2018 rok był ogromnym wyzwaniem dla całego rynku, nie tylko dla naszej branży - uważa Arkadiusz Szczepaniak, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Natura Sp. z o.o. Największym echem odbiły się wolne od handlu niedziele. Ustawa uderzyła głównie w sieci handlowe.
Dość długo mieliśmy nadzieję, że obroty przeniosą się na inne dni tygodnia. Niestety tak się nie stało. Przygotowaliśmy się na tę ewentualność i zrewidowaliśmy nasz budżet przychodowy i kosztowy. Trudno jednak nadrobić 2 dni w miesiącu całkowicie wyłączone ze sprzedaży oraz nieplanowany 12 listopada.
Główne działania marketingowe podejmowane przez centra i sieci handlowe w 2018 roku skupiały się na próbach przekierowania ruchu z niedzieli na inne dni tygodnia, ewentualnie do Internetu. Wiele sieci oferowało rabaty na zakupy zrobione w niedziele niehandlowe. Wydaje się, że spowodowało to jeszcze większe niż dotąd zainteresowanie możliwościami, jakie oferuje Internet i mobile. W działaniach sieci dało się też wyraźnie odczuć coraz większe problemy związane z rynkiem pracy. Niektóre z nich pokusiły się nawet o przygotowanie kampanii 360 w celu pozyskania pracowników.
W tym roku Drogerie Natura podjęły dwie ważne inicjatywy: doroczna loteria urodzinowa Klubu Natura oraz uruchomienie aplikacji dla klubowiczów. Nasza loteria, organizowana już drugi rok z rzędu, cieszy się ogromnym powodzeniem wśród naszych klientów. Klub przez 2 lata działalności zrzeszył już ponad 1 200 000 uczestników. Łączna liczba nagród w tegorocznej edycji loterii wynosiła ponad 7400. Zasady uczestnictwa w zabawie były bardzo proste. Każdy klubowicz za zakupy ponad 35 zł dostawał zdrapkę. Po zdrapaniu mógł wygrać gwarantowaną nagrodę natychmiastową, m.in. kosmetyki, karty podarunkowe i markowe kosmetyczki. Na zdrapce znajdował się również kod uprawniający do wzięcia udziału w losowaniu nagród głównych, w tym jednego ze 100 urządzeń AGD oraz samochodu marki Toyota Yaris Active Hybrid. Wystarczyło zalogować się na stronie loterii i zarejestrować swoją zdrapkę. Cała loteria była szeroko promowana w prasie, radiu, na zewnętrznych nośnikach w dużych miastach i w samych drogeriach.
Uruchomienie aplikacji Klubu Natura jest kolejnym etapem rozwoju programu lojalnościowego. Dzięki aplikacji można zapisać się do Klubu Natura i dokonywać zakupów z użyciem karty elektronicznej znajdującej się w aplikacji. Wprowadzenie aplikacji mobilnej to także dodatkowy kanał komunikacji. Dzięki powiadomieniom PUSH klient dostaje informacje o nowej ofercie promocyjnej oraz o spersonalizowanej ofercie przygotowanej tylko dla niego.
Z całą pewnością nadchodzący rok będzie pełen innowacyjnych rozwiązań. Postęp technologiczny i umiejętność jego wykorzystania w prowadzeniu biznesu daje ogromną przewagę nad konkurencją. Na pewno przez wielu graczy branży retail zeprezentowane zostaną nowe koncepty, eksplorowany i rozwijany będzie kanał mobile.