W sklepie tradycyjnym klient może odbierać kolekcję pełnią zmysłów

2022-05-30 | 08:00

Poszczególne kanały sprzedaży dostarczają konsumentom wielu różnych i cenionych przez nich odmiennych funkcjonalności - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Grzegorz Lipnicki, Prezes Top Secret Sp. z o.o.


W sklepie online doświadczają przede wszystkim łatwości i komfortu przeglądania całej, z reguły znacznie szerszej oferty, z pełną dostępnością rozmiarów lub informacją o ich dostępności, praktycznie bez żadnego wysiłku i konieczności wizyty w sklepie. W efekcie mogą poświęcić znacznie mniej czasu na poszukiwania i wybór produktów. Zastosowane technologie cyfrowe pomagają jednocześnie w doborze najlepiej dopasowanego do klienta produktu nie tylko ze względu na wzrost, wagę i wiek, ale i preferencje stylizacyjne, a nawet wybory konsumentów o analogicznych preferencjach. Produkty są pokazane na modelach i modelkach, co znacznie podnosi doznania estetyczne, wielu osobom to pomaga w lepszym odbiorze wizualnym niż w sklepie tradycyjnym, w którym produkty pokazane są na wieszakach. Możliwe jest również poznanie opinii innych kupujących czy liczby osób oglądających, a tym samym zainteresowanych poszczególnymi produktami. Internetowa forma zakupów zapewnia jednocześnie bezpieczeństwo, co w obecnej pandemicznej rzeczywistości jest szczególnie ważne dla osób obawiających się narażania na wirusy.  

Z kolei w sklepie tradycyjnym klient może odbierać kolekcję pełnią zmysłów. Może dotknąć, ocenić fakturę materiału, a przede wszystkim przymierzyć produkt. Pozwala to podjąć bardziej racjonalną decyzję zakupową poprzez realne doświadczenie produktu, dopasowanego do własnej sylwetki, a nie tylko do jej wrażenia odzwierciedlonego na modelce/modelu. Poza możliwością dotyku, poznania zapachu czy przymierzenia produktu mogą również porozmawiać i poznać opinię doświadczonego doradcy, a nie rzadko również stylisty. Dla wielu klientów czas dostępu do produktu jest niezwykle krytyczny. Mimo olbrzymich postępów w procesach logistycznych sklepów internetowych praktycznie nie ma dzisiaj alternatywy dla zakupów na ostatnią chwilę, umożliwiających skorzystanie z kupionego produktu tego samego dnia - nie jutro, czy pojutrze, ale natychmiast po zakupie. Ponadto dla wielu konsumentów wizyta w sklepie to również mile spędzony czas, chwila relaksu i oderwania od codziennych spraw.

Zakupy offline stają się coraz bardziej swego rodzaju rytuałem, podczas którego doświadcza się przyjemności uczestniczenia w osobistym, a jednocześnie publicznym wydarzeniu. Zakupy stają się także substytutem utrzymywania relacji społecznych, podtrzymania więzi społecznych zarówno pomiędzy klientami (mikro społeczność), ale też z obsługą (znam osobiście obsługę sklepu) i z marką. Klienci mają swoje ulubione marki, które odwiedzają tak, jak się odwiedza znajomych. I wreszcie zakupy stają ponownie rozrywką, a nie tylko realizacją potrzeb. Już nie tak banalną i tanią, jak przed 2020 rokiem, ale bardziej złożoną, wyrafinowaną i drogą. To wymusi prawdopodobnie więcej zmian i modyfikacji procesów zakupowych offline niż pozostałe czynniki zmiany.

Jeżeli klient odwiedza ulubiony sklep tak jak znajomych, to ten sklep powinien być tak przygotowany na odwiedziny klientów jak przyjmuje się przyjaciół. Cała wizyta nie może sprowadzić się wyłączenie wyboru produktu i dokonania płatności. Powinna zostać nawiązana relacja z klientem. Podstawowe elementy to nie tylko powitanie, ale przede wszystkim rozmowa, odświeżenie wiedzy o sobie, o marce, o kolekcji, ale i o klientach. Podczas takich odwiedzin powinien znaleźć się czas i miejsce na rozmowę „o niczym”, na wypicie wspólnej kawy, a nawet odpoczynek. Dla klienta powinno to być miłe spotkanie z marką, poznanie jej unikalności, wyjątkowości oraz jakości. Samo przeprowadzenie transakcji powinno być błyskawiczne i realizowane niemal w „w locie”. Kasa nie będzie w takim procesie punktem centralnym. Może nawet w najbliższym czasie po prostu zniknąć, a klienci będą dokonywać transakcji mobilnie siedząc w strefie wypoczynku, popijając kawę i oczekując na spakowanie produktów.

Sam proces zakupu nie musi również oznaczać zakupu, a jedynie dopasowanie stylizacji do aktualnych potrzeb klientów. Sama idea dopasowania będzie kluczem, a to czy klient dokona zakupu, czy wypożyczenia  - stanie się drugoplanowe. W dobie szerszego myślenia o środowisku i ochronie planety, możliwość wypożyczenia dobrego i co za tym idzie drogiego produktu na jednorazową okazję stanie się warunkiem brzegowym wejścia do takiego procesu przez klienta. Czynnikiem różnicującym pozostanie pomysł i design, cała koncepcja sylwetki, którą oferuje dana marka.

Tagi: E-commerce / Omnichanel Grzegorz Lipnicki Top Secret
Oceń artykuł:

Fot: Top Secret Źródło: Top Secret

Zobacz także

W sklepie tradycyjnym klient może odbierać kolekcję pełnią zmysłów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.