Jeszcze do niedawna marka Tchibo kojarzyła się Polakom wyłącznie z kawą w opakowaniu. Co przekonało Państwo do otwierania kawiarni?
Przez wiele lat Tchibo dla polskich konsumentów było utożsamiane z doskonałej jakości kawą i mało który z Polaków wiedział, że Tchibo to jedna z największych sieci detalicznych w Europie. Znajomość marki Tchibo przez polskich konsumentów była i jest bardzo wysoka. Firma zdecydowała się wykorzystać ten fakt i we wrześniu 2005 r. wprowadziła do Polski unikalny model biznesowy Tchibo, bazujący na połączeniu innowacyjnych produktów użytkowych oferowanych w cyklu tygodniowych kolekcji w sklepach Tchibo. Od tego czasu sieć sprzedaży rozwijana jest konsekwentnie i obecnie liczy prawie 60 placówek.
Większość Państwa sklepów funkcjonuje w centrach i galeriach handlowych. Czy każdy z nich posiada odpowiednią powierzchnię, aby zaoferować klientom jednocześnie możliwość zakupów oraz skosztowania kawy na miejscu?
W każdym sklepie Tchibo, poza outletami, klienci odnajdą ten sam koncept i gwarancję unikalnego doświadczenia, które wyróżnia naszą sieć. Konsekwentnie pracujemy nad jeszcze lepszym dopasowaniem naszych sklepów do zmieniających się potrzeb klientów, podążając drogą zapewnienia unikalnego doświadczenia zakupów.
Czy w porównaniu do zagranicznych obiektów handlowych, stawki czynszów za wynajem powierzchni w polskich galeriach handlowych nie są Pana zdaniem zbyt wygórowane?
Ze względu na inną strukturę oraz historię rynku w Polsce i krajach zachodnich np. Niemczech, nie szukałbym tutaj płaszczyzny do porównań. Pamiętajmy, że stawki opłat czynszowych są odbiciem bieżącej sytuacji rynkowej. O ich poziomach regularnie rozmawiamy z naszymi partnerami zajmującymi się wynajmem.
Planują Państwo zatem kolejne otwarcia swoich sklepów w Polsce?
Naszym celem jest rozważna ekspansja sieci sklepów Tchibo. Wybieramy tylko najlepsze lokalizacje, które spełniają przyjęte przez nas kryteria. Decydując się na współpracę z danym centrum handlowym bierzemy pod uwagę czy charakteryzują się stałą, wysoką odwiedzalnością. Nieustannie się rozwijamy i będziemy inwestować także w funkcjonujące sklepy.
Jak oceniają Państwo popyt na kawę w ciągu ostatniego roku w Polsce? Co przyniosą kolejne lata?
Obserwujemy ogólny wzrost konsumpcji kawy i spodziewamy się dalszego wzrostu tej kategorii. Jednocześnie widzimy zmiany struktury konsumpcji – coraz więcej kawy pijemy poza domem, zmienia się społeczny wymiar picia kawy. W tym kontekście perspektywę dla rynku kawiarni należy ocenić zdecydowanie pozytywnie.
W kwietniu 2013 r. zwiększono jednak podatek VAT na kawę z mlekiem. Jak wpłynęło to na Państwa ofertę?
W przypadku sieci Tchibo zeszłoroczna podwyżka VAT nie została przełożona na wzrost cen detalicznych napojów kawowych, więc konsumenci jej nie odczuli.
Jakie nowe trendy w branży kawiarni zdecydują Pana zdaniem o przyszłości tego segmentu rynku? Czy może nim zostać np. oferowanie kawy w systemie "coffee to go", czyli kawy na wynos?
„Coffee to go” już jest bardzo popularnym sposobem picia kawy i spodziewamy się jego dalszego upowszechniania. Coraz większą rolę, obok aspektu społecznego związanego ze stylem życia, odgrywa aspekt jakościowy – rosnąca świadomość smaku dobrej kawy podnosi oczekiwania konsumentów. Właściwa odpowiedź na te dwa trendy będzie kluczem do budowania silnej pozycji rynkowej.