Sukces nie zależy od tego, jak powieje wiatr, ale od tego, jak postawimy żagle

2019-07-10 | 09:00

Na czym polega dobre partnerstwo w biznesie? Jerzy Osika, Prezes Promedia, swoją opinię zaczyna od anegdoty, z której skorzystał kiedyś podczas jednego z prowadzonych przez siebie szkoleń. 

Wraca do domu mąż zadowolony z dobrej, partnerskiej umowy biznesowej. „Co inwestuje każda ze stron?” – pyta żona. „Partner wnosi kapitał, a ja doświadczenie” – odpowiada mąż. Na co zaciekawiona małżonka: – „A jakie korzyści osiągnie każdy na koniec współpracy?”. „Ja zyskam kapitał, a on doświadczenie” – oznajmia mąż z dumą i tajemniczym uśmiechem na twarzy. Nie bez powodu w niektórych kulturach biznesowych, jak np. w Chinach, najpierw pragnie się dobrze poznać potencjalnego partnera jako człowieka, spędzając z nim więcej czasu, na przykład podczas wspólnych posiłków, zanim uzna się go za osobę, z którą warto rozpocząć biznesową współpracę. Metoda robienia biznesu „na Janosika”, czyli „ obrabuj i w nogi” przechodzi na szczęście w Polsce coraz częściej do lamusa. Zyskuje na znaczeniu budowanie trwałych relacji opartych na zaufaniu – mostu, który najpierw należy zbudować, by móc po nim bezpiecznie się biznesowo poruszać. Także konsument oczekuje od sklepu, że zamiast „touch point”, będzie to „trust point”, a zamiast sprzedawcy chcącego mu coś „wcisnąć”, spotka zaufanego, kompetentnego doradcę, który się nim zaopiekuje.

Prawdziwych przyjaciół, jak wiemy, poznaje się w biedzie. Prawdziwą siłę relacji, nie tylko biznesowych, poznajemy najlepiej w sytuacjach będących wyzwaniem. Zakaz handlu w niedzielę stał się nim z pewnością, zarówno dla centrów, jak i sieci handlowych. Mądrość biznesowa uczy, że sukces nie zależy od tego, jak powieje wiatr, ale od tego, jak postawimy żagle. Postawienie ich na wzajemne zrozumienie i współpracę da nam szansę na przyjemniejszą i dłuższą wspólną podróż. Coraz częściej na świecie centra handlowe, jak i domy towarowe (jak np. Modehaus.de w Niemczech) poszerzają współpracę z najemcami o e-commerce. Może jest to pomysł do szerszego wykorzystania w Polsce, nie tylko w kontekście wolnych od handlu niedziel. Podczas jednego z niedzielnych spacerów po warszawskim Ursynowie zaskoczył mnie powstały nagle obok urzędu dzielnicy mini bazar, na którym za zgodą urzędu prowadzili handel okoliczni mieszkańcy. Dlaczego w miejscach niedzielnych spacerów nie miałyby powstawać strefy coraz bardziej popularnych pop-up stores, z których korzystaliby ci najemcy centrów handlowych, którym wolno handlować w niedzielę, ale nie robią tego w galerii, której nikt wtedy nie odwiedza? Pomysłów na radzenie sobie z zakazem handlu, jak i z innymi wyzwaniami będzie przybywało – i o to właśnie chodzi. Wszak już stare chińskie przysłowie zauważyło, że „gdy wieje silny wiatr, jedni stawiają mury, a inni wiatraki”.

Tagi: Jerzy Osika Promedia
Oceń artykuł:

Źródło: Promedia

Sukces nie zależy od tego, jak powieje wiatr, ale od tego, jak postawimy żagle

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.