Zakupy w drogerii to pewnego rodzaju rytuał

2018-06-21 | 09:00

Pomimo powolnej konsolidacji i wysokiego nasycenia, szczególnie w dużych miastach, rynek artykułów kosmetycznych ma przed sobą szerokie perspektywy rozwoju. Rosnącym oczekiwaniom klientów oraz wymaganiom rynku stara się sprostać Drogeria Natura. W jaki sposób? Przede wszystkim odpowiadając na aktualne trendy i wprowadzając do swojej oferty kosmetyki oparte na niecodziennych składnikach, jak śluz ślimaka, jad węża, lub smaków spożywczych – czekolady, kawy, miodu. O przyszłości rynku kosmetyków rozmawiamy z Arkadiuszem Szczepaniakiem, Wiceprezesem Zarządu ds. Finansowych Natura Sp. z o.o.

Sieć Drogerii Natura jest jedną z najdłużej działających sieci tego typu w Polsce. Pierwsza placówka powstała w Warszawie w 1997 roku. Jak na przestrzeni lat zmienił się rynek?

Przez wiele lat rynek kosmetyczny był w miarę równo podzielony pomiędzy wiele podmiotów, często małych prywatnych drogerii, a drogerie sieciowe miały stosunkowo równe udziały w całkowitym obrocie na tym rynku. Dzisiaj widzimy, że na rynku drogeryjnym funkcjonuje jedna firma posiadająca już ponad 30% udziału w sprzedaży, praktycznie monopolista, za którym stoi ogromny kapitał, oraz kilka mniejszych sieci. Dodatkowo przez ostatnie lata kosmetyki stanowią coraz większy udział w sprzedaży dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych, a część sprzedaży dotycząca chociażby zapachów selektywnych przeniosła się do Internetu. Zmiana jest ogromna, a co za tym idzie, wymaga szybkich trafnych decyzji skierowanych na  potrzeby naszych klientów i optymalizacji kosztowej, chociażby poprzez adaptację nowych technologii czy realokację sklepów w związku ze zmianą otoczenia.

Jak wygląda dziś dynamika rozwoju  branży?

Zgodnie z szeroko dostępnymi danymi publikowanymi przez PMR czy Nielsena, stale od kilku lat rynek kosmetyczny rośnie w tempie kilkuprocentowym. Wyjątek stanowi Internet, gdzie wzrost w niektórych kategoriach jest nawet 3-cyfrowy.

Jak na tym rynku odnajduje się Drogeria Natura?

Drogerie Natura oferują dzisiaj swoim klientom, zgodnie z nazwą sieci, coraz szerszy portfel kosmetyków naturalnych, dostępnych obecnie we wszystkich naszych sklepach. Chcemy do końca roku stać się liderem w szerokości kosmetyków naturalnych, organicznych i ekologicznych. Czekaliśmy przez wiele lat na trend na takie produkty. Dzisiaj całą wiedzę naszą i naszego personelu staramy się przekazać naszym klientom. Przy okazji rozmowy o trendach trudno będzie nie wspomnieć o trendzie na kosmetyki azjatyckie czy kosmetyki na bazie niecodziennych składników, jak śluz ślimaka, jad węża, smaków spożywczych – czekolady, kawy, miodu. Wszystkie te produkty są oczywiście dostępne w naszych sklepach lub w naszej drogerii internetowej.

Jakie są Państwa założenia ekspansji w 2018 roku na polskim rynku?

Od początku roku otworzyliśmy kilka sklepów, do końca roku planujemy otwarcie do 10 sklepów własnych i około 18 sklepów franczyzowych. Jako jedyna sieć drogeryjna oferujemy możliwość otwarcia drogerii franczyzowej pod szyldem Natura w modelu agencyjnym.

Jakie kryteria musi spełniać określona lokalizacja, aby mogła zostać otwarta nowa Drogeria Natura?

Dzisiaj szukamy lokalizacji w przedziale 120–200 m kw. Kolejne sklepy otwieramy raczej w większych miejscowościach, powyżej 60 tys. mieszkańców. Tym niemniej, każdy z lokali, który do nas trafia, czy każdy z potencjalnych franczyzobiorców, który chce nawiązać z nami współpracę, otrzymuje wsparcie i pomoc w ocenie potencjału sprzedaży, nawet jeśli jest to lokal w miejscowości o mniejszej liczbie mieszkańców.

Drogerie Natura lokalizują swoją działalność zarówno w centrach handlowych, jak i przy głównych ulicach miast. Które z lokalizacji przynoszą najlepsze wyniki?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. W każdym lokalu sytuacja wygląda nieco inaczej, dużo zależy od liczby klientów, liczby konkurentów w okolicy z którymi trzeba się podzielić tymi klientami, czy wysokości czynszu. Lokale uliczne to często mniejsze ryzyko, jeśli chodzi o długość trwania umowy. Centra handlowe to umowy wieloletnie, koszty inwestycji bywają również zdecydowanie wyższe, za to dość łatwo jest w nich oszacować wielkość sprzedaży.

Oprócz drogerii stacjonarnych, Państwa sieć prowadzi drogerię internetową.

Zgadza się. Po dwóch latach od jej powstania przyszedł czas na zmianę operatora i formy działania sklepu internetowego Natura. Jak już wspomniałem, sklep internetowy intensywnie rośnie, niestety, nie możemy dzisiaj powiedzieć, żeby całość niedzielnego handlu przeniosła się do Internetu. Mamy świadomość tego, że zakupy w drogerii stanowią pewnego rodzaju rytuał, który traci swój urok w trakcie zakupów przez Internet. Nie można powąchać, sprawdzić konsystencji czy rzeczywistego odcienia wybieranego kosmetyku. Przez Internet kupujemy raczej sprawdzone produkty.

Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR, najpopularniejszym miejscem do robienia zakupów kosmetycznych są nadal drogerie (79%), mimo że również hipermarkety i dyskonty oferują szeroki asortyment produktów z branży beauty. Jak Pan myśli, skąd taki wynik raportu?

W mojej opinii jest kilka czynników, które powodują, że drogeria jest najpopularniejszym  miejscem do robienia zakupów kosmetycznych. Po pierwsze, specjalizacja drogerii przejawiająca się w szerokości asortymentu, którego w każdej z kategorii jest zdecydowanie więcej niż w dyskontach. Po drugie, świat kosmetyków to świat nowinek kosmetycznych, które najszybciej znajdujemy właśnie w wyspecjalizowanych sklepach. Po trzecie, coraz większy udział w sprzedaży produktów innych niż koncernowe dostępne w szerokiej dystrybucji, chodzi tutaj o kosmetyki azjatyckie, naturalne czy bardzo dobre kosmetyki mniejszych polskich producentów.

Zobacz cały wywiad na łamach czerwcowego wydania Magazynu Galerie Handlowe

Tagi: Arkadiusz Szczepaniak Drogerie Natura
Oceń artykuł:

Źródło: Drogerie Natura

Zobacz także

Zakupy w drogerii to pewnego rodzaju rytuał

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.