Badanie Grupy Muszkieterów: Polacy wciąż robią zakupy online częściej niż przed pandemią

2022-09-22 | 21:25

Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11 proc. osób robi to aż kilka razy w tygodniu – wynika z kolejnej, tegorocznej edycji raportu Jak kupuje polski konsument? Trendy e commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród”. Badanie przeprowadzono na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami supermarketów Intermarché i Bricomarché. Jego wyniki pokazują, że zmiana nawyków zakupowych po pandemii utrwaliła się – w swoich odpowiedziach ankietowani deklarują, że wciąż robią zakupy przez Internet częściej niż przed pandemią.

Co jest największą zachętą do zakupów internetowych?

Grupa Muszkieterów sprawdziła, jak kształtują się obecnie zakupy online, kładąc nacisk na kategorię produktów spożywczych oraz remontowo-wykończeniowych i dekoracyjnych. Podstawowe czynniki, które motywują do zakupów przez Internet, związane są przede wszystkim z wygodą. Wśród nich są oszczędność czasu (60,6 proc. odpowiedzi), możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze (57,2 proc.) oraz wygoda związana z dostępnością sklepów w jednym miejscu (39,5 proc.). Ponadto, połowa badanych twierdzi, że na częstotliwość ich zakupów internetowych wpływa rosnąca od kilku miesięcy inflacja.

Produkty spożywcze a zakupy online

Według wyników badania Muszkieterów, najwięcej osób, bo aż 30 proc., kupuje artykuły spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a kilka razy w tygodniu decyduje się na to ponad 15 proc z nich. Przeważająca większość, czyli ponad 80 proc., przyznaje, że wciąż wybiera taką formę zakupów częściej niż przed pandemią.

Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych wynoszą 236 zł i stanowią one do 20 proc. ogółu wszystkich wydatków online. W tym przypadku, w 2022 roku wzrosło znaczenie kwestii finansowych – zakup artykułów z kategorii spożywczej w sieci daje większy dostęp do atrakcyjnych promocji i możliwość szybkiego porównywania ceny.

Podczas zakupów internetowych badani najczęściej zamawiają produkty spożywcze takie jak herbaty lub kawy (72,8 proc.), przyprawy (59,5 proc.) czy produkty sypkie jak kasze i makarony (54,9 proc.), m.in. ze względu na ich dłuższy termin przydatności. W porównaniu z ubiegłorocznym pomiarem, na znaczeniu zyskały słodycze (59,1 proc.) i słone przekąski (37,7 proc.).

Jak i kiedy ankietowani kupują artykuły spożywcze online? Blisko 70 proc. z nich robi to przede wszystkim przez stronę internetową sklepu, prawie 80 proc. z domu, ale nie są oni przywiązani do określonego czasu w tygodniu – to zależy od sytuacji i okoliczności. Co ciekawe, akceptują zamienniki, ale jeśli mogą, wolą wybierać z szerszego asortymentu i są w stanie poczekać dłużej na swoje zamówienie.

– Mimo zniesienia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i częściowego powrotu do sklepów stacjonarnych, dostrzegamy potrzebę dalszego inwestowania w obszar e-commerce, który wciąż dynamicznie się rozwija. Wyniki naszego badania potwierdzają, że klienci doceniają wygodę zakupów online, dlatego stale pracujemy nad poszerzaniem oferty e-commerce Intermarché. Coraz więcej sklepów Intermarché oferuje rozwiązanie Drive, umożliwiające odbiór towarów zamówionych przez naszą stronę internetową. Już w 2023 roku planujemy szeroką modernizację zarówno strony, jak i programu lojalnościowego – wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów

– mówi Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce.

Produkty remontowo-wykończeniowe i dekoracyjne a zakupy online

Pierwszy rok pandemii był okresem, w którym Polacy tłumnie przystąpili do remontów swoich mieszkań i domów. Obecnie widać, że trend się „uspokoił”, jednak nadal ok. 41 proc. badanych deklaruje, że przeprowadziło remont w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 48 proc. ma taki remont w swoich planach w ciągu najbliższego roku.

W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami, widoczny jest wzrost popularności zakupów produktów remontowo-wykończeniowych przez Internet – robi to 60,2 proc. badanych. W dalszym ciągu blisko 60 proc. z nich twierdzi, że kupuje artykuły z tej kategorii online częściej niż przed pandemią.

Średnio na internetowe zakupy remontowo-wykończeniowe i do ogrodu ankietowani wydają 316 zł i również stanowią one do 20 proc. ogółu wszystkich wydatków na zakupy w sieci. Jakie produkty wybierają najczęściej? Aż 49,8 proc. z nich decyduje się na oświetlenie, 47,7 proc. kupuje elementy dekoracji wnętrz, a 36,6 proc. stawia na farby oraz różnego rodzaju narzędzia. Rośliny, nawozy i ziemię przez Internet zamawia 33,8 proc. badanych.

– Odpowiedzi ankietowanych udzielone w naszym badaniu potwierdzają, że mimo częściowego powrotu do normalności w handlu, nie nastąpi odwrót od zakupów w sieci. Dlatego Bricomarché stawia na kanał e-commerce. Naszym rozwiązaniem w tym zakresie są Bricomaty, czyli autorskie boksy do odbioru zamówień internetowych, które wprowadziliśmy już w 2019 roku. Od tamtej pory systematycznie rozwijaliśmy naszą sieć Bricomatów, podążając nie tylko za potrzebami klientów, ale również za zmieniającymi się trendami rynkowymi. Co więcej, planujemy dalsze inwestycje w kanale online, m.in. w naszą aplikację mobilną, z poziomu której już za kilka miesięcy klienci będą mogli robić zakupy

– mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.

 

Tagi: Grupa Muszkieterów Katarzyna Jańczak-Stefanide Raport Tomasz Waligórski
Oceń artykuł:

Źródło: Grupa Muszkieterów

Badanie Grupy Muszkieterów: Polacy wciąż robią zakupy online częściej niż przed pandemią

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.