Na zewnątrz kompleksów handlowych instaluje się wielkoformatowe ekrany LED. Nośniki tego typu umożliwiają emisję kontrastowego, dobrze widocznego obrazu przy świetle dziennym (nawet w pełnym słońcu) i są odporne na warunki atmosferyczne. Wielkość wykorzystywanych ekranów LED zaczyna się od kilkunastu metrów kwadratowych, największe mają nawet powyżej 100 mkw. Nośniki umieszcza się w centralnym punkcie, np. tuż przy głównym wejściu do budynku galerii handlowej lub na środku parkingu.
Wyświetlacze LED wykorzystywane są również na parkingach podziemnych i wielopoziomowych. Ułatwiają one klientom centrów handlowych znalezienie wolnego miejsca, wskazując ilość wolnych miejsc na danym poziomie i ich lokalizację.
Innowacyjną wersją wielkoformatowych ekranów diodowych jest system liter LED. Pozwala on na wyświetlanie obrazu wysokiej rozdzielczości na obiektach o nieregularnych formach. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu małych modułów diodowych, z których układa się wyświetlacze o dowolnych rozmiarach i kształtach. TRIAS S.A. zainstalował pierwszy w Polsce system liter LED na dachu budynku MDM przy pl. Konstytucji w Warszawie. Drugą tego typu instalację firma zrealizowała w Mediolanie we Włoszech.
Koszty instalacji są ściśle związane z wielkością ekranu, miejscem montażu, warunkami instalacyjnymi oraz lokalizacją obiektu. Dlatego nie można w tym przypadku uśrednić kosztów. Podobnie jest z czasem trwania wdrożenia technologii LED. Fizyczna instalacja wyświetlaczy LED zajmuje kilka dni, łącznie z podłączeniem okablowania, konfiguracją i uruchomieniem systemu zarządzającego. Należy jednak pamiętać, że fizyczna instalacja związana jest z odpowiednim przygotowaniem, które obejmuje przygotowanie projektów konstrukcji i elektryki, przygotowanie odpowiedniego systemu zgodnie z wymaganiami klienta, uzgodnienia z projektantami obiektu, czasami uzyskanie wszelkich pozwoleń, co w sumie zajmuje kilka tygodni, nawet do miesiąca. Nie możemy zapomnieć także o czasie produkcji systemu. Wyświetlacze w technologii LED produkowane są indywidualnie dla każdego klienta, zgodnie z ustalonym kształtem, wielkością i innymi parametrami technicznymi. W zależności od wybranej technologii czas produkcji wraz z transportem do klienta zajmuje 4-6 tygodni.
Reklama na nośnikach cyfrowych to bardzo skuteczny sposób dotarcia do klientów. W odróżnieniu od tradycyjnych billboardów, plakatów czy standów jest dynamiczna, dlatego jak żadna inna przykuwa uwagę. Co więcej daje możliwość prezentowania bardziej zróżnicowanego przekazu, który skuteczniej dociera do jego odbiorców. Cyfrowe nośniki mają również tę zaletę, że poza reklamami można na nich wyświetlać treści niekomercyjne. Jeśli kontent jest odpowiednio przygotowany, widzowie oglądają go z zainteresowaniem. Jak pokazują badania multimedialna reklama jest bardziej zauważalna i na dłużej pozostaje w pamięci.
Wdrożenie technologii LED daje korzyści zarówno właścicielom sklepów i punktów usługowych znajdujących się na terenie kompleksów handlowych, jak i zarządcom samych centrów. Tym pierwszym umożliwia zwrócenie uwagi klientów na dany sklep lub produkt, poinformowanie o nowościach, aktualnych promocjach. Zarządcom centrów handlowych wdrożenie nowoczesnych technologii pozwala zwiększyć przychody z reklam. W odróżnieniu od tradycyjnych billboardów na cyfrowych nośnikach można równocześnie prowadzić kilka kampanii promocyjnych. Ogromną zaletą jest też możliwość elastycznego zarządzania treściami emitowanymi na ekranach. Kontent można zmodyfikować w dowolnym momencie. Trwa to zaledwie chwilę, nie wymaga ponownego drukowania i dystrybucji.
Dziś trudno wyobrazić sobie centra handlowe bez nowoczesnych technologii. Standardem stały się już systemy Digital Signage wewnątrz obiektów. Obecnie coraz więcej centrów handlowych decyduje się na zainstalowanie wielkoformatowych ekranów LED na zewnątrz obiektów.
Wyświetlacze diodowe, w tym także wszelkie źródła światła, wykorzystują technologię LED. Główną zaletą jest niski pobór mocy, a duża wydajność światła. Jak wspomniałem, dynamiczne kolorowe reklamy przyciągają wzrok klientów. Jestem przekonany, że wyświetlacze LED przedstawiające różnego rodzaju animacje to dopiero początek, mimo że ze wspomnianą technologią niemal wszyscy są już zaznajomieni.
Potrzeby klientów wymuszają pewne zmiany parametrów wyświetlaczy. Ekrany stojące czy wiszące w pobliżu centów handlowych, oglądane są z dużej odległości, nie muszą mieć dużych rozdzielczości. Natomiast instalacje wewnętrzne, na które klienci patrzą z bliska, wymagają większej rozdzielczości. Producenci ekranów diodowych dążą do zmniejszenia odległości pomiędzy pikselami, aby na wyświetlaczu oglądanym z bardzo małych odległości nie było widocznych punktów (pikseli). Tego typu technologie wykorzystują system diodowy SMD, które mogą być bardzo małych rozmiarów, a jednocześnie generują odpowiedni poziom jasności. Drugim istotnym kryterium produkcji ekranów jest tworzenie powierzchni nieregularnych. Do kwadratowych czy prostokątnych ekranów, zwłaszcza wewnątrz obiektów, wszyscy się już przyzwyczaili. Technologia umożliwia tworzenie różnego rodzaju krzywizn, które wzbudzają większe zainteresowanie.
Kolejnym krokiem tej technologii, czy ogólnie systemu cyfrowej prezentacji treści, będzie wprowadzenie interakcji. Instalacje ekranów o bardzo wysokiej rozdzielczości połączone z innymi systemami umożliwiającymi pełną interakcję będą się z pewnością rozwijały. Dzięki nim klienci mogą przeglądać ofertę danego sklepu czy restauracji, mogą zagrać w interaktywną grę z innymi osobami mając do dyspozycji duży, bardzo czytelny ekran LED.
Tagi: