Obecnie mamy rynek pracownika. To on skłania pracodawców do podejmowania niestandardowych działań, których celem jest zainteresowanie aktualnymi ofertami pracy. Jednym z nich jest sytem poleceń pracowników. Zapytaliśmy ekspertów Rady Programowej Magazynu Galerie Handlowe o ich opinię w tej kwestii. Poniżej przedstawiamy komentarz Tomasza Gołębiewskiego, Prezesa Zarządu Nesperta, właściciela marki Semilac.
Spółka Nesperta – właściciel marki Semilac, mieści się w woj. wielkopolskim, gdzie stopa bezrobocia w czerwcu br. wyniosła 1,7%. W tej sytuacji trudno mówić o osobach bezrobotnych bądź szukających zatrudnienia. Rynek pracownika skłania nas – pracodawców, do podejmowania niestandardowych działań, których celem jest zainteresowanie aktualnymi ofertami pracy tych specjalistów, którzy są już na rynku pracy. Osoby doświadczone z pewnością bardziej selektywnie i krytycznie oceniają oferty pracy – szukają takich propozycji, które w znaczący sposób będą różnić się od tych, z których już skorzystali.
Nasza firma jest w fazie dynamicznego wzrostu, w ostatnich latach przekształciliśmy się z kilkuosobowego przedsiębiorstwa w spółkę zatrudniającą kilkaset osób. Wiąże się to dla nas z prowadzeniem ciągłego, regularnego procesu rekrutacji – na różne stanowiska, zarówno managerskie, jak i te ściśle związane z procesem produkcji. Dlatego prowadzimy wielopłaszczyznową komunikację, której celem jest dotarcie do kandydatów, których poszukujemy.
W naszej firmie niska rotacja wśród obecnych pracowników ściśle wiąże się i przekłada na pozyskiwanie nowych osób. Ludzie, którzy każdego dnia, przez lata, pracują na sukces Nesperty, są jej najlepszymi ambasadorami. Wychodzę z założenia, że sukces naszej wiodącej marki (Semilac) to zasługa ludzi, z którymi współpracuję – nieustannie im o tym przypominam. Jako pracodawca, Nesperta daje możliwość tworzenia strategii globalnych marek, co w połączeniu z transparentnymi ścieżkami doskonalenia i rozwoju pracowników, pozwala im na świadome zarządzanie swoją karierą. To, co dodatkowo zachęca kandydatów do podjęcia pracy, to z pewnością: unikatowa kultura organizacyjna, oparta na kodeksie etycznym i autentycznych dla firmy wartościach oraz atrakcyjny pakiet świadczeń (m.in. system kafeteryjny, prywatna opieka medyczna, nauka języków obcych, system wsparcia finansowego oraz indywidualne kursy, szkolenia, studia podyplomowe itp.)
System rekomendacji i poleceń sprawdza się w naszej organizacji – choć, co istotne, nie było konieczności jego sformalizowania. Pracownicy Nesperty są jej naturalnymi ambasadorami. Osoby zadowolone z pracy u nas, często polecają nas swoim znajomym. Z punktu widzenia pracodawcy to bardzo dobre rozwiązanie, które często pozwala nam dotrzeć do tzw. „kandydatów biernych” – czyli pozornie nie zainteresowanych zmianą pracy.
Zobacz pełen artykuł dotyczący systemu poleceń pracowniczych