Rynek spożywczy rośnie bardzo stabilnie z roku na rok. Najszybciej rozwija się segment dyskontów i sklepów convenience. Powodem są zmieniające się preferencje i zwyczaje zakupowe Polaków. Zamiast większych zakupów w hipermarketach preferujemy częstsze zakupy blisko domu lub pracy. Dokonując większych zakupów, chętnie wybieramy dyskonty, które budują przewagę konkurencyjną w oparciu o szeroką sieć dystrybucji, atrakcyjne oferty cenowe oraz produkty coraz wyższej jakości – nie ograniczając się wyłącznie do asortymentów spożywczych. Aktywny styl życia i rosnąca świadomość konsumentów powodują, że wzrasta zapotrzebowanie na świeże i sprawdzone produkty. Jakie inne aspekty wpłynęły na to jak dziś wygląda branża spożywcza? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.
Nie bez znaczenia są również zmiany demograficzne. Rosnąca liczba małych gospodarstw domowych powoduje, że zakupów dokonujemy częściej, ale jednorazowo kupujemy mniej produktów. Na ten trend idealnie odpowiadają sklepy convenience. Co je wyróżnia? Atrakcyjne lokalizacje, długie godziny otwarcia, wielkość, która pozwala w szybki sposób dokonać niezbędnych zakupów oraz coraz szersza oferta gastronomiczna. Mamy mniej czasu na gotowanie, dlatego chętnie wykorzystujemy czas w trakcie zakupów lub kupujemy dania gotowe do spożycia. Poza tym oszczędzamy czas, korzystając z dodatkowych usług w tego typu punktach (m.in. z możliwości opłacenia rachunków).
Szanse na rynku mają przede wszystkim sieci, które zadbają o odpowiednią ofertę gastronomiczną, zaoferują możliwość odbioru paczek lub prania, opłacenia rachunków lub odbioru zestawów jedzeniowych. Dodatkową przewagą może być również możliwość odbioru produktów zakupionych online.
Jednocześnie na rozwój mniejszych sklepów oraz wzrost sprzedaży produktów spożywczych w sieci wpłynie ograniczenie handlu w niedzielę. Szczególnie wygodnym rozwiązaniem są zakupy online, podczas których w prosty sposób porównamy ceny, sprawdzimy opinię na temat produktów oraz wybierzemy konkretną godzinę i sposób dostawy.
Podsumowując: podstawą sukcesu w branży spożywczej są w mojej opinii następujące czynniki – wygoda i innowacyjność, szeroka oferta gastronomiczna z uwzględnieniem zdrowej żywności, atrakcyjne oferty cenowe oraz dodatkowe usługi na miejscu. Niedostosowywanie się do obowiązujących trendów skutkuje utratą pozycji na rynku, a w konsekwencji zamknięciem, czego przykładem jest sieć delikatesów Alma.