Technologia w służbie ochrony

2017-10-17 | 09:00

Zmiany na rynku pracy związane z wprowadzeniem przez państwo polskie minimalnej stawki godzinowej oraz nieunikniony rozwój nowoczesnych technologii to dwie tendencje, które budują współczesną branżę usług ochroniarskich. O nowoczesnych usługach wideo monitoringu, będących szybszą i skuteczniejszą ochroną niż zwykły monitoring oraz o przyszłości tego segmentu rynku rozmawiamy z Tomaszem Wojakiem, wiceprezesem Zarządu Konsalnet Holding S.A., a także prezesem Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Ochrona z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży ochrony

Firma Konsalnet, od wielu lat obecna na polskim rynku ochrony, stawia aktualnie na nowe technologie, związane z wideo monitoringiem oraz analizą obrazu. Z czego wynika taka strategia?

Kiedy koszty pracy rosną, a mamy z tą sytuacją do czynienia w ostatnich latach, klienci branży zaczynają mocno ograniczać liczbę posterunków w swoich obiektach, nie chcąc radykalnie zwiększać budżetów na bezpieczeństwo. Jedyną alternatywą dla utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa są nowe technologie, które wspierają, a czasem po prostu zastępują pracownika ochrony.

Jak ogólnie ocenia Pan sytuację w branży w kontekście podniesienia przez państwo wysokości płacy minimalnej przy umowach zlecenie i umowach o pracę?

Rynek znalazł się w ciekawej sytuacji. Do tej pory sam regulował się w zależności od tego jakie oczekiwania płacowe mieli kandydaci do pracy. Teraz państwo uregulowało kwestie najniższej stawki godzinowej, co spowodowało istotny wzrost płac w branży, a co za tym idzie wzrost cen za świadczone usługi. Widzę, że część klientów zdecydowała się w ogóle zrezygnować z ochrony fizycznej w swoich obiektach, nie mając środków na tak znaczącą podwyżkę cen, co postawiło pod znakiem zapytania działalność wielu małych agencji ochrony posiadających w swym portfelu niewielkich, lokalnych klientów.

W przeciągu ostatnich dwóch lat widoczny jest wyraźny wzrost kosztów pracy, a kolejny rok wcale nie zapowiada się lżejszy pod tym względem czy uważa Pan, że nowe technologie są w stanie zastąpić człowieka pod kątem kosztowym i efektywnościowym?

W wielu przypadkach absolutnie tak. Można zaryzykować stwierdzenie, że do chwili uregulowania przepisami najniższej stawki godzinowej, praca ochroniarza była tak tania, że klienci nie dążyli do redukcji posterunków i zamiany człowieka na elektroniczne systemy zabezpieczeń. Dziś sami upominają się o ofertę alternatywnych od pracownika ochrony rozwiązań tym bardziej, że stają się one coraz nowocześniejsze technologicznie i coraz tańsze, co jest związane z tym, że z pośród 50 największych producentów elektroniki służącej bezpieczeństwu połowa z nich ma siedzibę w Azji.

Wdrożyliście Państwo innowacyjny system ochrony iCCTV polegający na inteligentnej analizie obrazu z kamer. Czym taka technologa różni się od standardowego monitoringu?

Standardowy monitoring nie dostarcza w czasie rzeczywistym tak kompletnej informacji o sytuacji w chronionym obiekcie jak iCCTV. Po odebraniu sygnału alarmowego ze standardowego systemu alarmowego do obiektu wysyłamy grupę interwencyjną i dopiero po fizycznym sprawdzeniu przyczyny możemy podjąć dalsze czynności. W przypadku iCCTV, dzięki zastosowanej inteligentnej analizie obrazu  w czasie rzeczywistym, w ciągu dosłownie kilku sekund wiemy jaka jest przyczyna alarmu. Informacje przekazujemy wtedy do naszej grupy interwencyjnej, Policji czy Straży Pożarnej. Możemy sprawdzić również takie miejsca, których nie widać z zewnątrz. Nowoczesne usługi wideo monitoringu to szybsza i bardziej skuteczna ochrona niż zwykły monitoring, i to oczywista zasługa rozwoju technologii w dziedzinie bezpieczeństwa.

Lista oferowanych przez Państwa usprawnień jest niezwykle duża. Czy może Pan przybliżyć najważniejsze funkcje mające zastosowanie w branży retail i wynikające z nich korzyści?

Od zawsze mówimy, że urządzenia dobrej klasy są niezawodne, nie śpią, nie spóźniają się do pracy itp., czyli  potrafią w wielu przypadkach zastąpić człowieka, do tego jednak doszły ostatnio funkcje systemów monitoringu, które zasadniczo mogą zmienić rynek ochrony, mam na myśli inteligentną analizę obrazu, która dokonywana jest dzięki oprogramowaniu, które zainstalowane jest w systemie monitoringu w obiektach chronionych lub w przestrzeni publicznej. Ogranicza ono żmudną i czasochłonną pracę człowieka analizującego czasem godzinami zapisy z kamer by odnaleźć ten właściwy moment np. dokonania kradzieży, a dzięki parametrom, które wprowadzimy do systemu, może on sam znaleźć i zanalizować nagrany materiał. Dzięki takim systemom możemy usłyszeć, że potencjalni sprawcy zostali zidentyfikowani i policja zaczęła już za nimi pościg, jak w przypadku zamachu w londyńskim metrze, czy podczas maratonu w Bostonie. Takie funkcjonalności mają w oczywisty sposób zastosowanie w branży retail. W  naszpikowanych kamerami obiektach handlowych ilość zapisywanych informacji jest tak ogromna, że wsparcie pracownika ochrony przez oprogramowanie z pewnością poprawi skuteczność ujęć złodziei, którzy specjalizują się w sposobach oszukiwania i zdążyli poznać metody działania ochroniarzy w chronionych obiektach.

Jak wygląda kwestia wdrożenia iCCTV w praktyce? Firmy posiadają różne systemy zabezpieczeń czy nawet sprzęt różnych producentów. Jakie muszą zostać spełnione minimalne wymagania do zastosowania Państwa systemu?

Posiadamy pełne zaplecze aby przygotować każdy, nawet bardzo duży system ochrony iCCTV. Dysponujemy własnym działem projektowym, który na co dzień zajmuje się wdrożeniami technicznymi w każdej możliwej skali, łącznie ze sklepami wielkopowierzchniowymi i największymi halami logistycznymi w Polsce. Każde wdrożenie rozpoczynamy od audytu bezpieczeństwa i audytu technicznego. Do iCCTV możemy podłączyć kamery różnych producentów, co jest zaletą, ponieważ optymalizujemy koszt wdrożenia. Czasami można wykorzystać nawet stare kamery. Wszystko integrujemy z naszym własnym systemem komputerowym na obiekcie oraz obsługujemy zdalnie z wykorzystaniem naszej centralnej Stacji Monitorowania Alarmów. W obiekcie wymagane jest łącze internetowe. W tej materii jesteśmy przygotowani na każdą zastaną sytuację, łącznie z transmisją satelitarną, jeżeli taka będzie potrzebna.

Co w przypadku, gdy firma posiada rozproszone po całym kraju placówki? Dobrym przykładem może być typowa sieć handlowa z rozbudowanym zapleczem logistycznym. Czy wielkość przedsiębiorstwa ma znaczenie w kontekście czasu trwania wdrożenia i ponoszonych kosztów?

Każdy system i obiekt ma swoją specyfikę, którą trzeba uwzględnić. Oczywiście im więcej kamer tym większy obszar do obserwacji, więcej archiwizowanego materiału itd. Rozwiązania są wręcz idealne dla sieci obiektów, które mogę być obserwowane przez jedno centrum monitoringu z przeszkolonymi i doświadczonymi operatorami, wykorzystującymi wiedzę nabytą w obiektach klienta w celu poprawy ujęć i zapobiegania stratom. Jeśli dla odmiany w każdym z wielu obiektów jednego klienta mamy jednego operatora, to jego doświadczenie i wiedza służy tylko temu obiektowi. Integracja tych funkcji w jednym centrum monitoringu dla np. całej sieci handlowej przynosi natychmiastową poprawę efektywności.

Cały wywiad można przeczytać na łamach październikowego wydania Magazynu Galerie Handlowe

Tagi: Konsalnet Tomasz Wojak
Oceń artykuł:

Źródło: Konsalnet

Zobacz także

Technologia w służbie ochrony

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.