Zastępowanie ludzi robotami to mniej miejsc pracy

2018-04-09 | 09:00

Wizjonerzy, biznesmeni, inicjatorzy - Mark Zuckerberg (Facebook), Preston McAfee (Google) czy Elon Musk (Tesla) wyrażają swoje obawy związane z rozwojem sztucznej inteligencji oraz pozbawianiem pracy pracowników nisko, jak i wysoko wykwalifikowanych. Nie są to obawy nieuzasadnione. Technologia kroczy do przodu i bez względu na to, czy nam się to podoba, czy też nie – jesteśmy częścią czwartej rewolucji przemysłowej. Nowy etap transformacji niesie za sobą ważne zmiany. Dla gospodarki i dla społeczeństwa. Opowiada o nich Krzysztof Cieśla, Prezes Zarządu spółki EVER Cleaning.

Niewątpliwie szybkimi krokami nadchodzą czasy, o których pisali kiedyś autorzy powieści SF – maszyny uczą się i porozumiewają się między sobą bez udziału człowieka. Sztuczna inteligencja coraz odważniej wkracza w różne dziedziny naszego życia. Przykłady, chociaż jeszcze nieliczne, pokazują, że od tego nie ma już odwrotu. Robot w hotelu w Japonii, humanoidalny robot Sophia (który otrzymał obywatelstwo Arabii Saudyjskiej), drony doręczające przesyłki, chatboty obsługujące Klientów w sklepach, automaty sprawdzające ilość towaru na półkach – to już dzisiejsza rzeczywistość. Z pewnością to tylko początek nowej ery technologicznej, której zwieńczeniem będzie prawie całkowite zastąpienie człowieka w pracy.

Sztuczna inteligencja, czyli maszyny uczące się na swoich błędach i wyciągające wnioski, nie wszędzie i nie od razu znajdzie zastosowanie. Generalnie należy przeformułować pytanie: nie „czy?”, ale „kiedy?” nasze otoczenie będzie zdominowane przez inteligentne maszyny.

Czy rozwój w tym kierunku niesie jakieś zagrożenia? Na pewno. Po pierwsze zastępowanie ludzi robotami przyczynia się do spadku liczby miejsc pracy – to już udowodniło wprowadzenie prostych robotów na linie produkcyjne wiele lat temu. Najnowsze badania pokazują, że do 2030 roku maszyny zastąpią do 20 proc. siły roboczej na świecie. Jednak wprowadzanie nowych technologii dla wielu podmiotów jest jeszcze niemożliwe do osiągnięcia ze względów ekonomicznych.

A jakie są korzyści? Zastosowanie maszyny gwarantuje, że jakość pracy pozostaje cały czas na tym samym poziomie. Poza tym maszyna pracuje 24 godziny na dobę i nie wybierze się na L4. A jeśli dodatkowo jest tak zaprogramowana, że uczy się na swoich błędach, to mamy idealnego pracownika.

Również w branży RETAIL znajdziemy już maszyny zastępujące personel. Jest to głównie obszar logistyki, chociaż niektóre obiekty wprowadzają roboty do obsługi Klientów.

Z perspektywy usługodawcy rozwiązań czyszczących dla sieci RETAIL też widać pierwsze próby wprowadzania „inteligentnych” metod, zwłaszcza w maszynach. Wprawdzie automaty szorujące jeszcze nie uczą się na własnych błędach, ale potrafią wyczyścić zadany obszar samodzielnie, bez operatora. Potrafią też przesłać do nadzoru informacje o swoim stanie technicznym, położeniu GPS i ewentualnych usterkach. To z pewnością pierwszy krok w tej branży. Jednak kontrola i obsługa techniczna takiego urządzenia nadal pozostają w rękach człowieka – przed konstruktorami jeszcze sporo pracy.

Myślę, że od sztucznej inteligencji nie ma odwrotu. Stała się ona faktem. Przyczyni się do zagwarantowania jakości obsługi na stałym i – miejmy nadzieję – wysokim poziomie. Maszyny będą coraz bardziej inteligentnie porozumiewać się między sobą, zastępując ludzi w pracy. Oby tylko pewnego dnia nie wymyśliły, że ludzie to niepotrzebny element ich świata. O tym też pisali niektórzy autorzy SF.

Tagi: Grupa Ever Krzysztof Cieśla
Oceń artykuł:

Źródło: Grupa Ever

Zobacz także

Zastępowanie ludzi robotami to mniej miejsc pracy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.