klientów. Jest to wynik dobry biorąc pod uwagę iż przez znaczną część tego okresu parter galerii objęty był remontem powierzchni na potrzeby operatora spożywczego. Dotyczyło to 1/3 powierzchni, a więc zakres prac był duży.
Sama galeria położona jest w centrum osiedla Górczyn, gdzie mieszka ok 40 000 mieszkańców. Jest to nowe rozwijające się osiedle i na tym chcemy opierać naszą ofertę. Odwiedzają nas nie tylko klienci mieszkający w okolicy, ale również mieszkańcy innych dzielnic Gorzowa jak i okolicznych miejscowości. To spora zmiana do tego co się działo w przeszłości. Otwarcie supermarketu spożywczego, a przede wszystkim jego oferta i ceny, nakłaniają mieszkańców Gorzowa do odwiedzin właśnie CH Panorama. Z kolei szeroka oferta meblowa i brak konkurencji w tym zakresie powoduje iż odwiedzają nas również mieszkańcy okolicznych miejscowości.
Mix najemców zmienia się. Po 10 latach funkcjonowania centrum uznaliśmy iż nadszedł czas na zmiany. Część naszych najemców nie wytrzymała też konkurencji. Ten fakt, jak również położenie galerii i jej konstrukcja de facto wymusiła na nas pewne rozwiązania. Z racji położenia jak i konstrukcji, CH Panorama ma być kształtowane na parterze jako centrum pierwszej potrzeby (supermarket spożywczy, drogeria, usługi) i centrum wyposażenia wnętrz (położone na II i III piętrze, gdzie pozyskanie najemcy z branży tekstylnej byłoby bardzo trudne). Natomiast całe pierwsze piętro to przede wszystkim konfekcja damsko-męska. Ufam iż takie rozwiązanie, które myślę iż uda się nam wprowadzić w ciągu najbliższych miesięcy, zadowoli zarówno naszych najemców jak i odwiedzających nas klientów.
W zakresie spędzania wolnego czasu w galerii jest chyba jeszcze najwięcej do zrobienia. Rozbudowy wymaga food court, jak i oferta dla najmłodszych. Udało nam się już jednak poczynić znaczące kroki w tym zakresie. Lada moment pojawi się plac zabaw dla najmłodszych. Rozszerzy się oferta gastronomiczna. Jak widać rewitalizacji wymaga również ta część działania CH Panorama. Nie można jednak mówić iż obecnie jest źle. Kawiarnia czy pizzernia zapewniają naprawdę szeroką ofertę gastronomiczną i bardzo dobrze sprawdzają się podczas organizowanych eventów czy wystaw. Prowadzone są rozmowy z sieciowym operatorem fitness, który na samym Górczynie miałby rzeszę klientów.
W związku z tym, iż centrum jest w trakcie rewitalizacji staramy się organizować takie wydarzenia, gdzie punktem wyjścia do sukcesu będzie pomysł. CH Panorama przez pewien okres zarządzana była przez syndyka, a to odbiło się na komunikacji, marketingu. Można przyjąć iż w momencie, kiedy przejmowaliśmy zarząd nad centrum ( koniec 2010 roku) ta dziedzina była najbardziej zaniedbana. W pierwszym etapie należało więc przypomnieć mieszkańcom Gorzowa i okolic o Panoramie. Dzień Romski, Dzień Św Patryka zakończyły się wielkim sukcesem, wystawy dinozaurów czy ludzi pierwotnych przyciągały klientów przez długi czas. Na chwilę obecną głównym wyznacznikiem organizacji eventu jest jego nietuzinkowość połączoną ze znajomością miasta Gorzowa i jego zapotrzebowania na wydarzenia. Wydaje się iż pierwszy efekt został osiągnięty, przypomnieliśmy o sobie. Powoli przychodzi moment na działania bardziej wspierające sprzedaż. Jednak na pewno nie zaniedbamy tego z czego staliśmy się znani w Gorzowie, a więc z ciekawych wystaw. Myślę, że wspominany już Dzień Romski czy Dzień Św. Patryka na stałe zagoszczą w naszym kalendarzu. Mamy też pomysł na coś, co będzie nie tylko atrakcją Panoramy, ale i miasta Gorzów. Ale o tym na obecnym etapie nie chciałbym jeszcze szerzej wspominać.
Pomysły, które udają się w innych miastach niekoniecznie zakończą się sukcesem tu. Przed wszystkim trzeba znać Gorzów. Każdy kto poznał trochę to miasto przyzna iż ma ono swoją specyfikę. A znajomość Gorzowa to znajomość firm, ludzi z którymi warto współpracować. Ten kto obserwuje co dzieje się w ostatnich miesiącach w Gorzowie, przyzna iż CH Panorama wyznaczyła drogę którą warto iść. To organizowane przez nas wystawy i sukces jakim się zakończyły spowodowały iż konkurencja również poszła w tym kierunku. Być może odstajemy jeszcze ofertą od naszej konkurencji jednak na pewno nasz marketing wytycza ścieżki w Gorzowie.
Z jednej strony to powód do satysfakcji, zwłaszcza dla osoby, która to dla nas robi, ale z drugiej strony poprzeczkę stawia się coraz wyżej. Na szczęście pomysłów nie brakuje, więc odwiedzający nas klienci nie będą narzekać. Duży nacisk kładziemy też na PR. Jeżeli nie będzie się o nas mówiło i pisało, to pozyskanie potencjalnych najemców będzie trudne. Dlatego na stałe współpracujemy z telewizją, radiem czy prasą.
Ilość osób, jakie odwiedziła CH Panorama jest nieznacznie niższa od zakładanej. Rewitalizacja centrum trwa trochę dłużej niż założyliśmy. Z jednej strony opóźniło się otwarcie supermarketu spożywczego, a otwarcie nowej galerii w Gorzowie spowodowało większe od zakładanych problemy w wymianie mixu najemców. I to zarazem jest powód niższych od zakładanych przychodów. Jednak światełko w tunelu świeci coraz mocniej.
Pozostajemy w stałym kontakcie z najemcami. Ich opinie cenię na równi z wszelkiego rodzaju analizami. Oczywiście trzeba odpowiednio je czytać. Niestety naszą cechą narodową jest tendencja do narzekania. I z takim narzekaniem często się spotykam. Tyle tylko, że początek mojej pracy dla CH Panorama to narzekanie na CH Panorama. Teraz, jeśli pojawia się narzekanie to nie na naszą galerię, tylko na ogólne tendencje w handlu. A to pozwala mi przyjąć iż kierunek, który obraliśmy jest prawidłowy.
Tagi: