Wszędzie, gdzie kwitnie handel internetowy, pojawiają się obawy o losy tradycyjnych zakupów. Australia może jednak obawiać się podwójnie, bo tamtejsi handlowcy mogą szczególnie odczuć planowane na ten rok uruchomienie portalu Amazon.
Jeden z największych krajów świata, w którym prawie 30-krotnie może zmieścić się Polska, to specyficzny rynek handlowy. Nieliczne miasta położone są głównie na wybrzeżu, a znajdujące się tam centra handlowe służą nie tylko okolicznym mieszkańcom, ale też przybyszom z pozostałych części kraju, gdzie o zrobienie zakupów bywa ekstremalnie trudno. Teraz może się to zmienić.
Dotychczas konkurencja ze strony amerykańskich czy europejskich sklepów internetowych była niewielka, bo handel na szerszą skalę uniemożliwiały wysokie koszty transportu. Dodatkowo paczki zza granicy docierały do klientów czasem po miesiącach, a australijskie prawo zabrania wwożenia wielu towarów, takich jak mięso czy rośliny.
W kwietniu Amazon potwierdził, że szykuje się do wejścia na australijski rynek i planuje otwarcie centrów dystrybucyjnych w Sydney i Melbourne. Dla australijskich centrów handlowych – szczególnie tych mniejszych – może to oznaczać szybki odpływ klientów. Ci zamiast poświęcać czas na wyprawę do dużego sklepu, będą mogli zrobić zakupy w zaciszu swojego domu i wygodnie odebrać je od kuriera. Dla wielu osób dostarczone w 24 godziny zakupy od Amazon'a będą miały dużą przewagę czasową nad samodzielną podróżą do oddalonych często o kilkaset kilometrów od domu galerii.
Analitycy przewidują, że tamtejsze domy towarowe mogą przetrwać, ale tylko wtedy, gdy przejdą transformację. Według Arcadis Callison RTKL dom handlowy przeszłości to aleja sklepów z restauracjami pośrodku i dwoma większymi najemcami na dwóch końcach kompleksu. Tymczasem w przyszłości struktura pięter ma być bardziej różnorodna z biurami, terminalami komunikacyjnymi, mniejszymi sklepami spożywczymi i terenami do wypoczynku i zabawy. Takie miejsca miałyby być wciąż atrakcyjne dla zwiedzających nawet wtedy, gdy zakupy wygodniej dostarczy im internetowy sprzedawca.