Waldemar Nowakowski, Polska Izba Handlu: Handel będzie musiał zmierzyć się z wciąż postępującą dyskontyzacją

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-03-30 | 08:05

Obecny rok dla branży handlu detalicznego będzie charakteryzował się integracją w tej dziedzinie, rozwojem systemów franczyzowych oraz grup zakupowych. Dzięki takiej różnorodności, klient będzie miał większy wybór wśród najsilniejszych firm. Jaki to będzie rok? Z jakimi wyzwaniami będzie musiał się zmierzyć przedsiębiorca? Na te i wiele innych pytań odpowiedział Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

 


Co będzie największym wyzwaniem dla polskiej branży handlu detalicznego w roku 2015? Przed jakimi problemami stanie ten segment rynku?
Handel będzie musiał zmierzyć się z wciąż postępującą dyskontyzacją, tego typu sklepy będą wchodziły także w mniejsze formaty, co może być jeszcze bardziej dotkliwe dla innych małych i średnich przedsiębiorców. Dlatego tak ważna będzie integracja w handlu, rozwój systemów franczyzowych i grup zakupowych. Zawsze podkreślamy, że różnorodność w handlu jest najważniejsza dla klienta, bo to daje mu wybór, dlatego nie możemy doprowadzić do sytuacji, gdy na rynku będzie obecnych tylko kilka najsilniejszych firm.
Z czym będzie musiał się zmierzyć?
Rok 2015 w pełni pokaże następstwa zmian w Kodeksie Wykroczeń z listopada 2013 roku - zwiększono próg od którego kradzież pozostaje tylko wykroczeniem z 250zł do ¼ pensji minimalnej (obecnie 420zł). Złodzieje poczuli się bardziej bezkarni i zuchwali. Największym problemem są recydywiści, gdy kradną towar poniżej 420zł popełniają tylko wykroczenie, nie zostają wpisani do Krajowego Rejestru Karnego i następnego dnia mogą kraść dalej, nie istnieje żaden spis wykroczeń. Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami stara się o powstanie takiego rejestru wykroczeń, który uniemożliwiłby pracę złodziejom recydywistom – to jest szczególnie ważne dla handlu zadanie na przyszłość.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje sieciom handlowym pobieranie opłat od dostawców za przyjęcie towaru do sprzedaży (art. 15 ust. 1 pkt 4 UZNK) – zapis ten jest nieprawidłowo skonstruowany i wymaga naprawy. Zakazano „innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży”, a marża handlowa nie jest opłatą za przyjęcie towaru do sprzedaży. Opłaty za wsparcie sprzedaży są tańsze niż kampanie reklamowe, co jest potrzebne np. przy wprowadzaniu produktów na rynek. Utrudnia to promowanie produktów i zarządzanie przestrzenią na półkach. Zakaz pobierania opłaty za wsparcie sprzedaży rodzi patologie. Producenci kończąc współpracę z daną siecią handlową korzystają z art. 15 ust. 1 pkt 4 UZNK i żądają zwrotu tej opłaty. Istnieją już kancelarie prawne wyspecjalizowane właśnie w takich sprawach.
W jakich dziedzinach można upatrywać największych szans rozwoju w przyszłym roku (np. pojawią się nowe kanały komunikacji z klientami)? Jakie działania będą wiodły prym (np. twitter)?
Bez wątpienia jeżeli chodzi o komunikację z klientami przyszłością są nowe media: Internet, aplikacje mobilne. Czeka nas rewolucja e e-handlu - w porównaniu z Europą e –handel w Polsce jest jeszcze w powijakach, więc z pewnością będzie się rozwijał. Konsumentami staje się nowe pokolenie, dla którego Internet jest naturalnym środowiskiem, a zakupy w sieci normą. Jeżeli chodzi o marketing, obok tradycyjnych sposobów reklamy coraz popularniejszy staje się marketing szeptany, który wykorzystuje m.in. fora internetowe czy popularnych blogerów. Zmienia się sposób komunikacji - konsument za bardziej wiarygodną uznaje informację podaną przez człowieka takiego jak on, a nie aktorów z reklamy.
Co było największym wydarzeniem mającym wpływ na branżę handlu detalicznego w Polsce 2014 roku?
Od 1 lipca 2014 w Polce obowiązują nowe niższe stawki interchange (obecnie ok. 0,5%, wcześniej ok. 1,3%) - to ważna zmiana, o którą Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami zabiegała, ponieważ opłaty te były u nas najwyższymi w Europie. Komisja Europejska także planuje obniżenie interchange w całej Unii Europejskiej (do ok. 0,2% - 0,3%), powstała również inicjatywa ustawodawcza posła Wincentego Elsnera proponująca kolejne zmniejszenie interchange w Polsce. Te zmiany przyczyniają się to do rozwoju obrotu bezgotówkowego. Jednak należy przypominać przedsiębiorcom: zmniejszenie tej opłaty może nie nastąpić automatycznie. Firmy muszą podpisać odpowiedni aneks do umowy z agentem rozliczeniowym, aby odczuć skutki niższych opłat interchange.

Oceń artykuł:

Waldemar Nowakowski, Polska Izba Handlu: Handel będzie musiał zmierzyć się z wciąż postępującą dyskontyzacją

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.