Vishesh Bhatia, Jumbo Electronics: Nowe kanały social mediów mogą zagrozić pozycji dotychczasowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-03-26 | 08:00
W XXI wieku, dobie nowych technologii i Internetu, firmy coraz większą wagę muszą przywiązywać do obecności w social mediach i e-commerce. Dziś nie wystarczy już strona internetowa czy profil na portalu facebook. Klienci oczekują obecności swoich ulubionych marek na instagramie, pintereście, twitterze czy snapchacie. O zaletach e-commerce i nowych formach promocji opowiada Vishesh Bhatia, CEO Jumbo Electronics.

Czy można powiedzieć, że e-commerce to ważny trend w Zjednocznych Emiratach Arabskich oraz innych państwach na Bliskim Wschodzie?
Inicjatywy związane z e-commerce w tym regionie nadal borykają się z różnymi wyzwaniami, od braku zaufania klientów do skutecznej logistyki. Jednak szacunki badawcze mówią, że 30 mln ludzi na Bliskim Wschodzie robi zakupy on-line – to wzrost o 20% od 2011 roku, a wartość rynku e-commerce może wzrosnąć z 9 mld dolarów w 2012 roku do 15 mld w 2015 roku. Z tych 15 mld dolarów udział Arabii Saudyjskiej wynosić będzie 2.7 mld, Kataru 1.25 mld, a lwią część stanowić będzie udział Zjednoczonych Emiratów Arabskich – 5.1 mld (dzisiejsze raporty wyceniają te rynki odpowiednio na 1 mld dolarów, 700 mln i 2.9 mld).
W czym upatruje Pan przyczyn takich wzrostów?
Trwałe wzrosty wydatków na zakupy on-line na Bliskim Wschodzie są wynikiem kilku czynników: nowych konsumentów kupujących w Internecie po raz pierwszy, detalistów rozpoczynających swoją obecność on-line lub zwiększających swoją aktualną ofertę on-line, dużej liczby międzynarodowych detalistów kierujących marketing bezpośrednio do konsumentów i wreszcie gwałtownego rozwój handlu mobilnego.
A co klienci najchętniej kupują w Internecie?
Nie będzie w tym nic zaskakującego – na liście zakupów dominują podróże (około 48%), następnie jest elektronika użytkowa, komputery, biżuteria i zegarki, bilety na imprezy.
Co według Pana jest najbardziej interesującym elementem obecnego rozwoju przestrzeni e-commerce?
Niektóre z najciekawszych rzeczy o którym czytaliśmy to:
- Nasza wyobraźnia jest podsycana od kiedy CEO firmy Amazon – Jeff Bezos ogłosił, że jego firma planuje rozpocząć oferowanie dostaw w ciągu 30 minut, za pomocą dronów (drogą powietrzną) takich jak „Octocopters”
- Co-browsing-shopping – czyli jednoczesne przeglądanie stron internetowych i kupowanie. To tak jakby iść na zakupy ze swoimi przyjaciółmi. Wirtualnie.
- IP intelligence: Mysz analizująca ruchy tak, że na chwilę przed potencjalnym wylogowaniem się konsumentowi przedstawiana jest prezentacja z nowymi ofertami, co ma go skłonić do ponownego rozważenia decyzji o zakupie. Tak jak na Picreel.com.
- Wirtualne sklepy Subwaya: składasz zamówienie kiedy idziesz do pracy rano w Subwayu. Produkty są dostarczone do twojego domu do czasu twojego powrotu wieczorem.
- Moblie app pozwalający klientom sklepów detalicznych pominąć linie realizacji transakcji
Wygoda robienia zakupów w sklepach, kiedy mamy do kupienia tylko kilka produktów spożywczych, może być utrudniona przez długie kolejki. To stało się mózgiem pomysłu QThru na reorganizację i rozwinięcie ich aplikacji, która pozwala klientom przeglądać, skanować i kupować produkty przez telefony komórkowe. Możliwość ominięcia kolejek to atrakcyjna perspektywa dla wielu osób.
- Rzeczywisty Internet: brazylijska sieć odzieżowa wyświetla przycisk „lubię to” przy rzeczach w swoich sklepach, w świecie rzeczywistym
Jak zatem rozwijają Państwo swoją strategię e-commerce na Bliskim Wschodzie tak, aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów?
Nasza strategia e-commerce zmierza do zaspokojenia różnorodności kulturowej i etnicznej w regionie. Po szeroko zakrojonych badaniach i okresie planowania przez ostatnie 8 miesięcy, teraz przeszliśmy do fazy realizacji, której celem jest uruchomienie uaktualnionej wersji beta od kwietnia 2014.
Do kogo skierowane będą działania w zakresie e-commerce?
E-commerce zapewnia rozwiązania, które pozwalają zaspokoić potrzeby przemieszczających się populacji emigrantów, lokalnych mieszkańców, dużej grupy turystów odwiedzającej region, zwłaszcza Zjednoczone Emiraty Arabskie, które docelowo w 2020 roku ma odwiedzić 20 mln turystów, oraz sektor MSP.
A w oparciu o jakie elementy budują Państwo swoją strategię e-commerce?
Nasza strategia e-commerce uwzględnia wszystkie praktyczne zagadnienia będące bazą dla naszego regionu. Niektórymi z nich są: niska dostępność do Internetu w niektórych częściach regionu, wysoka dostępność telefonii komórkowej, względy bezpieczeństwa w postaci oszustw przy płatnościach lub niedostarczania produktów, showrooming, ludzie, którzy chcą dotknąć i poczuć produkty, przynajmniej te drogie towary, po poszukiwaniach on-line, a tym samym kliknięciu i wybraniu modeli etc.
Zapewne korzystają Państwo zatem także z social mediów. Które z tych kanałów są według Państwa najciekawsze?
Interesujące jest to, że obok „tradycyjnych” kanałów social mediów pojawiają się nowe, które mogą zagrozić pozycji dotychczasowych. Moja obecna lista to:
- Instagram bazujący na obrazach, łatwy w użyciu, osobisty
- Twitter: trzeba go zrobić, trzeba mieć taki kanał
- Tumblr i Pinterest zawsze są interesujące
I nadchodzące:
- Snapchat, czyli ulepszona wersja WhatApp i BBM, chwytająca szybko na Zachodzie, ale jeszcze nie tak szybko na Bliskim Wschodzie. Ale to tylko kwestia czasu zanim tutaj też tak się stanie.
Facebook ma siłę przebicia, ale w przyszłości… cóż, może stracić swoją przewagę.
Tak więc obowiązujące tendencje to łatwość użycia, personalność i szybkie kanały kontaktu.
Vishesh Bhatia jest jednym z prelegentów tegorocznego World Retail Congress Asia Pacific. Patronem medialnym wydarzenia jest Magazyn Galerie Handlowe.
Tagi:
Oceń artykuł:

Vishesh Bhatia, Jumbo Electronics: Nowe kanały social mediów mogą zagrozić pozycji dotychczasowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.