Sprzedaż stacjonarna nie zniknie, jednak będzie ulegać przekształceniom

2022-01-20 | 08:00

Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe. Ostatnie miesiące pokazały, że konsumenci poszukują nowych możliwości i wcale nie boją się zmian. Dla firm to sygnał, aby postawić na elastyczność i baczną obserwację ewoluującego rynku - podkreśla na łamach projektu Ecommerce Expert - Aleksandra Batko-Strojek, Specjalista ds. Marketignu i PR w Sky-Shop.pl.


 

Aleksandra Batko-Strojek, Sky-Shop.pl: Jednym z najmocniej podkreślanych trendów jest zwrot w stronę wysokiej jakości produktów, ekologii i zrównoważonego rozwoju. Coraz bardziej świadomi konsumenci oczekują od firm większej transparentności, chcąc jednocześnie partycypować w ustalaniu kierunków ich rozwoju. Znaczenie zyskuje trend re-commerce, czyli handel produktami „z drugiej ręki”. Jednocześnie, zamiast posiadać na własność, chcemy po prostu wygodnie korzystać z produktów czy usług — stąd rosnące zainteresowanie modelami subskrypcyjnymi oraz tzw. sharing economy w wielu dziedzinach życia.

Obecnie zakupy w sieci robi około 20 milionów Polaków. To po stronie sprzedawców leży poznanie ich preferencji i znalezienie skutecznych sposobów na zdobycie ich uwagi. Jak to zrobić? Najlepszym sposobem będzie nawiązanie dialogu z odbiorcami. Marki, które nie tylko mówią, ale również słuchają, cieszą się większym zaufaniem. A w dobie sporej konkurencji praktycznie w każdej dziedzinie o to zaufanie i przywiązanie klientów warto walczyć. Nie bez powodu to właśnie social commerce jest obecnie jednym z najsilniejszych trendów w sprzedaży internetowej. Należy jednak pamiętać, że pod tym pojęciem kryje się dużo więcej niż tylko sklep na Facebooku czy Instagramie. Tak naprawdę to całość działań począwszy od budowania wizerunku marki, poprzez nawiązywanie relacji z klientami, aż do wykorzystywania konkretnych narzędzi wzmacniających sprzedaż. W końcu konsument kupuje nie tylko produkt, ale również związane z nim emocje i doświadczenia. Warto zadbać o to, aby te ostatnie w każdym punkcie styku klienta z marką były pozytywne i zapadały w pamięć.

Polski rynek e-commerce wciąż nie jest nasycony i dynamicznie rośnie. Obecnie jego wartość szacowana jest na ok. 100 miliardów złotych i nic nie wskazuje na to, że tendencja wzrostowa miałaby się zatrzymać. PwC przewiduje, że jednym z najszybciej rosnących segmentów będzie branża spożywcza. Faktycznie — podczas pandemii zauważyliśmy w Sky-Shop, że sektor do tej pory kojarzony przede wszystkim z handlem stacjonarnym z powodzeniem przeniósł się do sieci. Nawet mniejsi lokalni dostawcy i producenci włączyli do swojej strategii kanały online i już przy nich pozostali. Oczywiście sprzedaż stacjonarna nie zniknie, jednak będzie ulegać przekształceniom. Klienci przyzwyczajeni do wygody zakupów online, praktycznie nieograniczonej swobody wyboru asortymentu i szybkiej dostawy będą podnosić swoje oczekiwania względem tradycyjnych sklepów. Można zatem przypuszczać, że sklepy stacjonarne staną się dla klientów jednym z wielu punktów na ścieżce prowadzącej do ostatecznego zakupu. Przenikanie się obu kanałów sprzedaży widoczne jest już teraz, chociażby w popularnym efekcie ROPO (research online, purchase offline). Ważnym celem tradycyjnego handlu stanie się z pewnością dążenie do jeszcze lepszej obsługi klienta i podkreślanie roli sprzedawcy jako indywidualnego doradcy.

Tagi: e-commerce E-commerce / Omnichanel Ecommerce Expert Aleksandra Batko-Strojek Sky-Shop
Oceń artykuł:

Fot: Sky-Shop.pl Źródło: Sky-Shop.pl

Sprzedaż stacjonarna nie zniknie, jednak będzie ulegać przekształceniom

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.