Tomasz Zalewski, TRIAS SA: Wdrożenie technologii LED daje korzyści zarządcom centrów handlowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-06-27 | 08:00

Technologie LED stają się coraz bardziej popularne. Coraz częściej ich zastosowanie można zauważyć także w centrach handlowych. Jakie rodzaje technologii LED można wykorzystać w tych obiektach? Które z nich są najczęściej spotykane oraz jaki jest koszt takiej realizacji? O tym wszystkim opowiada Tomasz Zalewski, dyrektor techniczny AV Integration TRIAS SA.

Na zewnątrz kompleksów handlowych instaluje się wielkoformatowe ekrany LED. Nośniki tego typu umożliwiają emisję kontrastowego, dobrze widocznego obrazu przy świetle dziennym (nawet w pełnym słońcu) i są odporne na warunki atmosferyczne. Wielkość wykorzystywanych ekranów LED zaczyna się od kilkunastu metrów kwadratowych, największe mają nawet powyżej 100 mkw. Nośniki umieszcza się w centralnym punkcie, np. tuż przy głównym wejściu do budynku galerii handlowej lub na środku parkingu.

Wyświetlacze LED wykorzystywane są również na parkingach podziemnych i wielopoziomowych. Ułatwiają one klientom centrów handlowych znalezienie wolnego miejsca, wskazując ilość wolnych miejsc na danym poziomie i ich lokalizację.

Innowacyjną wersją wielkoformatowych ekranów diodowych jest system liter LED. Pozwala on na wyświetlanie obrazu wysokiej rozdzielczości na obiektach o nieregularnych formach. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu małych modułów diodowych, z których układa się wyświetlacze o dowolnych rozmiarach i kształtach. TRIAS S.A. zainstalował pierwszy w Polsce system liter LED na dachu budynku MDM przy pl. Konstytucji w Warszawie. Drugą tego typu instalację firma zrealizowała w Mediolanie we Włoszech.

Koszty instalacji są ściśle związane z wielkością ekranu, miejscem montażu, warunkami instalacyjnymi oraz lokalizacją obiektu. Dlatego nie można w tym przypadku uśrednić kosztów. Podobnie jest z czasem trwania wdrożenia technologii LED. Fizyczna instalacja wyświetlaczy LED zajmuje kilka dni, łącznie z podłączeniem okablowania, konfiguracją i uruchomieniem systemu zarządzającego. Należy jednak pamiętać, że fizyczna instalacja związana jest z odpowiednim przygotowaniem, które obejmuje przygotowanie projektów konstrukcji i elektryki, przygotowanie odpowiedniego systemu zgodnie z wymaganiami klienta, uzgodnienia z projektantami obiektu, czasami uzyskanie wszelkich pozwoleń, co w sumie zajmuje kilka tygodni, nawet do miesiąca. Nie możemy zapomnieć także o czasie produkcji systemu. Wyświetlacze w technologii LED produkowane są indywidualnie dla każdego klienta, zgodnie z ustalonym kształtem, wielkością i innymi parametrami technicznymi. W zależności od wybranej technologii czas produkcji wraz z transportem do klienta zajmuje 4-6 tygodni.

Reklama na nośnikach cyfrowych to bardzo skuteczny sposób dotarcia do klientów. W odróżnieniu od tradycyjnych billboardów, plakatów czy standów jest dynamiczna, dlatego jak żadna inna przykuwa uwagę. Co więcej daje możliwość prezentowania bardziej zróżnicowanego przekazu, który skuteczniej dociera do jego odbiorców. Cyfrowe nośniki mają również tę zaletę, że poza reklamami można na nich wyświetlać treści niekomercyjne. Jeśli kontent jest odpowiednio przygotowany, widzowie oglądają go z zainteresowaniem. Jak pokazują badania multimedialna reklama jest bardziej zauważalna i na dłużej pozostaje w pamięci.

Wdrożenie technologii LED daje korzyści zarówno właścicielom sklepów i punktów usługowych znajdujących się na terenie kompleksów handlowych, jak i zarządcom samych centrów. Tym pierwszym umożliwia zwrócenie uwagi klientów na dany sklep lub produkt, poinformowanie o nowościach, aktualnych promocjach. Zarządcom centrów handlowych wdrożenie nowoczesnych technologii pozwala zwiększyć przychody z reklam. W odróżnieniu od tradycyjnych billboardów na cyfrowych nośnikach można równocześnie prowadzić kilka kampanii promocyjnych. Ogromną zaletą jest też możliwość elastycznego zarządzania treściami emitowanymi na ekranach. Kontent można zmodyfikować w dowolnym momencie. Trwa to zaledwie chwilę, nie wymaga ponownego drukowania i dystrybucji.

Dziś trudno wyobrazić sobie centra handlowe bez nowoczesnych technologii. Standardem stały się już systemy Digital Signage wewnątrz obiektów. Obecnie coraz więcej centrów handlowych decyduje się na zainstalowanie wielkoformatowych ekranów LED na zewnątrz obiektów.

Wyświetlacze diodowe, w tym także wszelkie źródła światła, wykorzystują technologię LED. Główną zaletą jest niski pobór mocy, a duża wydajność światła. Jak wspomniałem, dynamiczne kolorowe reklamy przyciągają wzrok klientów. Jestem przekonany, że wyświetlacze LED przedstawiające różnego rodzaju animacje to dopiero początek, mimo że ze wspomnianą technologią niemal wszyscy są już zaznajomieni.

Potrzeby klientów wymuszają pewne zmiany parametrów wyświetlaczy. Ekrany stojące czy wiszące w pobliżu centów handlowych, oglądane są z dużej odległości, nie muszą mieć dużych rozdzielczości. Natomiast instalacje wewnętrzne, na które klienci patrzą z bliska, wymagają większej rozdzielczości. Producenci ekranów diodowych dążą do zmniejszenia odległości pomiędzy pikselami, aby na wyświetlaczu oglądanym z bardzo małych odległości nie było widocznych punktów (pikseli). Tego typu technologie wykorzystują system diodowy SMD, które mogą być bardzo małych rozmiarów, a jednocześnie generują odpowiedni poziom jasności. Drugim istotnym kryterium produkcji ekranów jest tworzenie powierzchni nieregularnych. Do kwadratowych czy prostokątnych ekranów, zwłaszcza wewnątrz obiektów, wszyscy się już przyzwyczaili. Technologia umożliwia tworzenie różnego rodzaju krzywizn, które wzbudzają większe zainteresowanie.

Kolejnym krokiem tej technologii, czy ogólnie systemu cyfrowej prezentacji treści, będzie wprowadzenie interakcji. Instalacje ekranów o bardzo wysokiej rozdzielczości połączone z innymi systemami umożliwiającymi pełną interakcję będą się z pewnością rozwijały. Dzięki nim klienci mogą przeglądać ofertę danego sklepu czy restauracji, mogą zagrać w interaktywną grę z innymi osobami mając do dyspozycji duży, bardzo czytelny ekran LED.

Oceń artykuł:

Tomasz Zalewski, TRIAS SA: Wdrożenie technologii LED daje korzyści zarządcom centrów handlowych

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.