W ostatnim czasie duże zmiany zachodzą w branży artykułów spożywczych. Dyskonty umacniają coraz bardziej swoją pozycję rynkową, rozbudowując asortyment produktów własnych i rywalizując w zakresie wysokości wypłat i świadczeń pracowniczych. Branża coraz bardziej naszpikowana jest nowinkami technologicznymi i w wielu przypadkach podporządkowuje swoje działania zmieniającym się trendom i wysokim wymaganiom konsumentów. O przyszłości rynku handlowego opowiada Ronan Martin, Wiceprezes Carrefour, Dyrektor Operacji w Carrefour Polska.
Sieci handlowe konsekwentnie stawiają na ekspansję. Zaobserwować można jednak wyraźną tendencję do zmniejszania powierzchni otwieranych sklepów. Wynika to zarówno ze stosunkowo wysokiego nasycenia rynku, jak i ze zmian zachowań zakupowych – współcześni konsumenci mają coraz mniej czasu, więc wizyty w sklepach wielkopowierzchniowych zastępują szybkimi i wygodnymi zakupami „po drodze”. Stąd rosnąca popularność mniejszych formatów i sklepów typu convenience. Znaczenia nabrała również multiformatowość. Sklepy naszej sieci działają obecnie aż w 5 formatach, dzięki czemu tworzymy swojego rodzaju ekosystem, zapewniając naszym Klientom pełną swobodę wyboru dokonywania zakupów. Kluczowa jest również omnikanałowość: konsumenci oczekują od sieci handlowych możliwości zrobienia zakupów o każdej porze, z każdego miejsca i w dowolny sposób – w sklepie stacjonarnym, przy pomocy komputera czy przy użyciu smartfona. Zapewnienie synergii pomiędzy dostępnymi kanałami umożliwia Klientom swobodne łączenie świata online (zamówienie zakupów przez internet) ze światem offline (odbiór zakupów w sklepie tradycyjnym w ramach usługi click & collect). Należy się także spodziewać rosnącej popularności e-commerce. Na szybszy wzrost zainteresowania zakupami internetowymi wśród współczesnych konsumentów z pewnością będzie miała wpływ ustawa ograniczająca handel w niedzielę.