Tomasz Rydlewski z BOIG: Konsekwentny dobór marek, może zadecydować o sukcesie centrum

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-02-18 | 07:00

Komentarz Tomasza Rydlewskiego, Dyrektora Zarządzającego i viceprezesa BOIG Property Consulting, dotyczący kryteriów, które brane są pod uwagę w procesie doboru najemców.

- Dobór odpowiednich najemców jest bardzo ważnym elementem całego projektu jakim jest centrum handlowe. Odpowiednie pozycjonowanie centrum i konsekwentny dobór marek, mogą zadecydować o jego sukcesie w przyszłości. BOIG Property Consulting zajmuje się w tej chwili komercjalizacją i rekomercjalizacją ponad 20 galerii i parków handlowych oraz centrów outletowych w całej Polsce i każdy z nich ma własną specyfikę. Właśnie rodzaj centrum handlowego oraz wielkość miasta są przesłankami, które musimy brać pod uwagę, gdy rozpoczynamy proces poszukiwania najemców.

- Przykładem różnicy w podejściu do selekcji najemców, w zależności od wielkości miasta, mogą być centra handlowe: Gemini Jasna Park w Tarnowie oraz Focus Mall w Bydgoszczy. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z mniejszym miastem, którego mieszkańcy mają niższą siłę nabywczą. Opracowując koncepcje wynajmu obiektu i doboru marek skoncentrowaliśmy się na pozyskaniu rozpoznawalnych marek ze średniej półki cenowej np. C&A . Natomiast Bydgoszcz to duże, zasobne miasto, w którym silnie działała już konkurencja. Przyjęliśmy więc założenie, że obiekt Focus Mall musi się czymś wyróżniać aby przyciągnąć do siebie klientów, pozycjonowaliśmy go się jako centrum luksusowe. Dlatego pracowaliśmy nad pozyskaniem marek selektywnych np. Deni Cler, Hugo Boss, Mexx, Simple oraz modowych m.in.: H&M, Mango, Zara. W niedługim czasie galeria w Bydgoszczy została uznana za najlepsze centrum w mieście.

- W tradycyjnych centrach handlowych rozpoczynamy proces wynajmu od negocjacji z klientami kluczowymi. Takimi najemcami są: sieci spożywcze, duże sieci odzieżowe, markety AGD RTV czy artykuły dla domu. Najpierw projektujemy dla nich sklepy. Dopiero później rysujemy powierzchnię dla innych najemców i planujemy ich rozłożenie w centrum handlowym. Tak też było w przypadku wkrótce otwieranej Gemini Jasna Park w Tarnowie. Jako pierwsze umowy podpisały Tesco, Castorama i Media Markt. To ważna kolejność. Najemcy kluczowi często mają specyficzne wymagania np. chcą rozmieszczenia sklepu na dwóch piętrach z wewnętrzną windą łączącą obie kondygnacje. Mamy duże doświadczenie w pracy z takimi klientami więc wiemy, co możemy im zaoferować i jakie są techniczne możliwości aranżacji powierzchni centrum. Dla pozostałych najemców ważny jest, w jakiej odległości od klientów kluczowych znajdzie się ich sklep. Bardzo ważny dla dobrego działania centrum handlowego jest odpowiednio dobrany mix najemców aby każdy z klientów (kobiety, mężczyźni, młodzież dzieci czy osoby starsze) przychodzący do galerii mógł znaleźć produkty odpowiednie dla niego.

- Bardzo ważne jest też pozyskanie takich najemców jak banki, sieci komórkowe, apteki czy poczta aby w jednym miejscu zlokalizować wszelkie usługi, z których każdy na co dzień musi korzystać. To powoduje większą odwiedzalność centrum i co za tym idzie większe obroty. Kolejne kryteria doboru najemców to:

- rozpoznawalność marki na rynku, jej atrakcyjność dla konsumenta

- opinia o firmie, jako najemcy centrum handlowego (płaci na czas czynsz, osiąga spodziewane obroty i zyski)

- obecność marki na lokalnym rynku – jeśli jej nie ma wówczas staje się szczególnie silnie pożądanym najemcą

- półka cenowa na jakiej znajduje się marka, musi pasować do profilu centrum

- Inaczej jest przy centrach outletowych np. Fashion House Outlet Centre. Specyfika tego typu obiektów sprawia, że nie występują tu klienci kluczowi z branży spożywczej czy markety budowlane oraz usługi. Ze względu na charakter centrum outlet dochodzą tu dwie specyficzne przesłanki: Marka powinna być uważana za modną oraz pożądaną przez dużą liczbę klientów. Dzięki pozyskaniu takiego najemcy do centrum przyjadą wielbiciele mody i tej metki, których nie stać na zakup jej w normalnych cenach. A także osoby, które poszukują artykułu przeoczonego w czasie, gdy był ona sprzedawany w regularnym centrum handlowym. Ważne jest też aby dana marka była dostępna w sieci dysponującej dużą liczbą sklepów. Ponieważ towar w outletach pochodzi z wyprzedaży, końcówek serii, zapasów magazynowych itp. marka musi osiągnąć masę krytyczną, która umożliwi jej zapełnienie sklepu w outlecie - podkreśla Tomasz Rydlewski.

Oceń artykuł:

Tomasz Rydlewski z BOIG: Konsekwentny dobór marek, może zadecydować o sukcesie centrum

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.