Zakupy stały się rozrywką

2018-03-09 | 09:00

Głównymi czynnikami napędzającymi rynek 20 lat temu były niemal całkowity brak handlu wielkopowierzchniowego i ekspansja sieci handlowych. Stopniowo pojawiły się nowe kategorie najemców i nowe formaty handlowe. Dziś nie ma już w Polsce miast bez nowoczesnego handlu, a polskie centra handlowe są w europejskiej czołówce pod względem funkcjonalności, aranżacji przestrzeni i architektury. Nieustannie jednak się zmieniają w pogoni za oczekiwaniami klientów. O ewolucji przestrzeni handlowej mówi Ania Kruk, główna projektantka oraz dyrektor kreatywna marki ANIA KRUK.

Remodelingi obiektów, zmiana trendów w projektowaniu i aranżacji przestrzeni publicznych kładące większy nacisk na strefy relaksu, a także wprowadzanie powierzchni coworkingowych, to efekt zmian w naszym stylu życia. Społeczeństwo się bogaci, widać coraz większy konsumpcjonizm i pęd do kupowania. Nie naprawiamy, kupujemy nowe. Czujemy presję, żeby stary model telefonu czy samochodu wymienić na nowy, ładniejszy, bardziej modny. Zakupy stały się rozrywką. Dlatego w wolnym czasie udajemy się do galerii handlowej, nie po to, żeby zrealizować zadanie (bardzo często ci stricte „zadaniowi” konsumenci przenoszą się do internetu – tam szybciej i łatwiej dokonać zakupu), ale żeby spędzić czas. Temu sprzyja też nasz klimat. Mój mąż jest Hiszpanem, w Barcelonie popołudniami jest jasno i słonecznie przez cały rok. Nawet zimą po pracy możesz iść z dzieckiem do parku, wypić kawę na placu, uprawiać sport. U nas przez połowę roku, a po godzinie 17.00 tylko najbardziej zdeterminowani mają ochotę biegać, spacerować. Szukamy więc zadaszonych miejsc, gdzie możemy realizować podobne aktywności. Myślę, że centra handlowe staną się takimi punktami – popołudniowych spacerów, z przystankiem na kawę, relaks, zabawę z dzieckiem, spotkanie z przyjaciółmi, zakupy zrobione „przy okazji”. Nie zapominajmy też o mieszkańcach mniejszych miejscowości, którzy często przyjeżdżają do galerii handlowej na całą sobotę – chcą wtedy zrealizować wszystkie potrzeby w jednym miejscu: zakupy, obiad, kawa, atrakcje dla dzieci, może na koniec seans w kinie.

Myślę, że centra handlowe mogą zacząć się specjalizować właśnie pod kątem potrzeb swoich klientów: te mniejsze, lokalne, posłużą do szybkich zakupów; te większe, do spędzenia całego dnia. Centra modowe, z ekskluzywnymi markami, gdzie nie wypada pójść bez makijażu, w których „warto się pokazać”, i centra nastawione na rodziny z dziećmi, gdzie odbywa się wiele wydarzeń przeznaczonych dla najmłodszych.

Kluczowa dla właścicieli / zarządców obiektów jest dobra znajomość swojego klienta i dopasowanie marek i innych atrakcji do oczekiwań. Dużo wynika z lokalizacji – czy przychodzą do nas głównie pracownicy korporacji, którzy wpadają po pracy lub w przerwie na lunch, czy mamy z dziećmi. Zawsze istotna jest kwestia dojazdu autem i łatwego parkowania. Znam przypadki, gdy ktoś omija daną galerię, „bo tam się niewygodnie parkuje”. Myślę, że warto postawić na rozrywkę (kino, restauracje) i ładne, ciekawe miejsca do spotkań. W ten sposób zwiększamy częstotliwość odwiedzin klientów w galerii. Umówią się na kawę z przyjaciółmi i przy okazji zrobią zakupy.

Myślę, że w ciągu najbliższych 10 lat centra handlowe „zwolnią rytm”. Klienci „zadaniowi”, którzy chcą kupić i odhaczyć, przeniosą się do świata online. Sklepy stacjonarne będą miejscem celebracji zakupów, długich narad ze sprzedawcami, przymierzania, oglądania. Tu będą trafiać klienci niezdecydowani, którzy potrzebują pomocy w wyborze, rozmowy. Może rozwiną się kawiarnio-sklepy – miejsca, w których klient się rozsiada, ogląda, przychodzi z przyjaciółmi. Jestem od niedawna mamą i widzę, jak trudno zimowymi popołudniami (kiedy jest ciemno, zimno i mokro) w Polsce fajnie spędzić czas z małym dzieckiem. To też jest duże pole do zagospodarowania, bo młode mamy nie chcą już zamykać się w domach, ale chcą łatwo i wygodnie zaparkować, wyjąć wózek, nie moknąć.

Kolejną ciekawą rzeczą jest kwestia samochodów: w tej chwili nasz sposób życia jest bardzo mocno uzależniony od dojazdów, parkingów. Czytałam reportaż, z którego wynika, że w dużych miastach w przyszłości będzie coraz trudniej (i drożej) poruszać się autem, więc wielu mieszkańców zrezygnuje z posiadania samochodu (co się powoli dzieje np. w Barcelonie). Wielkie koncerny podobno już teraz badają, jak się przygotować na nadejście społeczeństwa, które raczej wynajmuje, niż kupuje samochody, lub jeździ Uberem. Może galerie handlowe położone w centrum będą miały swoje darmowe autobusy, tramwaje?

Tagi: Ania Kruk
Oceń artykuł:

Źródło: Ania Kruk

Zobacz także

Zakupy stały się rozrywką

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.