Zaspokoić wszystkie potrzeby Klienta

2019-12-23 | 10:00

Zmiana mentalności Polaków, ewolucja  modelu zakupowego, rozwój sektora e-commerce  stawia przed rynkiem handlowym nie lada wyzwanie.  Stricte zakupowe powierzchnie muszą przekształcić się w miejsca, w których ludzie będą chcieli spotykać się, spędzać czas wolny, pracować, by utrzymać zainteresowanie inwestorów - zauważa Marcin Pabijanek, założyciel i CEO platformy social.estate.

Rynek tradycyjnych powierzchni handlowych w Polsce stabilnie rośnie. Głównie jednak w mniejszych miastach. Większość nowych projektów (ok. 80 proc.) powstaje w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców. To efekt nasycenia rynku wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi w dużych aglomeracjach. Poza tym  coraz trudniej tam znaleźć grunty, których projekt zagospodarowania przestrzennego pozwalałby na nowe inwestycje. W dodatku ceny takich działek osiągają astronomiczne kwoty. 

Choć w najbliższej przyszłości jest jeszcze miejsce na kilka takich obiektów, to ich powstanie zamknie rynek na kolejne 10–15 lat. Dlatego nowa podaż powierzchni handlowej będzie w najbliższych latach opierać się głównie na małych obiektach typu convenience i mixed-use oraz parkach handlowych. To idealnie wpisuje się w potrzeby Klientów, którzy chcą mieć bliski,  szybki i wygodny dostęp do artykułów konsumpcyjnych, a nie dysponują czasem na dojazd do położonych kilka kilometrów dalej supermarketów. 

Restauracja tuż za kasą

Żeby zawalczyć o pozycję na rynku, galerie handlowe muszą stać się  nie tylko miejscem dokonywania zakupów, ale też przestrzenią spotkań towarzyskich czy biznesowych. Wyniki badań Gensler Research Institute nie pozostawiają złudzeń: 

  • mniej niż połowa Klientów odwiedza centrum handlowe tylko po to, aby nabyć konkretną rzecz lub załatwić sprawę; 
  • 19 proc. przychodzi, aby nauczyć się lub dowiedzieć czegoś nowego;
  • 15 proc. przychodzi, aby spotkać się ze znajomymi lub „pobyć” z innymi ludźmi;
  • 10 proc. poszukuje inspiracji dla rozwoju osobistego;
  • 7 proc. przychodzi ze względu na ofertę rozrywkową galerii. 

Rozwiązaniem jest customizacja, czyli  dopasowywanie przestrzeni do indywidualnych potrzeb Klienta. Chodzi o to, aby w jednym miejscu, w jak najkrótszym czasie, bez konieczności zmiany lokalizacji konsument mógł zaspokoić wszystkie swoje potrzeby. Efektem jest zmiana proporcji między powierzchnią handlową i wspólną, pełniącą rolę przestrzeni publicznej. Więcej miejsca (60/40) przeznacza się na funkcje związane z rozrywką, gastronomią, wypoczynkiem czy aktywizacją społeczności lokalnych.  Nie odbywa się to jednak kosztem sklepów. Punkty gastronomiczne zajmują np. zewnętrzne tarasy czy place miejskie przed obiektami handlowymi. W ten sposób Klienci otrzymują możliwość ucieczki od zgiełku, a jednocześnie mogą spędzić na terenie obiektów handlowych więcej czasu. Podobne zadanie spełniają przestrzenie coworkingowe, kluby sportowe tworzone zazwyczaj w tych częściach centrów, które z obiektywnych przyczyn nie mogą być przeznaczone na handel czy rozrywkę.

Co na to inwestorzy?

Niewątpliwie e-commerce jest ogromną konkurencją dla sklepów stacjonarnych. Jego wartość w  2018 r. wyniosła około 50 mld zł, co stanowi 7 proc. udziału w handlu detalicznym. O 1,8 tysiąca wzrosła liczba sklepów internetowych. Ma to decydujący wpływ na wygląd i funkcjonowanie branży nieruchomości handlowych w najbliższej przyszłości. 

W 2018 r. wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro, z czego 2,5 mld euro przypadało na sektor nieruchomości handlowych. Stopy kapitalizacji wyniosły odpowiednio dla najlepszych centrów handlowych w Polsce – 4,9 proc., najlepszych nieruchomości przy ulicach handlowych – 4 proc., najlepszych parków handlowych – ok. 6,8 proc. Wielu inwestorów komercyjnych skłaniało się ku cieszącym się dużą popularnością sektorom nieruchomości magazynowych i biurowych.

Co w tej sytuacji powinni zrobić inwestorzy? Wydaje się, że ryzyko inwestycyjne dla wielkich obiektów i trudne do oszacowania przyszłe nasycenie Klientami w związku ze zmieniającą się demografią miast można skutecznie zminimalizować, wybierając wynajem istniejących lokali w miejsce budowy nowych. Taktyka ta pozwala uruchomić taki punkt szybciej, przy dużo niższych kosztach własnych, a w przypadku niepowodzenia inwestycji łatwo zmodyfikować profil sklepu lub znaleźć lepszą lokalizację.

Tagi: Marcin Pabijanek Petram House
Oceń artykuł:

Źródło: Petram House

Zobacz także

Zaspokoić wszystkie potrzeby Klienta

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.