22 czerwca w Ministerstwie Zdrowia odbyło się spotkanie konsultacyjne, na którym omawiany był nowy projekt zmian do ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.Rynek suplementów diety rozwija się w dynamicznym tempie. Jak wynika z badań firmy PMR w latach 2017–2020 polski rynek będzie rósł rocznie o blisko 8 proc. a jego wartość ma przekroczyć 5 mld zł.
Obecnie w Ministerstwie Zdrowia i Ministerstwie Rolnictwa prowadzonych jest wiele prac, które mają na nowo ukształtować ramy regulacyjne tego sektora. Chodzi m.in. o wprowadzenie zakazu reklamy suplementów diety wykorzystujących wizerunek lub rekomendacje rzeczywistego czy też fikcyjnego lekarza, farmaceuty, pielęgniarki, położnej lub rzeczywistej albo fikcyjnej osoby posiadającej wykształcenie medyczne.
Rozważane jest również wprowadzenie dodatkowych obostrzeń w kontekście prezentacji suplementów diety tak, by reklamy nie nawiązywały do właściwości leczniczych produktów a także zwiększenie kar pieniężnych za nieprawidłowe oznakowanie produktów. Pojawia się też wątek uregulowania kwestii dotyczących marek parasolowych czy ograniczenia w sprzedaży aptecznej asortymentu suplementów diety wybranych produktów. Projekt przewiduje też zwiększenie nadzoru nad rynkiem i rozszerzenie w tym zakresie kompetencji Głównego Inspektora Sanitarnego. Miałby on możliwość bezpośredniego wydawania decyzji. W kwestii walki z nieuczciwą reklamą mógłby go wesprzeć także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Producentów i dystrybutorów suplementów dotknie też ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która zacznie obwiązywać już 12 lipca. Ustawa będzie miała zastosowanie do wszystkich relacji handlowych w zakresie obrotu produktami rolnymi i spożywczymi, w tym także suplementami diety.
Głównym celem Ustawy jest ochrona drobnych producentów i dostawców produktów rolnych i spożywczych przed nieuczciwymi praktykami silnych ekonomicznie, skonsolidowanych podmiotów z sektora dystrybucji oraz przetwórstwa. Zdecydowana większość umów zawieranych przez podmioty z sektora FMCG (jak też z sektora drogeryjnego, w zakresie w jakim umowy te dotyczą produktów spożywczych, w tym suplementów diety) będzie mogła być oceniana z punktu widzenia zgodności z Ustawą.