Po chwilowym spowolnieniu w 2016 roku obecnie buduje się coraz więcej nowych centrów handlowych. Deweloperzy, inwestorzy i architekci coraz częściej stawiają przy tym na rozwiązania przyjazne środowisku.
Jeśli wszystkie budowy zostaną ukończone w planowanym terminie, do końca roku obecne 156,3 mln m kw. Powierzchni handlowej powiększy się do 164,4 mln m kw. Powierzchni. Tak wynika z opublikowanych właśnie danych European Shopping Centre Development Report. Najwięcej buduje się we Włoszech, Turcji i Rosji a pierwszą pozycję zajęła Francja. Tylko w pierwszej połowie 2016 roku oddano tam do użytku 93 tys. m. kw. Powierzchni centrów handlowych. We Włoszech stopy kapitalizacji są szczególnie niskie, co przyciąga wielu inwestorów. Widać to na przykładzie takich galerii handlowych jak ELNÒS Shopping w Roncadelle w Brescii na północy kraju.
Nie tylko nowe
Tendencją widoczną wyraźnie na europejskim rynku jest powiększanie już istniejących centrów handlowych, zamiast budowy nowych obiektów. Powody związane są z jednej strony z tym, że rozbudowa wymaga mniejszych formalności, niż zdobycie pozwoleń na budowę od podstaw. Z drugiej strony zmniejsza się też ilość atrakcyjnych powierzchni w pobliżu dobrych punktów dużych, europejskich miast, więc powiększanie już istniejących obiektów staje się koniecznością. Co piąta inwestycja na kontynencie miała związek właśnie z rozbudową. Przykładem może być francuski O’Parinor. Galeria, którą pierwotnie otwarto w 1974 roku, jak wiele podobnych obiektów w Europie, od lat popadała w ruinę. Dziś znów zachęca do zakupów dzięki powiększeniu i odnowieniu wnętrz.
Autorzy raportu zauważyli też, że coraz więcej obiektów budowanych jest w trosce o środowisko. Modna dziś ekologia ułatwia znalezienie inwestorów, najemców a w efekcie i klientów. W wielu przypadkach chodzi jednak nie tylko o marketing, ale o realne oszczędności związane z wykorzystaniem technologii LED, poboru deszczówki czy energii z paneli fotowoltaicznych.