Tomasz Jurga: Weryfikacja lokalizacji pod kątem atrakcyjności i potencjału jest procesem złożonym

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-05-26 | 07:00

Czynniki jakie mają wpływ na wybór dogodnej lokalizacji dla nowego centrum handlowego wskazuje Tomasz Jurga, członek zarządu firmy Świtalski & Synowie.

- Wybór najdogodniejszej lokalizacji dla nowego centrum handlowego to bardzo trudna decyzja wpływająca bezpośrednio na sukces projektu. Powinna być ona poprzedzona szeregiem badań i analiz mających na celu zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia inwestycji. W Polsce, mimo trwającego już kilka lat bardzo dynamicznego rozwoju rynku nowoczesnych powierzchni handlowych, dzięki korzystnym czynnikom demograficznym oraz silnemu popytowi na centra handlowe nadal jest miejsce na nowe, ciekawe inwestycje kształtujące i napędzające lokalne rynki handlu i usług. Przy wyborze odpowiedniej lokalizacji inwestorzy biorą pod uwagę szereg czynników takich jak np. wiek, płeć, wykształcenie i dochody mieszkańców, przyrost naturalny, migracje oraz stopę bezrobocia. Charakterystyka dochodów i wydatków ludności jest konieczna, aby oszacować potencjalne obroty danego centrum. Należy więc określić główne gałęzie przemysłu i usług oraz przeanalizować trendy w strukturze zatrudnienia dla poszczególnych sektorów. W Polsce, w przeciwieństwie do innych krajów, nie dysponujemy niestety wystarczająco szczegółowymi i wiarygodnymi danymi opisującymi dochody i wydatki gospodarstw domowych. Z tego względu pomocniczo dla określenia zamożności grup społecznych możemy opierać się na cenach mieszkań, domów czy gruntów w danym rejonie oraz na wieku i rodzaju zabudowy mieszkaniowej. Rozmieszczenie grup ludności o zróżnicowanych dochodach w stosunku do badanej lokalizacji będzie miało decydujący wpływ na definicję rynku, natomiast/a przynależność do określonej grupy zawodowej oraz styl życia konsumentów powoduje konieczność tworzenia wyspecjalizowanych placówek handlowych.

- Trzeba jednak pamiętać, że nawet pozytywna ocena przytoczonych czynników nie jest jednoznaczna z pozytywną oceną lokalizacji pod przyszłą inwestycję. Równie istotne znaczenie ma nasycenie rynku powierzchnią handlową, stawki najmu dostępnej powierzchni handlowej i ilość osób mieszkających lub przechodzących w promieniu 500 m od sklepu. Im większą odległość ma do przebycia potencjalny klient danego sklepu, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że zostanie jego klientem.

- Przy wyborze lokalizacji dla centrum handlowego należy również dokładnie rozważyć atrybuty samego gruntu, takie jak możliwości i funkcjonalność jego zagospodarowania, kształt, wielkość, topografia oraz możliwości wjazdu na działkę. Istotne jest też usytuowanie konkurencji, dostępność komunikacyjna, lokalizacja w miejscu o natężonym ruchu, analizy czasu dojazdu do rozpatrywanej lokalizacji oraz czasu dojazdu z konkurencyjnych centrów handlowych. Duże znaczenie ma także możliwy do uzyskania efekt synergii w oparciu o już istniejące centra handlowe, a w przypadku mniejszych miast także odległość od najbliższego dużego miasta. Jednym z ważniejszych czynników decydujących o powodzeniu przedsięwzięcia jest również tradycja dokonywania zakupów w określonym miejscu.

- Nierzadko zdarza się, że mimo wielu badań wstępnych dana lokalizacja nie spełnia wszystkich wymagań inwestora. Jej weryfikacja pod kątem atrakcyjności i potencjału jest procesem złożonym i długotrwałym, jednak odpowiednio przeprowadzona jest gwarantem końcowego sukcesu.

Oceń artykuł:

Tomasz Jurga: Weryfikacja lokalizacji pod kątem atrakcyjności i potencjału jest procesem złożonym

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.