Wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy

2018-10-16 | 09:00

Wycofanie się z rynku delikatesów Alma i sprzedaż poznańskiej sieci Piotr i Paweł to obraz dzisiejszego rynku spożywczego. Oba formaty były nastawione na klienta wymagającego, które reprezentowały segment tzw. delikatesów premium, stworzonych z myślą o świadomych konsumentach, gotowych zapłacić więcej za produkt dobrej jakości i za szeroki wybór. Oczekiwania konsumentów jednak się zmieniły. Dziś liczą się koncepty pozwalające zaoszczędzić czas, oferując klientom szybkość i wygodę zakupów, gotowe produkty oraz szeroki asortyment w dobrych cenach. SPAR doskonale odpowiada na współczesne potrzeby rynku i jak twierdzi Leszek Bać, prezes SPAR Polska, plan oparty na rozwoju segmentów, które w ostatnich latach wykazują największą dynamikę wzrostu, jest kluczem do sukcesu

SPAR Polska działa na polskim rynku od niemal ćwierć wieku. Jak na przestrzeni tego czasu zmienił się rynek spożywczy?

Ostatnie 25 lat to dynamiczny rozwój gospodarki rynkowej i znaczące przeobrażenia sektora spożywczego. Branża spożywcza była jedną z tych, które najszybciej odrodziły się po kryzysie związanym z transformacją ustrojową. Czynnikiem, który dodatkowo przyspieszył rozwój branży było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. Otwarte rynki europejskie umożliwiły wzrost eksportu produktów rolno-spożywczych, a jednocześnie liczne inwestycje zagraniczne stały się motorem rozwoju dla różnych segmentów polskiej gospodarki, przynosząc jednak ze sobą - jak można ocenić z perspektywy czasu ze sobą - zbyt swobodny dostęp do rynku przez zagraniczne sieci handlowe z dużym kapitałem. Ostatnie 25 lat to dla nas także 23 lata obecności SPAR na polskim rynku, choć marka ta odbudowana i rozwinięta została w zasadzie na nowo od 2010 r., gdy jako Grupa Bać-Pol otrzymaliśmy licencję na prowadzenie sieci SPAR w Polsce.

A klienci? Jak bardzo oni się zmienili?

Na przestrzeni lat klienci stali się bardziej świadomi i wymagający, zwiększył się ich dostęp do wiedzy, stąd też wzrosły oczekiwania co do jakości produktów, ich składu itp. Konsumenci w Polsce są dziś bardzo chłonni na wszelkie nowości, obecnie dominuje trend prozdrowotny, ekologiczny, pozwalający dbać o zdrowe odżywianie, oparty głównie na naturalnych składnikach. Nasze sklepy odpowiadają na te zmiany, wprowadzając coraz szerszą ofertę produktów dopasowanych do wymogów dietetycznych jak brak laktozy czy glutenu. Zmieniło się również podejście konsumentów do wyboru formatu sklepów, w których dokonują zakupów – po początkowym boomie na zakupy w dużych hipermarketach, do których chodziły na zakupy całe rodziny, przyszedł czas na preferowanie mniejszych supermarketów proximity i sklepów convenience, które bardziej odpowiadają na zapotrzebowania konsumenckie w dzisiejszych czasach – pozwalają zaoszczędzić czas, oferując klientom szybkość i wygodę zakupów, gotowe produkty oraz szeroki asortyment w dobrych cenach. Zmianę też widać także w galeriach handlowych, gdzie sklepy spożywcze powyżej 1 000 m kw. są już coraz większą rzadkością.

Wspomniał Pan o wzmocnieniu pozycji marki SPAR poprzez połączenie z Grupą Kapitałową Bać-Pol. Jaki wpływ miało to posunięcie na dotychczasową działalność firmy?

Ściślejsze związanie spółek hurtowych i sieci detalicznych jest w dzisiejszych czasach niezbędne. Synergia uzyskana przez posiadanie w jednej grupie podmiotów dystrybucyjnych i hurtowych znacznie przyspiesza rozwój grupy. Część hurtowa korzysta na stałych i wciąż rosnących obrotach z częścią detaliczną, natomiast część detaliczna zyskuje solidnego dostawcę, który dba o terminowość i jakość dostaw oraz o odpowiedni poziom cenowy produktów. Taka też była historia SPAR w Polsce, która do 2010 r. nie bazowała na własnym solidnym zapleczu dystrybucyjnym. Zakup spółki SPAR przez GK Bać-Pol 8 lat temu pozwolił wydobyć potencjał tej marki, która dziś jest obecna w 48 krajach. Pozwolił również na rozwój sieci – w 2010 r. SPAR posiadał 60 sklepów, a dziś liczy już ponad 250.

Jakie czynniki decydują o wyborze przez Państwa określonej lokalizacji handlowej?

Na początku działalności koncentrowaliśmy się głównie na południu i wschodzie, ponieważ chcieliśmy pokazać, że jesteśmy w stanie na tym terenie otworzyć dużą liczbę sklepów w krótkim czasie i to się udało. Następnie rozszerzyliśmy zasięg na zachodnią część kraju. To tutaj znajdują się nasze centra dystrybucyjne zapewniające wysoką jakość obsługi dla naszych sklepów. Struktura geograficzna oddziałów GK Bać-Pol  podąża za trendami, które znamy od naszych kolegów ze SPAR z zachodu. Tam sieci handlowe posiadają mniejszą liczbę centrów dystrybucyjnych mających zdolność zaopatrzenia większego terenu, co jest korzystniejsze ekonomicznie.

Państwa supermarkety są także obecne w centrach handlowych.

To prawda, w ostatnim czasie widzimy rosnące zainteresowanie naszą ofertą franczyzową w przypadku centrów handlowych. Na przestrzeni ostatnich miesięcy otworzyliśmy supermarkety w galeriach w Oławie, Mysłowicach czy Krakowie. Centrum handlowemu zależy na jak najlepszym doborze oferty najemców pod kątem lokalnych oczekiwań i SPAR świetnie adresuje tę potrzebę, dzięki posiadaniu w swojej ofercie nie tylko doskonałej oferty dobrze znanych marek w niskich cenach, ale także lokalnych produktów, doskonale znanych mieszkańcom danego miasta czy regionu. Jesteśmy otwarci na dalszy rozwój w centrach handlowych, oferując sprawdzony model biznesowy i elastyczność.

Wiemy, że w Państwa ofercie znajdują się trzy zasadnicze formaty sklepów. Jaki jest charakter tych placówek?

Te trzy formaty to: SPAR Express, supermarkety SPAR oraz większe EUROSPAR. Każdy z nich odpowiada różnym zapotrzebowaniom. SPAR Express to format dla ludzi w ruchu. Sklepy w formacie SPAR Express zajmują do 200 m kw. powierzchni sprzedażowej i obejmują podstawowy asortyment produktów spożywczych, mogąc świetnie sprawdzić się np. w lokalizacjach tranzytowych dużych centrów handlowych jako uzupełnienie oferty większego supermarketu zlokalizowanego w innej części obiektu. Drugi format – supermarket SPAR – znajduje się blisko klientów i zaspokaja znacznie większe potrzeby zakupowe. Są to sklepy o powierzchni od 200 do 1000 m kw. Tego typu format posiada pełen asortyment suchych produktów spożywczych, szeroka ofertę produktów świeżych jak owoce i warzywa, czy wędliny i mięsa. EUROSPAR z kolei to duży supermarket o powierzchni od 1000 do 2500 m kw., który dodatkowo wyróżnia się większym asortymentem produktów z kategorii non-food, oferując wszystkie kluczowe atrybuty.

Które atuty marki i korzyści ze współpracy wysuwają się na pierwszy plan, w kontekście Państwa oferty franczyzowej?

SPAR jest największą siecią sprzedaży detalicznej na świecie. Od chwili otwarcia pierwszego sklepu w Polsce w 1997 roku, ciągle zwiększamy zyskowność i wyniki sprzedaży swoich franczyzobiorców. Największym atutem naszej sieci jest działanie zgodnie z naszym mottem „Wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy”. Franczyzobiorcy wiedzą, że system franczyzowy musi stawiać na to, co zapewni w konfrontacji z największymi rywalami możliwość wyróżnienia się. A w SPAR stawiamy na jakość i serwis, który powinien być na jak najwyższym poziomie, za co w tym roku otrzymaliśmy Gwiazdę Jakości Obsługi.

Na co potencjalny franczyzobiorca powinien zwrócić uwagę przede wszystkim?

Zapewniamy swoim partnerom szeroki asortyment produktów, konkurencyjne ceny, sprawne dostawy z centrów dystrybucyjnych Bać-Pol oraz dogodny system dostaw bezpośrednich. Nasi franczyzobiorcy cenią sobie również nieporównywalne z innymi sieciami swobodę i niezależność. Konsultanci SPAR już na etapie wyboru lokalu pomagają stworzyć koncepcję aranżacji wnętrz i strategię handlową, oferując atrakcyjne ceny zakupu lub dzierżawy elementów wyposażenia sklepu od wyselekcjonowanych dostawców. Każdy franczyzobiorca ma również zapewnione szkolenia w zakresie kluczowych aspektów związanych z prowadzeniem sklepu oraz wsparcie kierownika operacyjnego. Oferujemy również swoim partnerom dostęp do szerokiego asortymentu produktów marek własnych, przede wszystkim SPAR oraz Lubię – towarów wysokiej jakości w atrakcyjnej cenie, pomagających budować przewagę nad konkurencją. Partnerzy SPAR otrzymują także cały pakiet promocyjno-reklamowy, w tym: akcje promocyjne, programy lojalnościowe, gazetki, katalogi, plakaty, kampanie reklamowe.

Na jakich działaniach planujecie się Państwo skupić się w najbliższym czasie?

W SPAR w dalszym ciągu największy nacisk zamierza kłaść głównie na rozwój segmentów, które w ostatnich latach wykazują największą dynamikę wzrostu, czyli mniejsze supermarkety oraz sklepy typu convenience, zapewniające klientom wygodę i szybkość zakupów. Nasze formaty SPAR Express oraz supermarketów SPAR i EUROSPAR, dopasowane pod daną lokalizację, doskonale wpisują się w te oczekiwania klientów. Jednocześnie nie zapominamy o budowaniu sprzedaży sklepów już istniejących, głównie poprzez efektywne zarządzanie powierzchnią sprzedaży, ciągłą optymalizację jakości i ekspozycji produktów oraz wykorzystywanie potencjału marek własnych SPAR i GK Bać-Pol.

Tagi: SPAR Polska Leszek Bać
Oceń artykuł:

Źródło: SPAR

Wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.