Wiedza o kliencie jest kluczem do sukcesu, również w branży e-commerce

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2016-08-11 | 10:50

Opublikowany w czerwcu br. raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” jest doskonałym źródłem informacji na temat postaw, zwyczajów oraz motywacji polskich konsumentów kupujących przez Internet. Wynika z niego m.in., że prawie połowa, bo 48% wszystkich przebadanych internautów zadeklarowało dokonywanie jakichkolwiek zakupów online w przeszłości. Wśród zalet e-zakupów respondenci podawali przede wszystkim wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy oraz większy wybór produktów niż w sklepach tradycyjnych.

Produktem najczęściej kupowanym przez Internet jest odzież. Przy czym kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po takie kategorie produktów, jak odzież, akcesoria i dodatki. Czy duża częstotliwość zakupów odzieży w sklepach internetowych jest wynikiem działań promocyjnych prowadzonych przez te sklepy?
Najsilniej promowaną branżą w e-handlu jest moda. Sklepy online z ubraniami, butami i dodatkami znajdują się na czele wszystkich rankingów z miesięczną liczbą odsłon na poziomie ponad 1 miliarda w przypadku lidera – Bonprix.pl. Zaraz za nim plasują się Zalando.pl i Domodi.pl – liczba odsłon jest tu co prawda dwa razy niższa, jednak liczba użytkowników jest zbliżona. Jeśli spojrzymy na pierwszą dziesiątkę wszystkich sklepów internetowych zauważymy, że pierwszą ósemkę tworzą sklepy z ubraniami. To pokazuje z jednej strony, jak duży jest to rynek, z drugiej natomiast, duże kampanie w modelu performance z pewnością się w tym przypadku opłacają. Ubrania to niedrogie produkty, niewymagające długiego namysłu przed podjęciem decyzji o zakupie.

Co więcej, większość e-sklepów zapewnia darmowy i bezproblemowy zwrot. W takim przypadku zakupy impulsowe zdarzają się częściej, a reklama szybciej przekłada się na sprzedaż. Potwierdzają to także wyniki tegorocznego raportu. Odzież, dodatki, akcesoria są na pierwszym miejscu najczęściej kupowanych produktów – 72%, a także na siódmym miejscu w rankingu intencji zakupowych – 34%. Czy zatem pozostałe 38% to osoby kupujące ubrania impulsowo, pod wpływem reklamy? Być może jest to zbyt duże uproszczenie – w końcu badanie realizowane było w kwietniu, kiedy większość osób właśnie kupiła ubrania na wiosnę i w najbliższym czasie nie planowała kolejnych zakupów. Nie zmienia to jednak faktu, że taki wniosek nasuwa się sam.

Sklepy internetowe z odzieżą muszą więc bardzo dobrze znać skuteczne metody promocji. Z jakiego typu reklam najczęściej korzystają e-sklepy sprzedające ubrania?
Przy efektywnych kampaniach reklamowych kluczowe znaczenie ma dobrze przygotowana i efektywna kreacja. Analizowanie kreacji jest bardzo często ciekawą podpowiedzią, co aktualnie najlepiej się sprzedaje. W ciągu miesiąca Bonprix emituje około 1000 kreacji, a Zalando i Domodi około 700. Jest ich tak wiele, ponieważ kampanie reklamowe w modelu performance bardzo często wykorzystują automatyczne tworzenie kreacji. Dzięki temu mechanizmowi użytkownik widzi na bannerze to, co ma największą szansę się sprzedać. Oczywiście ten mechanizm bywa bardzo prosty – zrobiło się ciepło, więc emitowane są reklamy z letnimi sukienkami, ale może być też bardziej zaawansowany i wykorzystywać remarketing – jeśli dane „ciasteczko” szukało wcześniej sukienek. Warto zaznaczyć, że – jak wynika z raportu – ten ostatni mechanizm wielu internautów uznaje za natrętny i uciążliwy – 34% respondentów wymienia to zjawisko wśród najczęściej napotykanych problemów podczas zakupów online, co daje mu drugą pozycję w tym niekorzystnym rankingu.

Tagi:
Oceń artykuł:

Wiedza o kliencie jest kluczem do sukcesu, również w branży e-commerce

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.