Współpraca z agencją PR powinna mieć charakter ciągły

2019-08-20 | 09:00

W dzisiejszych czasach komunikacja zewnętrzna i związany z nią wizerunek firmy mają taki sam wpływ na wynik biznesowy, jak produkcja, sprzedaż czy cena akcji. Często nawet ta ostatnia jest wprost zależna od wizerunku firmy, tak w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych. Główne zagrożenia definiowane obecnie, jeżeli chodzi o komunikację i reputację firmy, to cyberprzestępczość, fakenews’y oraz wyzwania regulacyjne. Eksperci oceniają, że firma w razie kryzysu może stracić nawet do ok. 40% swojej wartości i wiele z nich nigdy nie odbudowuje w pełni swojej wartości po kryzysie - uważa Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Zgodnie z informacjami zaprezentowanymi na European Communication Summit 2019 80% organizacji musiało mobilizować swoje zespoły do walki z kryzysem wizerunkowym w ciągu ostatnich dwóch lat. 28% zdarzeń typu kryzysowego rozprzestrzenia się w mediach społecznościowych w ciągu godziny, a 69% kryzysów rozwija się w ciągu doby. Dlatego posiadanie wsparcia w postaci agencji PR, której działanie będzie uzupełniać aktywności własnego działu komunikacji, wydaje się niezbędne. Nie należy w tym miejscu rozróżniać, co jest lepsze – dział wewnętrzny czy agencja. Jakkolwiek zakres zadań obu tych jednostek w dużym stopniu pokrywa się, to w razie kryzysu może to pozwolić na szerszy monitoring sytuacji oraz osiągnięcie synergii współpracy. Wewnętrzny dział PR na pewno będzie lepiej rozumiał specyfikę firmy i branży, co przyda się w tworzeniu precyzyjnych komunikatów, ale z drugiej strony może mieć w pewien sposób skrzywioną percepcję, nie mając spojrzenia z zewnątrz. Z kolei agencja zewnętrzna, pomimo nieco słabszej znajomości pewnych szczegółów, np. technologicznych, może mieć szersze spojrzenie na mapę relacji związanych z problemem oraz z racji realizacji licznych projektów większe doświadczenie w działaniach kryzysowych, które dla ekipy firmowej są zdarzeniem incydentalnym.

Ponadto, biorąc pod uwagę liczbę podmiotów, do których trzeba dotrzeć w trakcie prac nad komunikacją oraz wizerunkiem, niezbędne jest często wsparcie zewnętrzne. Podmioty tworzące otoczenie firmy – takie jak: politycy, media, konsumenci, dziennikarze, trendsetterzy, organizacje pozarządowe, organizacje branżowe – wymagają często zarządzania komunikacją w tym samym czasie oraz przygotowania spersonalizowanych komunikatów, jak też monitoringu wszystkich mediów informacyjnych i społecznościowych. Jest to zadanie wymagające dużego zespołu doświadczonych specjalistów, na co wiele firm nie może sobie pozwolić.

Obecnie wiele firm korzysta z międzynarodowych agencji PR, co w przypadku kryzysów i działalności globalnej wydaje się być dobrym podejściem. W działaniach lokalnych zapewne lepiej sprawdzą się firmy miejscowe znające rynek i regionalne media. Nie wyklucza to korzystania z oddziałów firm zagranicznych, gdzie zaletą jest większe doświadczenie zebrane na różnych rynkach podczas realizacji dużej liczby projektów. Inną kwestią jest pytanie, na ile te doświadczenia są adekwatne w przypadku projektów lokalnych dotyczących problematyki legislacji. Z pewnością ważna jest stała i bezpośrednia komunikacja pomiędzy partnerami, która pozwala na opracowanie rozwiązań w czasie rzeczywistym i szybkie ich wdrażanie, zwłaszcza w oparciu o media społecznościowe.

Decydując się na kooperację, należy pamiętać, że współpraca z agencją PR powinna mieć charakter ciągły. Priorytetem powinno być monitorowanie i prognozowanie zagrożeń i zapobieganie im, zanim przybiorą kształt realnego kryzysu. Angażowanie agencji specjalizujących się w kryzysach do działań typu „gaszenie pożaru” jest praktykowane, ale nie powinno być normą. Do większości sytuacji można się przygotować, to jednak wymaga stałej i organicznej pracy zarówno agencji, jak i zlecającego – wypracowania standardów i zaufania oraz wcześniejszego sporządzenia planów na wypadek kryzysu.

Tagi: Maciej Ptaszyński PIH Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Źródło: PIH

Zobacz także

Współpraca z agencją PR powinna mieć charakter ciągły

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.