Recyklingowi w Polsce poddawane jest mniej niż 30% plastikowych odpadów, a 40% z nich trafia na wysypiska. Rocznie na świecie powstaje 350 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, a Europa odpowiada za jedną czwartą z nich. Rewolucja w Polsce rozpoczęła się od zwykłych torebek foliowych. Na skutek unijnych przepisów w styczniu tego roku została wprowadzona w Polsce opłata recyklingowa, która w praktyce oznaczała koniec z darmowymi reklamówkami. Co jeszcze można zrobić, by prowadzić biznes zgodnie z filizofią zero waste? O działaniach Grupy Gastromall opowiada Klaudia Ceniuch, Specjalista ds. jakości i systemu HACCP.
Staramy się, na co dzień dbać o ekologię. W naszych restauracjach stosujemy przede wszystkim rozwiązania systemowe: planowanie zakupów, oraz odpowiednie przechowywanie żywności i wykorzystanie produktu w całości tak, aby nie wyrzucać i nie marnować jedzenia. Podnieśliśmy cenę toreb foliowych, aby zniechęcić Klientów do ich zakupu, ograniczyliśmy dodatkowe opakowania (kanapki) oraz brandowanie opakowań niezbędnych.
Niestety, w naszej działalności nie możemy zupełnie wyeliminować opakowań – tam gdzie jest to możliwe stosujemy naczynia i opakowania wielorazowego użytku. Rezygnujemy z wydruków (ulotek, plakatów, broszur) na rzecz komunikatów multimedialnych na monitorach.
W Amsterdamie jest już supermarket, który handluje ponad 700 produktami i żaden nie jest zapakowany w plastik a kawiarnie coraz częściej oferują rabat na kawę jeśli klient przyjdzie z własnym kubkiem. Mamy w planie podobne rozwiązania; często spotykamy się z jadalnymi naczyniami, serwetkami z recyklingu, sztućcami ze sklejki, słomkami papierowymi. Nie wykluczamy, że wszystkie te rozwiązania wprowadzimy w naszych restauracjach.