Światowe marki, fabryczne ceny

2019-04-23 | 09:00

Ptak Outlet został otwarty 6 lat temu. Przez ten czas Kazimierz Ćwikła, prezes zarządu European Outlet S.A., spółki będącej właścicielem Ptak Outlet, wraz ze swoim zespołem stworzył bardzo zróżnicowany pod względem dostępnego asortymentu obiekt, w którym każdy klient zaspokoi swoje zakupowe potrzeby. Mimo że outlet znajduje się poza miastem, to średni paragon nie odstaje wartością od tych z centrów wyprzedażowych w stolicy, a konwersja kształtuje się na poziomie 95 proc. Wbrew ograniczeniom handlu rosną także wskaźniki odwiedzalności i obroty najemców. Jako część Miasta Mody Ptak, w nowym roku obiekt stawia na budowanie wizerunku destynacji zakupowej ze światowymi markami w przystępnych cenach.

Z końcem października 2018 roku świętowali Państwo 6. urodziny Ptak Outlet. Jak zmieniał się obiekt na przestrzeni tego czasu?
Ptak Outlet został otwarty dla klientów w 2012 roku, w tzw. pierwszej fazie. Otwarcie drugiej fazy miało miejsce w 2013 roku, a w sierpniu 2016 roku oddaliśmy do dyspozycji klientów cały obiekt. Oprócz oczywistej zmiany, jaką jest powiększenie powierzchni GLA, obiekt przeszedł całkowitą metamorfozę w postrzeganiu oraz rozszerzył grupę odwiedzających poprzez zaoferowanie tenant mixu, który cały czas staramy się urozmaicać i dostosowywać do nawet najbardziej wymagających klientów. Przez te 6 lat udało nam się stworzyć bardzo zróżnicowany pod względem dostępnego asortymentu obiekt, w którym każdy z naszych klientów zaspokoi swoje zakupowe potrzeby. W Ptak Outlet znajdują się zarówno sklepy sportowe, z odzieżą „na co dzień”, jak i z tą formalną czy marki premium. Obecnie Ptak Outlet to ponad 100 światowych marek w najlepszych cenach. 

Ptak Outlet położony jest przy znacznie większym Centrum Handlowym Ptak. To dwie odmienne oferty i grupy klientów. Czy kształtowanie świadomości klientów w kontekście centrum outletowego było wymagającym zadaniem?
Centrum Handlowe Ptak istnieje 25 lat. Jest to największe tego typu centrum w naszej części Europy. O takiej bazie klientów może pomarzyć każdy obiekt outletowy znajdujący się pod miastem. Jednak to, co było naszym atutem, okazało się także naszym największym wyzwaniem. Należy pamiętać, że Centrum Handlowe Ptak w sporej mierze opiera się na sprzedaży hurtowej. Musieliśmy uświadomić zarówno obecnych, jak i nowych klientów, że Ptak Outlet to oczywiście część większego kompleksu, ale oferująca zupełnie inny asortyment. Nasze kampanie skupiają się w dalszym ciągu przede wszystkim na informowaniu o markach, jakie znajdują się w portfolio outletu, uświadamiając klientom, że mogą kupić w Ptak Outlet produkty światowych marek w obniżonych cenach. 

W jaki sposób chcecie być Państwo postrzegani przez klientów?
Nasza komunikacja od samego początku istnienia jest bardzo jasna, a mianowicie „Światowe marki, fabryczne ceny”, i tak też chcemy być postrzegani. Oprócz tego naszym bardzo dużym atutem jest wygoda towarzysząca zakupom, do której przyczyniają się m.in. olbrzymi parking oraz bardzo szerokie i wygodne korytarze. Chociaż nie jesteśmy ulokowani w centrum miasta, jesteśmy z nim doskonale skomunikowani. Staramy się, aby klient odbierał nasz obiekt jako solidnego partnera z najlepszą ofertą. To zresztą oddaje nasza konwersja, która kształtuje się na poziomie ponad 95 proc., a średni paragon nie odstaje wartością od tych z centrów outletowych w stolicy. Przez ostatnie lata udało nam się zbudować silne zaufanie wśród naszych klientów, ich opinia jest dla nas niezwykle ważna. 

Jakimi narzędziami posługujecie się Państwo obecnie w komunikacji marketingowej? 
Nasza komunikacja marketingowa opiera się na połączeniu tradycyjnych i nowoczesnych kanałów. W naszych działaniach staramy się nie ograniczać ze względu na duże zróżnicowanie demograficzne i wiekowe naszych grup docelowych. Korzystamy zarówno z „klasycznych” reklam w radiu, prasie i telewizji, jak również z mediów społecznościowych. Staramy się dynamicznie reagować na zmieniające się trendy i zapotrzebowania rynku, bacznie obserwujemy reakcje i zachowania naszych klientów, by jak najlepiej trafić w ich zapotrzebowania.

Które aspekty odróżniają Państwa ofertę od innych obiektów konkurencyjnych w sektorze nieruchomości handlowych?
Pierwszy i naturalny aspekt to fakt, że na naszym rynku lokalnym nie ma drugiego outletu. Jesteśmy jedynym obiektem, który oferuje światowe marki w obniżonych cenach przez cały rok. Brak konkurencji nie oznacza jednak, że składamy broń. Nasze ambicje każą nam wciąż być coraz lepszymi. W dodatku mamy kilka marek premium, których nie mają inne, regularne galerie handlowe, takich jak m.in. Calvin Klein, Lacoste czy też Douglas w prawdziwym outletowym koncepcie. Druga rzecz, która odróżnia nas od innych obiektów, to bycie częścią tak unikalnego konceptu, jakim jest Miasto Mody Ptak. Hurt i detal przenikają się tutaj codziennie, podobnie jak klienci lokalni i ci, którzy przyjeżdżają z najdalszych zakątków Europy. Miasto Mody Ptak niewątpliwie kojarzy się z handlem. Jesteśmy dumni, że udało nam się zbudować tak silną i rozpoznawalną markę.

Na jakie elementy zwracacie Państwo uwagę potencjalnych najemców przed podpisaniem umowy?
Przede wszystkim sprawdzamy to, czy dany najemca będzie dodatkowym atutem w naszym tenant mixie. Oczywiście weryfikujemy potencjał marki i to, czy jej oferta będzie zaspokajać zapotrzebowanie naszych klientów. Staramy się także, aby nasi najemcy nie kanibalizowali się i jeśli zauważamy taką możliwość, wprowadzamy w życie odpowiednie działania. Chcemy, by nasza oferta była jak najbardziej zróżnicowana, tak by zaspokoić potrzeby jak największej ilości naszych klientów. Oczywiście zwracamy uwagę na rozpoznawalność marki, na to jak jest postrzegana przez naszych klientów, jednak jesteśmy również otwarci na współpracę z dopiero debiutującymi markami. Bardzo cenimy sobie sytuacje, gdy obecni najemcy decydują się na otwarcie kolejnych sklepów w Ptak Outlet. Za każdym razem jest to dla nas powód do dumy.

Najemcy Ptak Outlet często decydują się na relokację swoich punktów sprzedaży lub ich rozbudowę o dodatkową powierzchnię. Czy w związku z tym myślicie Państwo o zwiększeniu dostępnej powierzchni handlowej?
W ostatnim czasie powiększyło się kilka sklepów, m.in. 4F z powierzchni 210 do 330 m kw., Galileo – sklep z klockami Lego – z 55 do aż 188 m kw., a także Pierre Cardin ze 100 do 166 m kw. przy generalnej zmianie konceptu. Możemy bez większego strachu powiedzieć, że jest to najpiękniejszy sklep tej marki w Polsce. Dodatkowo, jak już wspominałem, marki, widząc swoje wyniki, decydują się na otwieranie kolejnych sklepów. Przykładem może być tu Guess, który otworzył sklep Guess Accessories, Pako Lorente, który otworzył drugi sklep we wrześniu 2018 roku, czy też Tefal Home&Cook, który, posiadając już ponad stumetrowy sklep, otworzył drugi o powierzchni 600 m kw. Niezwykle nas cieszy, że nasi najemcy, widząc wyniki i ilość odwiedzających nas klientów, w zwiększeniu powierzchni najmu widzą okazję do rozwijania swojego biznesu. Oczywiście, ze względu na ciągłe zainteresowanie wśród najemców oraz ogromny potencjał drzemiący w tym miejscu, cały czas chodzi nam po głowie powiększenie obiektu, natomiast na ten moment koncentrujemy się na innych projektach w Mieście Mody Ptak.

Jakie nowe marki widziałby Pan najchętniej w Ptak Outlet?
Cały czas staramy się komercjalizować obiekt, poszukując marek premium, a nawet marek luksusowych. Jeżdżąc na targi, zarówno te odbywające się w Polsce, jak i te zagraniczne, staramy się nawiązywać kontakty z przedstawicielami światowych marek. Również wśród naszych klientów zauważyliśmy rosnące zainteresowanie markami premium, których asortyment w sklepach outletowych można kupić w bardzo atrakcyjnych cenach. Nasza oferta jest bardzo mocna i konkurencyjna. Ptak Outlet wciąż prężnie się rozwija i zdecydowanie nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.

Oferta centrów typu outlet opiera się w znacznej części o model tradycyjny – gastronomia plus zakupy. Czy uważa Pan, że w dobie obecnych zmian rynkowych ten format może ewoluować?
Nie tylko może, ale i musi. Co prawda klient outletowy różni się od klienta tradycyjnych centrów handlowych, ale we wszystkich odwiedzanych obiektach szuka podobnych udogodnień. Oprócz tradycyjnego modelu gastronomia plus zakupy postawiliśmy na rozwój strefy rozrywkowej, dzięki czemu nasza oferta jest dużo szersza i pozwala jak najbardziej zaspokoić potrzeby naszych klientów. W bezpośredniej bliskości Ptak Outlet we wrześniu otwarty został park rozrywki Candy Park – 2000 m kw. sali zabaw dla dzieci, a w październiku pierwszych klientów powitała siłownia Human – Fitness Philosophy. Oba obiekty cieszą się nieprawdopodobną popularnością i pokazały nam, że zdecydowanie obraliśmy dobry kierunek rozwoju, który wciąż warto kontynuować. 

W jaki sposób ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele wpłynęła na działalność Państwa obiektu?
Odwiedzalność w 2017 roku była 16 proc. wyższa niż w roku poprzednim. Obroty sklepów w Ptak Outlet w 2017 roku wzrosły o 28 proc. w porównaniu z przychodami w 2016 roku, a w 2018 roku przychody sklepów wzrosły aż o 8 proc. W tej chwili śmiało można powiedzieć, że jesteśmy dojrzałym obiektem o ugruntowanej pozycji na rynku. Klient wie, co to jest outlet, czym się charakteryzuje i czego może się po nim spodziewać. Jesteśmy destynacją docelową. Klient planuje przyjazd do nas i mamy wrażenie, że odbierając możliwość swobodnego wyboru dnia na zakupy, spowodowany został efekt kupowania trochę na zapas. Skoro człowiek może przyjechać, to rzadziej kupi od razu więcej. W związku z tym nasze wzrosty z początkowego okresu funkcjonowania centrum musiały wyhamować. Natomiast mimo wprowadzenia zakazu handlu, nie odnotowaliśmy spadków odwiedzalności, co było naszą największą obawą. 

Dużo podróżuje Pan po świecie. Który z dotychczas odwiedzonych obiektów handlowych wywarł na Panu szczególne wrażenie?
Zdecydowanie Westfield w Londynie. To niezwykły obiekt, który oprócz imponującej wielkości zachwyca swoją różnorodnością i zapewnia zaspokojenie wszelkich potrzeb klientów. Oprócz bogatego wyboru marek i sklepów znajdziemy w nim strefę rozrywkową, a także specjalną część poświęconą markom luksusowym. Westfield jest dowodem na to, że centrum handlowe nie musi koncentrować się jedynie na jednej grupie docelowej, ale że mogą one się ze sobą przenikać, żyć w pewnej synergii. Podobną filozofię mamy właśnie w Mieście Mody Ptak, gdzie łączymy sprzedaż hurtową z detaliczną.

Jak wyglądają Państwa plany inwestycyjne w nadchodzącym roku?
Rok 2019 będzie dla nas wielkim wyzwaniem. Naszym największym projektem na ten rok będzie budowa Ptak Retail Parku. Będzie to obiekt stanowiący uzupełnienie naszej oferty o operatora spożywczego, drogerię, sklep elektroniczny, zoologiczny, odzieżowy, obuwniczy, DIY. W skrócie będzie to oferta detaliczna dywersyfikująca i uzupełniająca propozycję dla klientów, która razem z rozszerzającymi się możliwościami rozrywkowo-sportowymi sprawi, że nasze centrum będzie miejscem codziennych odwiedzin. Przed nami ogromne wyzwanie, ale głęboko wierzę, że to bardzo dobry kierunek rozwoju i naturalne powiększenie naszej oferty. 

A jaką ma Pan prognozę dla branży retail?
Branża retail zmienia się tak, jak zmieniają się zwyczaje młodych i młodszych. Internet króluje wśród źródeł zakupów, jeśli chodzi o klientów do 35. roku życia. Natomiast to też właśnie oni głównie kierują się dewizą smartshoppingu, szukając okazji i specjalnych ofert. Zresztą tym hasłem kieruje się coraz więcej osób i stąd też właśnie kierują oni swoje kroki do outletów. Natomiast, tak jak mówiłem wcześniej, dywersyfikacja oferty i uzupełnienie jej o leisure and entertainment jest koniecznością.

Tagi: PTAK Outlet Shopping Mall Marketing 2019 Kazimierz Ćwikła
Oceń artykuł:

Źródło: Ptak Outlet

Światowe marki, fabryczne ceny

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.