W biznesie wygrywa ten, kto ma lepszy wariant B

2020-06-18 | 09:00

Celem mojej firmy jest wspieranie firm poprzez dostarczanie im wiedzy, głównie dzięki organizowanym przez nas  szkoleniom, wykładom i konferencjom. W związku z pandemią, planowane wcześniej działania, uległy przesunięciu - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe - Jerzy Osika, Prezes Promedia.

Najbliższe szkolenie otwarte, o sklepach tymczasowych (Pop-up Forum) zaplanowaliśmy na 17 czerwca. Amerykańskie powiedzenie mówi, że w biznesie wygrywa ten, kto ma lepszy wariant B, dlatego zarówno to, jak i następne szkolenia przygotujemy w wersji online, by w jak największym stopniu uniezależnić się od zjawisk, na które nie mamy wpływu. Szkoleniom i wykładom, które prowadzę osobiście, zadedykowaliśmy już wcześniej oddzielną stronę (www.jerzyosika.com). Teraz prowadzę na niej również swój blog. Media branżowe (fashionbusiness.pl, i ambiente.info.pl), w całości przenieśliśmy do internetu. Ten nietypowy okres zmobilizował nas do przyspieszenia działań, związanych m.in. z transformacją cyfrową, które powinny pozytywnie wpłynąć na satysfakcję naszych klientów i dalszy rozwój firmy.  

Dużo zależy od tego, czy pandemia skończy się w pierwszym półroczu, jesienią, czy dopiero za rok. Obecne zachowania konsumentów koncentrują się głównie na zaspokojeniu podstawowych potrzeb związanych m.in. z zabezpieczeniem rodzin w żywność i zapewnieniem im poczucia bezpieczeństwa. Zgodnie z piramidą potrzeb Maslowa, potrzeby wyższego rzędu realizujemy dopiero w następnej kolejności, dlatego często wstrzymujemy się dziś z wydatkami, których w tej chwili nie uważamy za niezbędne. Konieczność pozostania w domu i zamknięcie większości placówek handlowych, gastronomicznych, usługowych i kulturalnych przeniosła nas w dużej mierze w świat online, kreując też wzrost zainteresowania niektórymi produktami, na przykład ułatwiającymi sporządzanie posiłków czy realizowanie aktywności fizycznej w domu. Poszukiwanie oszczędności zwiększyło zainteresowanie tańszą ofertą, tym bardziej, że ceny niektórych artykułów (m.in. spożywczych) wzrosły. 

Nieprzewidywalność przyszłości, obniżenie wynagrodzeń lub ich utrata , straty finansowe przedsiębiorców już teraz mocno obniżyły chęci i możliwości zakupowe polskich konsumentów, które będą malały wraz z czasem trwania zagrożenia Covid-19.

Wraz z otworzeniem sklepów, ich obroty będą więc znacznie niższe niż przed ich zamknięciem (w Chinach zmalały one na początku o ok. 70-80 proc.). Wielu najemców może niestety nie poradzić sobie z luką finansową, która (według raportu Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług) dla samej branży mody może wynieść między 10,9 a 32 mld zł (już po uwzględnieniu rządowego wsparcia w ramach „tarczy antykryzysowej”). Pojawi się więcej pustostanów, tak w galeriach, jak i na ulicach handlowych. Centra handlowe, które przetrwają będą zmuszone szukać nowych najemców (nie tylko handlowych). Według wspomnianego wcześniej raportu ZPPHiU udział e-commerce w handlu detalicznym wyniósł w ubiegłym roku ok. 10 proc., a w czasach pandemii mógł wzrosnąć o połowę. Nawet, gdyby wzrósł dwukrotnie i osiągnął 20 proc., to i tak większość zakupów będzie realizowanych stacjonarnie. Czy miejsce słabszych sieci zajmą silniejsze, krajowe lub zagraniczne? Biorąc pod uwagę, że kryzys ma charakter globalny, a mniejszy popyt wydłuży czas zwrotu z inwestycji, ewentualne przejęcia mogą wypełnić tylko część pustostanów. Po poprzednim kryzysie, rozpoczętym w latach 2008/9, oprócz e-commerce ogromnie wzrosła na świecie popularność sklepów tymczasowych (pop-up stores), która rośnie z roku na rok także w Polsce. Ten niedoceniany przez niektórych trzeci element omnichannel  może odegrać po obecnej pandemii jeszcze większą rolę niż kiedykolwiek dotąd. Dlaczego? Ta, charakteryzująca się niskimi kosztami, forma sprzedaży jest w stanie zaoferować klientom atrakcyjniejsze ceny. Pierwsze pop-upy zaczynały od sprzedaży outletowej, a to doświadczenie bardzo się przyda w kontekście nadmiaru towarów, które nie mogły być sprzedane w czasie zamknięcia większości punktów handlowych. Bardzo atrakcyjne dla konsumentów sklepy, które pojawiają się tu i teraz, oferują brakujące w danym miejscu produkty, unikalny visual merchandising, jak i dodatkowe atrakcje, uzupełniają często i promują sprzedaż online. Dla producentów i detalistów jest to tania forma przetestowania nowych lokalizacji, jak też pomysłów marketingowo-sprzedażowych. Dla wynajmujących pup-up stores (jak też pop-up restaurants, bars, events itp.) to dodatkowe przychody i więcej odwiedzających. Jak potwierdza dotychczasowa praktyka, często tymczasowi najemcy podpisują później długoterminowe umowy najmu. Skoro wszyscy na tym korzystają, to może warto to robić? Jak? O tym dowiesz się m.in. na www.popupforum.pl. Skoro handel przetrwał wojny i poprzednie kryzysy, to przetrwa i ten, dopasowując się do aktualnych oczekiwań klientów. Zróbmy wszystko, by był on dla nich na tyle interesujący, aby chcieli robić zakupy właśnie u nas.

Każda pomoc rządu jest mile widziana, choć ze względu na rozmiar potrzeb, żadna z dotychczasowych nie jest wystarczająca. Niektórzy ekonomiści opowiadają się za zwiększeniem deficytu budżetowego i zadłużenia zagranicznego, by w większym stopniu rząd mógł zasilić gospodarkę. Podobny zabieg okazał się pomocny podczas poprzedniego kryzysu i wpłynął pozytywnie na dalszy rozwój kraju.

Gdyby to był film science fiction, to powiedziałbym, że w tym roku natura zbuntowała się przeciwko nieodpowiedzialnym często działaniom człowieka i upomniała się o swoje prawa. Po topniejących lodowcach, powodziach, pożarach, zanieczyszczaniu oceanów i niszczeniu puszczy brazylijskiej, a w niektórych regionach globu również pladze szarańczy, mamy do czynienia z globalną zarazą. Możliwe, że błąd jednej lub kilku osób w Chinach przez efekt motyla wywołał katastrofę o światowym zasięgu. Wykonane w czasie pandemii zdjęcia nieba nad Krajem Środka i dużymi miastami na różnych kontynentach, które miałem okazję oglądać podczas webinariów światowej agencji trendów Fashion Snoops,  pokazały, że może nie być smogu, a niebo może być dwa razy czystsze niż dotychczas. Wiele osób pokusi się o refleksję nad dotychczasowym konsumpcjonizmem i częściej się zastanowi, zanim coś nowego sobie kupi. W czasach marketingu 3.0, będącego marketingiem wartości, konsumenci ocenią marki za ich postawę w czasie pandemii, zarówno w stosunku do klientów, pracowników, jak i dostawców. Zyskają marki, które są proekologiczne, odpowiedzialne społecznie i transparentne. Mocno zmieni  się handel, zmaleją obroty, zmniejszy się znaczenie tradycyjnych sklepów, wzrośnie rola e-commerce i sklepów tymczasowych. Zyska na popularności sharing (trend dzielenia i wymieniania się rzeczami i usługami, korzystania z produktów bez konieczności ich zakupu). Przykładem marki, która jest już aktywna w tym trendzie jest m.in. IKEA, która nie tylko sprzedaje meble, ale też zaczęła je wypożyczać. Im później uporamy się z pandemią, tym dłużej będziemy odczuwać jej gospodarcze skutki. Już Darwin uczył, że przetrwa nie ten, który jest najmądrzejszy czy najsilniejszy, lecz ten, który najlepiej dostosuje się do zmian, których nie można uniknąć. Obserwujmy więc bacznie wszystko, co dzieje się wokół i szybko reagujmy na zmiany, zarówno po to, by przetrwać, jak też by móc się nadal rozwijać, czego Ci serdecznie życzę.

Tagi: Jerzy Osika Koronawirus Promedia
Oceń artykuł:

Fot: Promedia Źródło: Promedia

Zobacz także

W biznesie wygrywa ten, kto ma lepszy wariant B

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.