Wszyscy jesteśmy pod wielką presją

2020-05-07 | 09:00

Pandemia wirusa COVID-19 i obostrzenia wprowadzone przez polski rząd zmusiły przedsiębiorców do odnalezienia się w zupełnie innej rzeczywistości i to praktycznie z dnia na dzień - podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe - Michał Najgrodzki, Head of Asset Management, Grupa Capital Park.

Handel jest jedną z tych branż, która najmocniej odczuła skutki koronawirusa. Nawet przy optymistycznyWm założeniu ponownego otwarcia galerii handlowych pod koniec kwietnia lub na początku maja, branża jeszcze przez długi czas borykać się będzie z biznesowym pokłosiem tej sytuacji. Jak pokazują doświadczenia innych krajów, scenariusze szybkiego odrodzenia się sektora retail nie rysują się w różowych barwach. Przedsiębiorcy będący najemcami zwalniają pracowników i zamykają niektóre lokalizacje sklepów, co przyczynia się  z kolei do ubożenia społeczeństwa i tym samym odsuwa w czasie nadzieję na szybkie podniesienie się z krysysu. 

Przed właścicielami obiektów handlowych stoi obecnie szereg wyzwań, którym muszą sprostać. Największym wyzwaniem są negocjacje z bankami i instytucjami finansowymi w celu odroczenia rat kapitałowych czy kapitałowo-odsetkowych. To jedna z najważniejszych kwestii, której niestety, w przeciwieństwie do sytuacji Najemców nie reguluje Tarcza Antykryzysowa, mimo, że od samego początku postulowaliśmy o wprowadzenie takich zapisów w Ustawie. Jest to dla nas oczywista konsekwencja zawieszenia zobowiązań najemców centrów handlowych. Rozwiązanie takie wprowadzałoby skuteczny i równy podział ryzyka pomiędzy wszystkich uczestników rynku nieruchomości handlowych. Jeśli banki nie wyjdą przedsiębiorcom naprzeciw, wielu właścicieli galerii handlowych zdecyduje się na złożenie wniosków o upadłość, co w konsekwencji odbije się na najemcach, ale i setkach podmiotów świadczących usługi dla tego sektora (np. firm utrzymujących czystość, firm ochroniarskich czy serwisów technicznych) i ich pracowników. 

Tarcza Antykryzysowa w kontekście branży retail na tę chwilę nie spełnia swojej roli ponieważ niesymetrycznie rozkłada ciężar odpowiedzialności. Właściciele centrów handlowych zostali praktycznie pominięci w Ustawie, a są to najczęściej polskie spółki, które w perspektywie dalszego braku pomocy ze strony Państwa będą musiały zamknąć swoje obiekty. Ewidentnie zabrakło tu długofalowego spojrzenia na branżę jako całość.

Kolejne wyzwanie to nowe strategie i decyzje biznesowe, które z pewnością ewoluować będą w zależności od bieżącej sytuacji i podejmowanych kroków, w szczególności w zakresie szeroko pojętego „odmrażania gospodarki”. Jeśli działania Rządu będą przedwczesne lub zbyt późne – może się okazać, że nie będzie czego ratować i rynek samoczynnie się wykrwawi. Indywidualne negocjacje z najemcami centrów handlowych i wypracowanie nowych warunków współpracy po okresie pandemii tak by jak najszybciej płynność finansowa najemców była na optymalnym poziomie, to jest obecnie główny zakres działań jaki podejmują wynajmujący na rynku retail. Zdajemy sobie sprawę, że potrzeba czasu by odbudować obroty najemców handlu, jednak prowadzone przez nas rozmowy pozwalają wierzyć, że przy dobrej woli obu stron uda nam się wypracować korzystne rozwiązania, co już w niektórych przypadkach ma miejsce. Nie możemy zapominać w tym wszystkim o zmianach zachowań konsumenckich, które niebawem nastąpią. 

Z moich obserwacji wynika, że nawet po otwarciu galerii handlowych, klienci będą bardzo sceptyczni by dokonywać zakupów w miejscu, gdzie gromadzi się dużo osób. Lęk potęguje dodatkowo perspektywa nasilenia epidemii jesienią. Pamiętajmy, że galerie handlowe przyciągają klientów nie tylko ofertą zakupową ale także organizowanymi wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi czy kulturalnymi. O takiej działalności musimy niestety zapomnieć w najbliższych miesiącach. Wszyscy jesteśmy pod wielką presją dlatego dla dobra kondycji branży handlowej nie ustajemy w apelach o wprowadzenie naszych postulatów do Tarczy Antykryzysowej.

Tagi: Capital Park Michał Najgrodzki
Oceń artykuł:

Źródło: Capital Park

Zobacz także

Wszyscy jesteśmy pod wielką presją

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.