Utrwalają się niekorzystne zmiany demograficzne

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2016-03-07 | 08:55

Czego powinni obawiać się zarządcy polskich centrów i galerii handlowych? Co wpływa na główny trafik i czy zmiany demograficzne będą miały znaczenie w targecie oraz odwiedzalności tych że miejsc? Na te i na wiele innych pytań szukaliśmy odpowiedzi w rozmowie z Maciejem Bartmińskim, prezesem Market Side Sp. z o.o.

Co powinno budzić obawy zarządców centrów i galerii handlowych w Polsce?

Jednym z najbardziej niekorzystnych aktualnie zjawisk, które w dużej części dotyczą centrów handlowych, jest wzrost sprzedaży przez internet, istotny szczególnie w elektronice i odzieży. Ze względu na dynamiczny rozwój mniejszych formatów spożywczych, spada również znaczenie hipermarketów, które w wielu obiektach mają wysoki udział w GLA i są głównym generatorem trafiku. To zjawisko powinno być odczuwalne w ponad 100 centrów handlowych, w których oferta spożywcza to 40% i więcej całkowitego GLA.

A co poza tym?

Utrwalają się niekorzystne zmiany demograficzne.

Czy one również będą miały wpływ na dalszą działalność obiektów handlowych?

Ich skala w ujęciu rocznym nie jest wielka, popatrzmy jednak na kilka danych, pokazujących dynamikę w okresie ostatnich 15 lat. Liczba osób w wieku poniżej 20 lat zmalała o ponad 3 mln, osób w wieku 60 i więcej lat wzrosła o ponad 2 mln. Średnia wielkość gospodarstwa domowego spadła z 3.2 do 2.7 osób, przy czym spadek ten nastąpił głównie w miastach. Do tego dochodzi emigracja, według statystyk Eurostatu ok. 2 mln Polaków przebywa na stałe w innych państwach europejskich, głównie w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Te zmiany wpływają na wiele sfer naszego życia, a operatorzy centrów muszą mieć ich świadomość.

Pana zdaniem, jaka przyszłość czeka polskie centra i galerie handlowe?

W mojej opinii coraz większe znaczenie ma kreowanie centrum handlowego jako miejsca, do którego klienci po prostu lubią przychodzić, dobrze się w nim czują, niekoniecznie robiąc zakupy – choć te są oczywiście racją bytu centrów. Coraz większą uwagę marketingowców przyciąga tzw. shopping experience. W przypadku centrów handlowych jest to coś znacznie przekraczającego zadowolenie z samych zakupów, warunkowane doborem najemców i poziomem obsługi. To również postrzeganie czy wręcz odczuwanie samego centrum, emocje – i ich skala - związane z odwiedzinami, poczucie bycia w miejscu stworzonym „dla mnie”, miejscu do którego chce się wracać. Ten czynnik oraz dobra współpraca z najemcami to warunki rozwoju.

Oceń artykuł:

Utrwalają się niekorzystne zmiany demograficzne

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.